Stig-test: Opel Astra OPC

De hot hatches: Leon Cupra, Astra OPC, Mazda3 MPS, Civic Type R, Mégane R26, Golf GTI Edition 30, Focus ST

Het zal niet ieders favoriet zijn, tenzij je in de buitenwijken van een metropool woont, maar… Goed, dit blijkt dus een lesje voor ons allemaal te zijn. De Astra werkt bij ons altijd enigszins op de lachspieren: ogenschijnlijk te veel vermogen, onderontwikkeld en met ongeveer evenveel klasse als zo´n enigszins ranzige kalender in een buurtgarage. Maar hij heeft zijn ware aard getoond, door op het circuit bloedsnel zijn rondjes te rijden en zich verrassend waardig op de openbare weg te gedragen. Van binnen is het een stevige, moderne Opel en daar is ook niet veel mis mee, maar het is de OPC-flair die er feitelijk geen spaan van heel laat. Kinderlijke knopjes en zogenaamde sportieve toevoegingen ondermijnen het interieur, terwijl het uiterlijk een explosie is van opzichtige en klungelige, agressieve kermisattractie-styling. Minder is echt meer.

Wat is standaard?
Recaro-stoelen, vergelijkbaar met die van Renault, maar minder extreem. Verlaagde vering, net zoals de Edition 30 Golf heeft Opel de OPC met 15 mm verlaagd om het zwaartepunt te verlagen en een betere wegligging bij hoge snelheid te realiseren. Vijfspaaks lichtmetalen velgen, een beetje uit de mode, schat…Toch zien ze er nog goed uit in 18 inch of in de optionele 19 inch. Rem-klauwen in OPC-blauw, We weten dat het een beetje oppervlakkig is, maar het ziet er fantas-tisch uit, vooral als je de auto in dezelfde kleur kiest.
 
Van binnenuit

Motor  viercilinder
Cilinderinhoud  1.998 cc
Maximaal vermogen      240 pk bij 5600 tpm
Maximaal koppel          320 Nm bij 2400 tpm
Transmissie       zesbak, handbediend
0-100 km/u 6,2 sec.
Topsnelheid      245 km/u
Verbruik          
10,9 km/l
CO2-emissie    217 g/km
Leeg gewicht    1.393 kg
Vermogen/gewichtsverhouding  170 pk/ton
Afmetingen (lxbxh) 4.290 x 1.794 x 1.420 mm
Bagageruimte   
312 l
Prijs     € 37.800

 

Kleurenwaaier
De Astra OPC wordt geleverd in de volgende kleuren:

Lees hier Stigs hele story…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken