Stig-test: VW Golf GTI Edition 30

De hot hatches: Leon Cupra, Astra OPC, Mazda3 MPS, Civic Type R, Mégane R26, Golf GTI Edition 30, Focus ST

De tegenpool van de Mégane R26 en het hoogste niveau van opsmuk. Een slechte maand voor de gewone GTI dus. Het was lang onze favoriete vijfdeurs met pit, een referentie waartegen alles wat je zou willen hebben wordt afgewogen. Maar de Civic vertroebelt het eens zo heldere water. Plotseling lijkt die populaire Golf zo duur, nog afgezien van de zinloze spoilers op de Edition 30. Maar zijn kwaliteiten zijn er nog in overvloed. Een superlichte, luchtige en solide carrosserie, uitstekende rijeigenschappen, een klasse die je maar zelden tegenkomt in dit segment, waarin spoilers rondom de norm zijn. Dat The Stig uiteindelijk onvolkomenheden vond, zou mensen er niet van moeten weerhouden (en dat zal het ook niet) om er een op de kop te tikken. Nog steeds een grote favoriet, maar niet meer eenzaam aan de top.

 
Wat is standaard?
18-inch Pescara lichtmetalen velgen, boe, ksst! Geef ons alsjeblieft onze mooie 18-inch Monza´s terug.Klimaatregeling, nette, degelijke knoppen, niet die Franse troep. Deels met leer beklede stoelen, gecombineerd met retro-tartanbekleding is het geniaal. ABS/HBA/ESP/EDL, het is er allemaal, precies goed. Te veel voor The Stig. Verlaagde vering, de Edition 30 hebben ze 15 mm laten zakken. Niet dat het opviel onder die chique bodykit.
 
Van binnenuit

Motor  viercilinder
Cilinderinhoud  1.984 cc
Maximaal vermogen      230 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel          300 Nm bij 2.200 tpm
Transmissie       zesbak, handbediend
0-100 km/u 6,8 sec.
Topsnelheid      245 km/u
Verbruik           12,0 km/l
CO2-emissie    194 g/km
Leeg gewicht    1.528 kg
Vermogen/gewichtsverhouding  150 pk/ton
Afmetingen (lxbxh)  4.216 x 1.759 x 1.449 mm
Bagageruimte   
350 l
Prijs     € 38.900

Kleurenwaaier
De Golf GTI Edition 30 is in de volgende kleuren leverbaar:

Lees hier Stigs hele story…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken