SUV-test: Bruikbaarheid

Honden, baby’s en bagage zijn de realiteit van alledag, dus welke van ons achttal gaat daar het best mee om?

SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid
SUV-test: Bruikbaarheid

Lees eerst: De zoektocht naar de beste SUV ter wereld

Hoe meet je hoe praktisch een auto is? De bagageruimte is een meetbare eenheid, maar dat is een beetje al te eendimensionaal. Het gaat erom hoe de verpakking de ruimte gebruikt, hoe toegankelijk die is voor de berijder. Niemand weet dat beter dan een gestreste vader met een slaaptekort en haast. Wat voor hem telt, is de mogelijkheid om de stoelen snel en gemakkelijk in de perfecte configuratie te klikken om mensen en spullen mee te nemen, en om een kinderzitje met één hand te kunnen plaatsen of verwijderen. Want in de andere hand heeft hij een huilend en krijsend kind.

SUV-test: Bruikbaarheid

Om de auto heen lopen om alle stoelen open te klappen? Echt niet.

Dus dat wordt onze achtste test. De achterstoelen plat geklapt, de deuren dicht. Terwijl de stopwatch loopt, moeten we de stoelen rechtop zetten en vervolgens een kinderzitje plaatsen, en dat terwijl we zorgzaam en liefdevol een baby-Stig vasthouden.

Het vraagt enige lenigheid van de uitvoerende redacteur, behalve dan bij de opschepperige Discovery, want in die auto kun je alle zeven stoelen bedienen via een app, knoppen in de achterbak of het centrale scherm. De Stelvio, de F-Pace en de Bentayga blinken allemaal uit door de eenvoud waarmee de stoelen met een hand omhoog zijn te klappen, terwijl de Peugeot en de Duster teleurstellen omdat de gordels bij die manoeuvre in de weg zitten. Als laatste eindigt de SQ7, die je dwingt de achterbak te openen om de derde zitrij op te klappen, en waarbij je om de auto heen moet lopen om de andere helft van de tweede zitrij rechtop te zetten.

SUV-test: Bruikbaarheid

Labrador mee? Geen probleem

Maar de Audi mag in z’n handen wrijven: hij verdient een bonuspunt omdat hij de meest hondvriendelijke SUV ter wereld is. Hoe we dat weten? Toen onze redactielabrador werd geconfronteerd met acht geopende achterbakken, allemaal met een brokje erin, sprong hij eerst in de Audi. Wat je zegt: pure wetenschap.

Uitslag SUV-test: Weggedrag

Stoelendanstijd Punten
Jaguar F-Pace 26,8 s 10
Alfa Romeo Stelvio 30,2 s 9
Dacia Duster 32,9 s 8
Bentley Bentayga 33,6 s 7
Land Rover Discovery 37,1 s 6
Skoda Kodiaq 39,0 s 5
Peugeot 3008 40,3 s 4
Audi SQ7 48,5 s 3+1
Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws