Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive

Kennen we hem nog? Het is de opvolger van de beroemde vaalgele stinkbak uit de Amerikaanse tv-serie Better Call Saul. Daar heet hij Suzuki Esteem, maar hier kennen we hem natuurlijk als Baleno. En hij doet zijn eerste vijf letters minder eer aan dan je denkt

suzuki baleno
suzuki baleno
suzuki baleno
suzuki baleno

Een Suzuki van het formaatje Polo, die hebben we toch al in de vorm van de Swift? Verdwijnt een van de leukste Japanse hatchbackjes van het toneel? Nee, Suzuki plaatst in elk segment twee auto’s: een hippe, minder praktische variant en een saai, praktisch alternatief. Kijk maar naar de Celerio en de aankomende Ignis, of de Vitara en de S-Cross. De Suzuki Baleno is dus een soort no-frills-Swift. Je kunt hem wel zien als vervanger voor de Splash, die stilletjes in een hoekje is gestorven. Waarschijnlijk ging er niemand naar de begrafenis.

De Suzuki Baleno oogt vrij inspiratieloos en z’n grijze kleurtje helpt ‘m niet echt van zijn saaie voorkomen af. Misschien moet je een matzwarte kopen. Achterop heeft Suzuki een chromen spoiler op de kofferklep geplakt, om er nog iets van dynamiek in te pompen. Is trouwens wel een optie. Als enige autofabrikant doet Suzuki niet aan een familiegezicht – dat is dan weer frivool in een zeker opzicht, maar haal de logo’s van de neus en de Suzuki Baleno had net zo goed een Hyundai kunnen zijn. Nou ja, elke Suzuki is telkens wel weer een verrassing.

Geen spannende keuze, maar wel een verstandige?

De Baleno is praktisch en serieus ruim vanbinnen. De bagageruimte van 355 liter biedt genoeg plek voor je Nordic Walking-stokken en achterin kunnen met gemak twee mensen van de bingoclub mee: die hebben meer dan genoeg beenruimte. Tot 1,90 meter kun je achterin zitten zonder met je hoofd tegen het dak te butsen. Lange mensen kunnen dus gewoon mee, al zijn de zittingen van de stoelen voor hen dan net weer even te kort. De hoofdsteunen zijn keihard; even chill onderuit zakken in de file zit er dus niet in.

Goed, saai maar verstandig. Dan kun je wel stoppen met lezen, toch? Nou, wacht nog even, want het wordt nu pas interessant. De Suzuki Baleno is namelijk gemiddeld 90 kilo lichter dan de Swift: met de 1.2 viercilinder weegt hij slechts 840 kilo. En zoals Lotus-baas Colin Chapman ooit zei: ‘Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere.’ Dus.

Ons testobject heeft de gloednieuwe 1.0 Boosterjet-motor, een driecilinder. Het is Suzuki’s tweede Boosterjet-creatie, de eerste ligt met zijn vier cilinders en 1,4 liter inhoud in de Vitara. Die kon ons goed bekoren en de verwachtingen zijn hooggespannen. Als je de motorkap opendoet, zie je het motortje trillen als een opgefokte chihuahua. Een vervelende eigenschap van driecilindermotoren en rat-achtige honden. Van het getril voel je in de auto gelukkig niets. Gek genoeg is de Boosterjet-motor 40 kilo zwaarder dan de 1.2, nogal vreemd: een kleiner motortje weegt dus meer.

Zou die turbo zo groot zijn?

Groot genoeg, blijkt wel als we de 112 pk en 170 Nm loslaten op het asfalt. Het klinkt niet wereldschokkend allemaal, maar dat koppel heb je al vanaf 2.000 tpm tot je beschikking. De driecilinder voelt lekker vlot en van een turbogat is weinig sprake. Het sprintje van 0 naar 100 km/u lijkt in ieder geval een stuk sneller dan de opgegeven 11,4 seconden. En Suzuki doet z’n best om je de indruk te geven met iets heel kwieks op pad te zijn: tussen de tellers heb je zelfs een torque- en power-indicator. Alsof je daar als 85-plusser op zit te wachten.

Om serieus te kunnen trappen, hadden de versnellingen iets langer gemogen. Nu hang je net even iets te snel in de toerenbegrenzer. Ach, laten we eerlijk zijn, zo hard als wij met de Suzuki Baleno reden, dat gaat nooit meer iemand doen. Maar het kan wel. Want ondanks z’n traagheid op papier is de vermogen/gewichtsverhouding verma­kelijk, heel vermakelijk. Dankzij de stijve carrosserie en de stugge vering communiceert de Baleno uitstekend. Je voelt alle oneffenheden in het asfalt en de grijze muis blijkt een echte bochten­tijger. De nieuwe Suzuki Baleno zou zomaar een soort antiheld-status kunnen berei­ken: je wilt hem haten om z’n oubollige voorkomen, maar het lukt je niet omdat ie gewoon té leuk rijdt.

Nog wat te mopperen over de Suzuki Baleno?

De afwerking is typisch Suzuki: veel hard en goedkoop plastic en als je een beetje aan de deurpanelen trekt, bewegen deze mee als een brugklasser onder groepsdruk. Tsja, je moet ergens de gewichtsbesparing vandaan halen. Bovendien, als je een Lexus-interieur wilt, moet je ook Lexus-geld betalen. Het infotainmentsysteem werkt snel genoeg en heeft weinig uitleg nodig, de verwarming en airconditioning be­dien je gewoon met grote knoppen, zonder touch-meuk – dat vindt de doelgroep, die al over de helft is, fijn. Het gebrek aan cd-speler waarschijnlijk weer niet. Het dashboard is een allegaartje met een blauw verlicht instrumentarium, de knoppen in oranje, en een wit display voor de verwarming. Het werkt allemaal wel goed en het zal ongetwijfeld tot het einde der tijden blijven werken. Een positief kenmerk van Suzuki.

Nog even over die grijze kleur: als je de Baleno in de felle zon zet, lijkt het door de metallic-deeltjes net een soort aluminium. Suzuki geeft je bovendien keuze uit drie soorten grijs en twee kleuren wit, die in de juiste hoek ook voor grijs doorkunnen. Maak geen grappen over 50 tinten grijs.

Als je normaal met de Baleno rijdt, verbruikt hij volgens de fabrieksopgave 4,4 l/100 km. Wij kwamen er niet bij in de buurt, maar zoals eerder ge­­zegd: de doelgroep rijdt niet zoals wij. De instapper met 1.2 viercilinder kost 14.999 euro in Nederland en 12.899 euro in België. Diezelfde viercilinder is ook leverbaar als hybride, al zien wij daar het nut niet zo van in. Hij wordt er alleen maar zwaarder van en gemiddeld slechts 0,2 l/100 km zuiniger. De leuke­­re, want meer pittige Boosterjet is in Nederland alleen leverbaar als High Executive-uitvoering, vanaf 19.699 euro (17.599 euro in België voor de Grand Luxe-uitvoering), maar dan heb je wel een aantal aardige extra’s als adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera, een hoedenplank (ja, echt), navigatie en keyless go. Meer is ook niet nodig op een auto als de Suzuki Baleno. Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is je favoriete kleur grijs bepalen.

9
20
Specificaties

Motor
998 cc
driecilinder turbo
112 pk @ 5.500 tpm
170 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving

voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,4 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
103 g/km CO2
B-Label

Afmetingen
3,995 x 1.745 x 1.470 mm (l x b x h)
2.520 mm (wielbasis)
880 kg 37 l (benzine)
355 / 756 l (bagage)

Prijzen Suzuki Baleno
NL € 19.699 (21%)
B € 18.299

Het vonnis
Onder het saaie uiterlijk gaat dankzij het lage gewicht een ware bochtentijger schuil. Hij is ook nog eens bijzonder ruim vanbinnen, maar of je er het Nederlandse of Belgische straatbeeld mee ophaalt? Nee

Reacties
  1. Matt van Weert zegt op 16 mei 2017 om 19:45:

    Ik ben in het bezit van een Baleno 1.2 High Executive Smart Hybrid, nieuw gekocht in augustus 2016, huidige km.stand 3.929. Waar ik nu al een geruime tijd last van heb; op het moment dat de auto afremt op de motor, met name in de 2e versnelling, van ongeveer 1500 toeren terug naar 900, een schavend/schurend geluid duidelijk hoorbaar vanuit de versnellingsbak. Terug naar de garage, hebben het ook geconstateerd en in overleg met de importeur enkele lagers vervangen. De reparatie heeft half maart plaatsgevonden en het zou verholpen zijn. Nu 2 maanden later wederom hetzelfde euvel, weer terug naar de garage, zij wederom contact met de importeur, helaas het is niets ernstigs, hoort blijkbaar nu eenmaal bij dit type Baleno, krijg ik te horen, kunnen niets voor mij betekenen. Enigste optie is dat een monteur van hen, die volgende week toch naar de importeur moet, met mijn auto gaat (ongeveer 300 km heen en terug) en dat ze hem daar dan ‘nakijken’ voor een second opinion. Aangezien ik daar niets voor voel, wil ik graag weten of heeft iemand dezelfde ervaring heeft met deze auto?

  2. Willem zegt op 1 september 2016 om 13:53:

    Stugge vering? Jullie zijn de enigen die daarover spreken. Alle andere autotests maken juist melding van comfortabele en soepele wielophanging.
    En een verchroomde achterspoiler? Die is niet leverbaar, niet in Nederland en ook niet in België. Standaard is een spoiler in carrosseriekleur gemonteerd, dat dan weer wel.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws