Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Als je al twee auto’s hebt die op hetzelfde onderstel staan, wat kun je er dan nog meer mee? Wel, was het geen oude Japanse wijsheid die zei: ‘Zoekt, en gij zult vinden’?

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl
Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Op het eerste gezicht lijkt het een stel vreemde snuiters, die Japanners van Suzuki. Ze lijken er een duivels genoegen in te scheppen met modellen te komen die bovenal concurrentie vormen voor… hun eigen modellen. De belangrijkste opponent van de S-Cross? De Suzuki Vitara, lijkt ons. En als je net de Ignis hebt uitgebracht, die al op de complete technische basis van de vlak daarvoor geïntroduceerde Baleno stond, waarom zou je dan in hemelsnaam met nóg een auto op dat onderstel komen?

Toch is er wel wat voor te zeggen. Je hebt dat onderstel toch, en als je er maar een ander soort auto van maakt, hoeft die dus qua ontwikkeling niet zo veel te kosten. Volkswagen doet niet anders, en smeert het nog over diverse merken uit ook – en je kunt niet beweren dat die over een gebrek aan succes te klagen hebben.

Heeft deze auto dan kans van slagen?

Daarbij is het niet de minste, die derde auto. Het gaat om de Swift, sinds jaar en dag het bekendste en meest succesvolle model van Suzuki. Hij loopt al sinds 1983 mee en weet al die tijd een behoorlijk vrolijk en eigen uiterlijk te combineren met volkomen probleemloze techniek, en heeft daar een bescheiden, maar trouwe klantenkring mee opgebouwd. Waaruit je al kunt afleiden dat het over het algemeen niet de jongsten zijn, die Swift-rijders…

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Ze zullen misschien even schrikken van deze nieuwe Swift. De oude is er nog best in te herkennen, hoor. Hij blijft dat ‘gezellige’ bolronde neusje houden en het bovenste deel van de auto is nog steeds een stuk smaller dan het onderste, waardoor het er als een soort geschutskoepel bovenop lijkt te liggen. Ook de forse voor- en achterlichtunits en designgeintjes als de zwarte a- en b-stijlen zijn gebleven. Maar in zijn totaliteit maakt de nieuwe Swift toch een heel andere indruk. De grille die iets uitsteekt, de vouwen in de flanken, de deels zwarte c-stijl (waardoor het dak lijkt te zweven), de ‘verborgen’ achterste deurgrepen en de aanzienlijk dikkere kont maken hem een stuk moderner, maar ook minder, eh, aaibaar. Goed, dat kan ook allemaal aan ons liggen – vel vooral je eigen oordeel.

Klopt de Suzuki Swift onderhuids ook?

Nou is het wel zo aardig, wanneer je drie auto’s op dezelfde basis zet, als die basis een beetje in orde is. En dat is ie. Het allerbelangrijkste voordeel zie je niet eens: dit platform is een enorme klap lichter dan het voorgaande. Deze nieuwe Swift weegt met zijn 815 kilo maar liefst 130 kilo minder dan de oude, en dat is zeker verhoudingsgewijs bepaald geen kattenpis. Het tweede grote voordeel is de ruimte. Hoewel de nieuwe Swift een klein beetje korter en lager is, is hij breder en heeft hij een langere wielbasis. Dat betekent dat je nu achterin ook als volwassene heel aardig kunt zitten en dat je er in de bagageruimte 54 liter bij krijgt. De redelijk hoge tildrempel bleef helaas wel.

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Het binnenste van de nieuwe Swift zal voor oude Swift-rijders een feest van totale onherkenbaarheid zijn. Een feest, vooral omdat ze zich dan zullen realiseren wat een saaie plasticbende hun oude dashboard eigenlijk was. Het nieuwe is logischerwijs vele malen moderner, met een fors 7-inch touchscreen dat zich eenvoudig laat bedienen. Er zijn mooiere en snellere systemen, maar vooruit: het doet wat het moet doen. Ook de gebruikte materialen zijn vele malen beter, al is het zeker nog niet op Duits of Frans niveau. Typisch Japans, zeg maar – die geven daar, alsof ze de Amerikanen van het Verre Oosten zijn, nog altijd niet zo om.

Uit welke aandrijvingen kan ik kiezen?

Motorisch is de keuze even beperkt als simpel. Er is een 1.2 viercilinder van 90 pk of een aanzienlijk geavanceerdere 1.0 driecilinder turbo die 112 pk levert. Beide kunnen overigens worden bijgestaan door een ‘smart hybrid’-systeem, een waarschijnlijk vrij minuscuul elektropakketje dat helpt met het aan de gang brengen van de benzinemotor en ‘de acceleratie kan ondersteunen’. We hebben er niets van gemerkt, maar misschien was dat ook juist de bedoeling.

Feit is dat de 1,0-liter die wij reden de gang er aardig in weet te houden. Het lijkt weinig, 112 pk, maar dan zullen we je toch echt nog even moeten herinneren aan dat enorm lage gewicht van de Swift: 850 kilo, in het geval van deze motor. Wat betekent dat hij exact dezelfde vermogen-gewichtsverhouding heeft als de Swift GTi die in de jaren ‘90 een zekere reputatie opbouwde als pret-hatchback.

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Rijdt de Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl als een hot hatch?

Om de fraaie verwachtingen die we daarmee hebben opgeroepen meteen maar weer de kop in te drukken… Met een hot hatch heeft de nieuwe Swift helemaal niets van doen. Hij rijdt leuk, dat zeker. Het motortje reageert veelal enthousiast op het gaspedaal. Hij heeft er geen enkel probleem mee om op toeren gejaagd te worden. Niet dat dat per se nodig is of veel teweegbrengt. De turbo is toch al vrij vroeg van de partij. Wat eerder opschakelen levert je waarschijnlijk meer snelheid op, omdat je zijn geleverde kracht dan meer benut. Maar goed, de motor klinkt alsof ie er zin in heeft. En de besturing is aanzienlijk minder doods dan je bij concurrenten in deze klasse nogal eens aantreft. De pook laat zich prima en redelijk kort door zijn patroontjes mikken en de remmen zijn adequaat en prima doseerbaar.

Het onderstel laat nergens steken vallen, maar is ook weer niet ingericht op iets sportiefs. Dat is misschien een beetje de keerzijde van zo’n one size fits all-onderstel. Men gaat toch een beetje voor de grote gemene deler. Maar waar hebben we het over? De Swift is, ondanks zijn hier en daar redelijk sportieve inslag, helemaal niet bedoeld als sportieve auto. Hoewel hij bijvoorbeeld, naar onze indruk meer dan de vorige, best overhelt in bochten, valt er een hoop rijplezier aan hem te beleven. En dat kunnen we in dit overvolle segment lang niet van alle auto’s zeggen.

13
20
Specificaties

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid Stijl

Motor
998 cc
driecilinder turbo
112 pk @ 5.500 tpm
170 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,6 s
top 195 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
97 g/km CO2

Afmetingen
3.840 x 1.735 x 1.495 mm
(l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
850 kg
37 l (benzine)
265 / 947 l (bagage)

Prijzen
€ 20.499 (NL)
€ 20.399 (B) – Grand Luxe Xtra

Vonnis:
Er zijn een hoop leuke auto’s te koop in deze klasse. Veel zijn leuker dan de Swift, nog meer veel minder leuk. Laat je door de prijs van onze testauto niet afschrikken: voor vijf mille minder heb de 1.2 en (bijna) even veel lol

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken