Suzuki Vitara 1.6 AllGrip

Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip badge (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip interieur (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip achterbank (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip achteruitrijcamera (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip teller (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip knopjes (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip badge (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip interieur (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip achterbank (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip achteruitrijcamera (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip teller (2015)
Suzuki Vitara 1.6 AllGrip knopjes (2015)

Eerlijk gezegd: er gingen wel eens dagen voorbij dat we in het geheel niet aan de Suzuki Vitara dachten. Soms wel eens weken. De nieuwe Suzuki Vitara 1.6 AllGrip moet daar rigoureus verandering in gaan aanbrengen en dat zou hem zomaar eens kunnen gaan lukken.

Iets waar Suzuki innoverend in is

Als je geld wilt verdienen met een auto kun je twee dingen doen. Of je maakt een plug-in hybride die een nimmer realiseerbaar verbruik koppelt aan heel weinig bijtelling: dan word je vast heel populair in de zakelijke sector. Geen zin in leasegedoe? Dan maak je een kleine SUV, want dat is zo’n beetje het enige type auto dat nog leuk verkoopt.

Dat komt Suzuki niet slecht uit. De Japanners schurken met de Vitara nu al jaren tegen dat segment aan. Sinds 1988 om precies te zijn, de laatste jaren als Grand Vitara, overigens. We zeggen met opzet ‘aanschurken’ en niet ‘er middenin zitten’. Dit omdat één bijzonderheidje de Vitara al vanaf het prille begin vrij nadrukkelijk onderscheidde van de rest. Hij was bedoeld voor het terrein, kon daar ook echt wat en heeft dat nooit helemaal kunnen loslaten. Meer functie dan vorm, dus. En dat terwijl het bij de meeste van zijn nieuwbakken concurrentjes precies het omgekeerde is. Die zien er wel hip uit, maar kennen ‘het terrein’ alleen van de tv en de stoere verhalen van grotere modellen.

Wat onderscheid deze Suzuki nog meer?

Hoe dan ook, Suzuki had, ergens dus wel terecht, het idee ook recht te hebben op een deel van die lucratieve midi-SUV-taart. Het wordt nog de vraag of ze zichzelf niet overschreeuwen: ze hebben per slot van rekening vorig jaar nog de (maar iets grotere) S-Cross in de markt gezet, waarmee de Vitara ondersteltechniek en motoren deelt. Van enig kannibalisme zou dus zomaar sprake kunnen zijn, hoewel de twee wel duidelijk over verschillende karakters beschikken. En we kunnen ons iets voorstellen bij de Suzuki-gedachte dat het niet uitmaakt of iemand nou in een S-Cross of een Vitara stapt, zolang hij maar in een Suzuki terechtkomt.

Onder het motto ‘if you can’t beat them, join them’ bewandelt de Vitara een totaal andere weg dan zijn voorgangers. Hij ziet er reuze 2015 uit, een beetje als het kleine bastaardbroertje van de Range Rover Evoque. Die indruk wordt nog versterkt door de aflopende daklijn. Het feit dat het dak ook in een contrasterende kleur kan worden uitgevoerd (wit of zwart) is erg leuk. Daar slaan ze af en toe en beetje in door, want een oranje Vitara met een wit dak en een witte grille? Het is wat veel van het goede.

Maar goed, er zitten ook reuze smaakvolle combi’s bij. Details als de clamshell-motorkap en dat luchtroostertje in de flank onder de A-stijl doen ook sterk aan de baby-Range denken, al beweert Suzuki niet geheel ten onrechte dat het al op oude Vitara’s zat toen de Evoque nog geboren moest worden. Om gelijke trede te houden met de concurrentie (vooral financieel) is vierwielaandrijving, bij Suzuki AllGrip geheten, nu een dik drie mille kostende optie.

Wat komen we binnenin de Suzuki Vitara 1.6 AllGrip tegen?

Het interieur in een mengeling van goed en slecht nieuws. Om met het eerste te beginnen: het is er lekker ruim. Ook achterin heb je aardig wat bewegingsvrijheid (vergeleken met de Capturs en Mokka’s van deze wereld). De achterbank kan in delen plat voor extra ruimte, er zijn zeven airbags voor als het misgaat en de stereo klinkt verrassend goed. De bediening is een makkie, meters zijn prima afleesbaar, er is een enorm panoramadak dat nog open kan ook: allemaal in orde. Beduidend minder zijn de stoelen.

De zittingen zijn veel te kort, wat voor korte ritjes nog wel gaat, maar je op de lange duur gaat opbreken. Echt niet meer van deze tijd is de kwaliteit van de werkelijk overal gebruikte kunststof. Flinterdun en knalhard: van het soort waar ze in België bij de twijfelachtiger frietkotten hun patatten in serveren – en dan hoef je na twee hapjes niet meer. Doodzonde, want het doet echt afbreuk aan de ‘kwaliteitsbeleving’, zoals dat tegenwoordig heet.

Technisch leunt de Suzuki Vitara 1.6 AllGrip als gezegd nogal sterk op de S-Cross (sterker: het is een twee-eiige tweeling), dus ook de motoren komen overeen: een 1.6 diesel van 120 pk en een even grote en sterke benzine. Beide doen hun werk naar behoren; het zijn geen strepentrekkers maar daar zou ook niemand een Vitara voor kopen. De diesel is luidruchtiger maar heeft profijt van 320 Nm trekkracht: het dubbele van de benzine. Het is wonderlijk dat de benzineversie een handgeschakelde vijfbak meekrijgt, terwijl de diesel een handmatige zesbak is toebedeeld. Juist door zijn veel hogere koppel zou die met veel minder schakelen toe moeten kunnen – je zou dus juist het omgekeerde verwachten. Qua verbruik en uitstoot doen ze allebei mooi mee bovenin het segment – de diesel kun je zakelijk zelfs met 20 procent bijtelling rijden.

Rijdt hij nog steeds zo fijn?

Voor zijn weggedrag hoef je de Vitara zeker niet te laten staan. Hij is, in tegenstelling tot een aantal van zijn voorlopers, vriendelijk geveerd en heeft weinig moeite met belabberd wegdek. Als je de versie met vierwielaandrijving hebt, kun je over modderige bospaden nog een aardig eind komen. Om je daarbij nog verder te helpen, heb je de beschikking over vier voorkeuzestanden. In Auto zoekt AllGrip het allemaal lekker zelf uit. Snow en Sport spreken voor zich. Er is nog een Lock-stand voor als het écht zwaar wordt of voor als je vast zit. In die laatste setting is ook Hill Descent Control voorhanden. Dat is voor extra controle en een gereguleerde snelheid als je van een heuvel rijdt. Geen voorziening die erg gebruikelijk is in dit segment.

En dat geldt voor meer snufjes. Zo heeft lang niet elk midi-SUV’tje automatische cruisecontrole of Radar Brake Support. Dat laatste is een systeem dat waarschuwt als je te hard op een voorligger afrijdt. Als het echt nodig is remt het systeem zelf (mee). Het is overduidelijk dat Suzuki zich op veel fronten het vuur uit de sloffen heeft gelopen om van de Vitara iets bijzonders te maken.

En dat is gelukt ook. Al maakt die ijver het des te onbegrijpelijker dat er niet wat meer aandacht is besteed aan de afwerking. Eeuwig zonde. Want hoewel Suzuki een uitmuntende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid heeft, krijg je door al dat goedkope plastic niet bepaald het idee dat de Vitara voor de eeuwigheid gebouwd is. Een auto die er zo fris uitziet en zo aangenaam rijdt. Die zo vol aardige en nuttige accessoires zit, had op dat vlak beter, veel beter verdiend. Hoe dan ook, onze test-Suzuki Vitara 1.6 AllGrip is een fijne auto.

12
20
Specificaties

Specificaties Suzuki Vitara 1.6 AllGrip High Executive

Motor
1.586 cc
viercilinder
120 pk / 156 Nm

Aandrijving
vier wielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,0 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
130 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.175 x 1.775 x 1.61 mm (l x b x h)
2.500 mm (wielbasis)
1.160 kg
47 l (benzine)
375 / 1.120 l (bagage)

Prijzen
NL € 28.099 (25%)
BE € 25.499 (Grand Luxe Xtra)

VONNIS
Een welkome aanvulling in dit steeds drukker wordende segment. Rijdt prima, ziet er leuk uit en heeft veel te bieden. Prijstechnisch een nette aanbieding alleen is het doodzonde van dat goedkope prutplastic overal

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws