Even voor de duidelijkheid: we zijn fan van de verbrandingsmotor, altijd en onvoorwaardelijk. Onze redactieparkeerplaats bulkt van de cilinders en telt niet één elektriciteitssnoer. Wil dat zeggen dat we niet openstaan voor nieuwe ervaringen? Zouden wij zo kortzichtig zijn? Natuurlijk niet: geef ons wielen en pk’s en je hebt aan ons geen kind meer. Toch zijn er genoeg autoliefhebbers die uit praktische of principiële overwegingen niets van elektrische auto’s willen weten. Rij met ons mee in de Tesla Model S P90D Ludicrous.

Hier komt Tesla in het spel

Niemand loopt echt warm voor een Mitsubishi i-MiEV, maar de elektrische auto is in potentie een prachtig stuk speelgoed. Onmiddellijke respons, veel koppel dat ook nog eens beschikbaar is vanaf nul toeren. Leg ons maar eens uit waarom dat geen recept voor pret zou zijn. Het enige wat ontbreekt bij de doorsnee milieuhokjes, is het juiste uitgangspunt. De hand van enthousiastelingen die begrijpen hoe ze de techniek vermakelijk kunnen toepassen. Dat is waar Tesla zich sinds 2003 mee bezighoudt. Of we het nu hebben over de eerste Roadster of de aankomende Model X SUV en Model 3 middenklasser. Het bedrijf uit Californië (met een assemblagelijn in Tilburg) bouwt alleen auto’s die weten te boeien en te verleiden. Dit kwam nog niet duidelijker tot uiting dan in hun nieuwste elektro-huzarenstukje. De supercar-verpletterende Model S P90D met de optionele Ludicrous Mode. Oftewel, standje Volstrekt Belachelijk.

Deze Tesla hebben we al vaak in Nederland gezien

De grote Tesla is geen onbekende in ons straatbeeld. Nederland is dankzij uiteenlopende belastingvoordelen de op drie na belangrijkste afzetmarkt voor het merk. In de huidige situatie maakt de Model S het voor ondernemers wel erg oninteressant om nog een traditionele zakensedan te rijden. Zeker ook omdat het de enige elektrische auto is met een fatsoenlijke actieradius. Toch het grote struikelblok voor veel ongelovigen. De auto werd gelanceerd in 2012 met een accupakket van 60 kWh. Op zich al goed voor een flinke reisafstand en een vlotte acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in zo’n 6 seconden. Tesla zat niet stil en bleef de Model S non-stop verbeteren met software-updates. Gewoon thuis tijdens het opladen en er kwamen nieuwe uitvoeringen met krachtiger techniek. Nu is het tijd voor ons om op een kille sneeuwvlakte in Oostenrijk kennis te maken met de (tot dusver) ultieme Model S. In de toevoeging P90D staat de P voor Performance en de 90 voor de accucapaciteit van 90 kWh, goed voor een theoretische reikwijdte van 528 kilometer. De D staat voor Dual Motor, oftewel twee elektromotoren: één op elke as. Met de ruim 11.000 euro kostende Ludicrous-optie leveren ze 262 pk (voor) en 510 pk (achter). Het is verleidelijk om dit op te tellen tot 772 pk, maar zo werkt het helaas niet. Tesla stelt het gecombineerde vermogen, afhankelijk van zaken als acculading en omgevingstemperatuur, officieel vast op 539 pk. Het koppel? Een ronduit bizarre 967 Nm. Genoeg om te stellen dat vierwielaandrijving in dit geval geen luxe, maar een noodzaak is.

Dat klinkt als een elektrische katapult

De Tesla Model S P90D Ludicrous gaat – en we hebben dit geverifieerd op een plek zonder sneeuw en vrieskou – van 0 naar 100 km/u in een krankzinnige 3,0 seconden. Dat betekent dat we het hier over de snelst accelererende sedan op aarde hebben. Op dit moment hebben we hier niets aan; op deze ondergrond zouden zelfs de meest hakerige spijkerbanden worstelen om dit soort krachten kwijt te kunnen. Nee, hier telt juist het naadloze samenspel tussen de twee elektromotoren. Omdat er geen mechanische verbinding nodig is – beide worden immers apart aangestuurd door het digitale brein van de Tesla – zijn er geen ingewikkelde constructies met assen en koppelingen die in beweging moeten worden gebracht. Met andere woorden: de aandrijflijn hoeft niet te reageren op gripverlies, hij is er al mee bezig voordat het goed en wel optreedt. Met dit soort specificaties zijn we benieuwd hoe de P90D zich houdt onder vierwiel-driftige omstandigheden. Helaas werpt zich al voor we gaan rijden een forse mood killer op: omdat Tesla als het erop aankomt toch meer nobel dan jolig is, gaat veiligheid boven alles en kan de stabiliteitscontrole niet worden uitgeschakeld. Ja, je zou een zekering eruit kunnen trekken, maar om de een of andere reden wil niemand ons vertellen welke.

Kan je dan helemaal niet spelen in de Tesla?

‘Onwerkelijk: we zijn in stilte aan het driften, met alleen wat geratel van de ingrijpende remmen en het gekraak van de verse sneeuw onder de banden’

Gelukkig bouwden de programmeurs een kleine gimmick in die wil helpen om de ruim 2.200 kilo zware Tesla Model S P90D Ludicrous toch in een glibberdrift te gooien. Tik je op het enorme 17 inch dashboardscherm het schuifje ‘Slip Start’ aan – eigenlijk bedoeld om bij weinig grip makkelijker weg te kunnen rijden – dan treedt er een fractie van een seconde wielspin op. Het is net voldoende om met een goed getimede stuur- en pedaalbeweging de auto zijwaarts door de sneeuw te laten stuiven. Vervolgens doet de Model S er met vastberaden remingrepen alles aan om de boel weer recht te zetten, dus een drift vasthouden lukt uiteindelijk nooit, maar verdraaid als we het niet de hele dag gaan proberen.
Het ruim opgezette parcours in het Pitztal heeft een slalom, een uitwijkproef en een bochtig, rally-achtig stukje tussen sneeuwwanden. Het geheel smeekt je om het dwars en giechelend af te leggen. Tesla heeft de auto’s op Pirelli Sottozero-winterbanden gezet, die op sneeuw genoeg houvast bieden; op de hier en daar ontstane plakken ijs wat minder. De eerste meters zijn onwennig: we worstelen met het esp en proberen ondertussen een gevoel te krijgen voor de dynamiek van de auto. Een vloer vol accu’s zorgt voor een volmaakt laag zwaartepunt en dat betekent dat de Tesla Model S P90D Ludicrous niet het gebruikelijke logge, hellende gedrag vertoont van een dik twee ton zware kolos. Combineer dit met het feit dat de motoren al op je rechtervoet reageren voor je zelf beseft dat je ‘m omlaag bewoog, en je begrijpt dat je even wat tijd nodig hebt om je instincten te herijken.

Dan is er nog de onwerkelijke beleving in de Tesla Model S P90D Ludicrous

We zijn in stilte aan het driften. Alleen wat geratel en getik van de ingrijpende remmen hoor je. Af en toe een vriendelijk piepje van het in hoogte verstelbare onderstel. Bij hogere snelheden laat de Tesla Model S P90D Ludicrous z’n carrosserie zakken. Het gekraak van de verse sneeuw onder de banden is goed te horen. Het schept verwarring. Vergroeid als we zijn met het klassieke geknetter en gebrul, met schakelen en het zoeken naar de sweet spot van een brandstofmotor. Een Tesla maakt geen drama en geeft, als ie het zelf tenminste veilig acht, op afroep meteen alles. Een nieuwe wereld opent zich. Het duurt niet lang voor we ons als een vis, vooruit, als een sidderaal in het water voelen. Juist omdat de Tesla Model S P90D Ludicrous zoveel gewicht meetorst. En omdat hij zelf regeneratief afremt zodra je het gaspedaal loslaat, kunnen we ‘m puur op momentum dingen laten doen waar z’n elektronische waakhondjes horendol van worden. Bij de slalom raken we in een ritme van ‘gas los’, insturen, opvangen, ‘gas’, en precies wanneer de ESP-ingrepen er vat op krijgen de boel omgooien en herhalen. De uitwijkproef, waarbij een man in een dikke jas op het laatste moment wijst aan welke kant je al remmend een serie pylonen moet passeren, is in de meeste auto’s met ABS een eitje. Z’n massa zou de Model S hier parten kunnen spelen. Maar ook wanneer we onze beginsnelheid verder opvoeren, blijft ie koersvast en stabiel. Foolproof.

Even rallyen

Het korte rallyparcours, dat aan elkaar hangt van hoogteverschillen, vloeiende wendingen en een haarspeldbocht, is met de P90D een speeltuin. Dit is waar we de samenwerking van de twee motoren optimaal voelen en op prijs kunnen stellen. Met z’n voor- en achterwielaandrijving in constante balans sleurt de Tesla zich bochten uit en heuvels op. Voor de haarspeldbocht pakken we genoeg snelheid en gooien we er een dubbele Scandinavian flick tegenaan. Licht insturen en met een bruuske beweging de auto tegengesteld dwars zetten. Daarna draai je ‘m 180 graden in de goede richting om vlot door de bocht te vegen. Het vergt wat oefening en daadkracht om alles te negeren wat de auto doet om je te ‘redden’. Maar dan heb je ook wat.

Wees Tesla dankbaar

We brengen een hele dag door in het warme, comfortabele interieur van de Model S, maar na een halfuurtje hadden we het al door: als autoliefhebbers mogen we Tesla op onze blote knietjes danken dat zij degenen zijn die het voortouw namen in de ontwikkeling van de elektrische auto. Stel je voor dat niet de Model S, maar de Google-auto de afgelopen jaren toonaangevend was geweest. Dan zouden de grote autofabrikanten werken aan net zo afzichtelijke, seksloze gedrochten om tegenwicht te bieden. In plaats daarvan zijn ze nu bezig met auto’s als de Porsche Mission E en de Audi e-tron quattro. Modellen die stijl en plezier hoog hebben zitten, omdat dat de manier is om de auto de toekomst in te helpen. Het voorlopige hoogtepunt op dit gebied – en op enkele andere – is de Tesla Model S P90D Ludicrous. En mocht je het je afvragen: na een hele dag ravotten in de sneeuw als een stel losgeslagen kleuters hadden we nog een kwart acculading over.

Specificaties Tesla Model S P90D Ludicrous



Motor
90 kWh
2 elektromotoren
539 pk
967 Nm

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
173 Wh/km
528 km (actieradius)
A-label

Laadtijd
ca. 9 uur bij 400V/16A
ca. 20 minuten tot 50% (Supercharger)

Afmetingen
4.970 x 1.964 x 1.445 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.238 kg
745 / 1.645 l (bagage)

Prijzen
NL € 133.700 (4%)
BE € 133.700

Reacties