Tesla Model S P90D Ludicrous

Half ondernemend Nederland rijdt onderhand een Tesla Model S

autopilot van Tesla moet uit
autopilot van Tesla moet uit

Omdat ie zakelijk interessant is natuurlijk, maar als je er een chique Duitse limo voor laat staan, moet ie ook wel wat in z’n mars hebben. Iets bijzonders. Iets ludicrous.. Elektrische auto’s zijn er genoeg, maar elektrische auto’s met de praktische bruikbaarheid, de ongeëvenaarde prestaties en – niet onbelangrijk – de jongenskamer-posterfactor van Tesla’s creaties zijn op één hand te tellen. Voeg daar een reeks leuke belastingvoordelen aan toe en het is niet vreemd dat Nederland een van de meest succesvolle markten is voor het merk.

Sinds 2012 bestormt de Model S onze wegen en in de loop der jaren werd hij steeds krachtiger, sneller en geavanceerder. Op dit moment is er geen elektrische auto die meer tot de verbeelding spreekt dan de Tesla Model S P90D met de optionele Ludicrous Mode (11.300 euro): een vierwielaangedreven, 539 pk en 967 Nm sterk fenomeen dat op een volle lading – in theorie – 505 kilometer ver komt.

Herinner je je de eerste keer dat je uit het pierenbadje in het grote-mensen-zwembad mocht? Groot, weids, eng, geen grond meer onder je voeten. Dit is het gevoel dat je na drie minuten in de Model S P90D tot in je oorlelletjes beleeft. Niet omdat ie nou zo griezelig is om te rijden, maar omdat je de verhalen kent, de filmpjes op YouTube hebt gezien. Je weet dat z’n reactie op jouw voetbewegingen letterlijk onmiddellijk is en dat hij, als je de trap durft te geven, in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/u zal stuiven. Zonder schakelmomenten, zonder aflatende kracht. En dus duurt het precies drie minuten voor je een leeg achterafweggetje hebt gevonden, de auto stilzet en het probeert.

Dan val je in het diepe. Je bent op onbekend terrein. Dit is het soort alles decimerend geweld waarmee oorlogen gevoerd worden. Dit zijn krachten die je hersens in je schedel laten klotsen en je longen uitpersen als citroenen. En bedenk wel dat het allemaal plaatsvindt in doodse stilte; alleen een licht gezoem van de twee elektromotoren en het snel toenemende geruis van de wind en de banden verraden dat je de grenzen van de dimensies aan het verkennen bent.

Bochten? De Tesla is zwaar, maar al het gewicht zit in de accu’s in de vloer, laag en in het midden van de auto. Het is net een uit de kluiten gewassen hockeypuck. Hierdoor volgt hij vlak en gehoorzaam de weg die je voor ‘m uitstippelt, al krijg je bij hoge snelheden wel het idee dat de natuurwetten het er eigenlijk niet mee eens zijn. Vooral als de ruim 2.200 kilo’s afgeremd moeten worden.

Wanneer je niet bezig bent met constante spiertraining om je oogbollen bij je nekwervels vandaan te houden, geeft de Model S je genoeg andere redenen om gefascineerd te raken. Het interieur bijvoorbeeld, waar je een kraakhelder en doodsimpel scherm voor je neus vindt voor onder andere je snelheid en actieradius: prima. Briljant is de grote tablet in de middenconsole, met daarin je audio- en navigatiesysteem en de mogelijkheid om alle instellingen van de auto te regelen. Het is perfect afleesbaar, het reageert supersnel en het maakt alles op een makkelijke manier toegankelijk.

‘Is de Model S de Apple Macintosh onder de auto’s? Hij is in ieder geval grensverleggend, licht gestoord en veel te duur’

Vergeet de debiele draaiknoppen, muizen en aanraakschermen van andere merken: de eenvoud, duidelijkheid en snelheid van het Tesla-systeem zet ze lachend allemaal in een hoek. We bevelen Audi, BMW, Mercedes, Jaguar en alle andere premiummerken met hun zelfbedachte prutssystemen even goed te kijken naar wat een ICT-georiënteerd bedrijf ervan heeft gemaakt. En dan moeten bedrijven als Google en Apple nog komen; het zal de traditionele autowereld nog verder gaan opschudden. Ideaal aan het systeem is ook dat het zichzelf updatet wanneer Tesla een nieuwe versie klaar heeft staan. Zo rijd je altijd met de meest frisse software rond, die soms zelfs plots nieuwe trucjes aan boord brengt.

De beroemdste (en wellicht ook beruchtste) is Autopilot, waarmee Tesla in feite de eerste fabrikant is die een zelfrijdende auto aan consumenten
beschikbaar stelt. Nou vinden wij natuurlijk dat je altijd zelf moet rijden, want er is niets leukers dan dat. Behalve als je in de file staat. Of op een lange b-weg zit, achter een vrachtwagen, met een inhaalverbod, en niet harder dan 73 km/u kan. We proberen de Autopilot onder verschillende omstandigheden en het werkt echt uitstekend, zolang je rechtdoor gaat. Optrekken, remmen, stilstaan, weer optrekken, het gaat allemaal automatisch. Maar zodra je een rotonde op rijdt, moet je je aandacht er wel bij houden, en je handen aan het stuur, en je voeten op de pedalen, anders krijg je echt ongelukken. Het systeem is niet volmaakt – iets wat Tesla ook niet beweert – maar een prima assistent tijdens saaie kilometers.

Het gaat nog verder: inmiddels beschikken Tesla’s ook over een Summon-functie, die inhoudt dat je de auto met je telefoon op kunt roepen zodat hij zelfstandig naar je toe komt rijden. Knight Rider-taferelen, inderdaad.

Nog even wat verplicht praktisch geneuzel, omdat het nu eenmaal (nog) niet vanzelfsprekend is om met een auto met 90 kWh aan accu’s onderweg te zijn. In de paar dagen dat we de P90D tot onze beschikking hadden, laadden we ‘m bij op normale stopcontacten, thuis en op kantoor. Dat gaat traag; een uur laden levert je 15 kilometer op. Dus een snellader is noodzaak, en als je je Model S gewoon ‘s nachts daaraan hangt, kun je de volgende dag weer fijn op pad. Voor onderweg zijn er de pijlsnelle Superchargers, waarvan er nu zeven in Nederland staan en drie in België. Daarnaast kun je als Tesla-rijder nu ook bij de breed uitgerolde Fastned-stations snelladen.

Is de Model S de Apple Macintosh onder de auto’s? Hij is in ieder geval grensverleggend, licht gestoord en veel te duur voor het grote publiek. En hij zal onthouden worden als de auto die ons de toekomst in heeft geholpen. Een toekomst die, zo geloven we sinds deze ervaring, niet bepaald onder hoeft te doen voor het heden. Vergeet niet dat Tesla’s equivalent van de iPhone nog moet komen.

17
20
Specificaties

Motor
90 kWh
2 elektromotoren
539 pk
967 Nm

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
178 Wh/km [A-label]
505 km (actieradius)
laadtijd ca. 9 uur bij 400V/16A;
ca. 20 min. tot 50% (Supercharger)

Afmetingen
4.970 x 1.964 x 1.445 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.238 kg
745 / 1.645 l (bagage)

Prijzen
NL € 133.700 (4%)
BE € 133.700

Het vonnis
Elektrische auto's suf en saai? Na één ritje in deze Model S ben ook jij bekeerd. Tesla begrijpt dat je vernieuwende technologie extra interessant moet maken en doet dat effectief met zieke snelheid. De P90D is een feest

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken