Toyota GR Supra 2.0 Launch

Een Supra zonder zes-in-lijn, hoe rijdt dat?

Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaInterieur dashboard Toyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): Toyotav
Foto('s): ToyotaKoplamp Toyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaMotor Toyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaWielen en remmen Toyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Foto('s): ToyotaToyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
Interieur dashboard Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
v
Koplamp Toyota gr Supra 2.0 Launch
Motor Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
Wielen en remmen Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch
Toyota gr Supra 2.0 Launch

Weinig auto’s waren de afgelopen tijd zo veelbesproken als de Toyota Supra. Toen hij in 2019 verscheen, was er simultaan gejuich en boe-geroep te horen. Het eerste omdat een legendarische typenaam terug was in het Toyota-gamma, het tweede omdat de auto niet helemaal was waar veel liefhebbers op hadden gehoopt.

We weten allemaal hoe dat komt: de nieuwe Supra werd ontwikkeld in samenwerking met BMW en wordt in Oostenrijk gebouwd, gebroederlijk naast de Z4 waarmee hij zijn basis deelt. En ja, de familieband is ook gewoon overduidelijk. Hoewel het interieur zeker niet één op één werd overgenomen, is alles wat je ziet en aanraakt ontegenzeggelijk BMW, van de knopjes voor de airco en de knipperlichtstengel tot de iDrive-interface. Je krijgt zelfs de bekende ‘drrringgg’ te horen als je de deur opent terwijl de motor nog loopt. (Als wij Toyota waren, hadden we dát detail toch in ieder geval even aangepast…)

Hopelijk is het overbodig om te melden dat er helemaal geen nieuwe Supra was geweest als Toyota en BMW elkaar niet hadden gevonden. Je kunt er hoog en laag over springen, maar we stellen voor dat je het Duitse sausje over deze Japanse icoonopvolger gewoon accepteert en even verder kijkt dan z’n versnellingspook lang is. Wat je dan tegenkomt, is zowel interessant als eigenaardig.

Waarom koos Toyota voor BMW?

De reden dat Toyota koos voor BMW is helder: dat merk maakt de beste zescilinder-lijnmotoren die er zijn, en een Toyota Supra hoort van oudsher een zes-in-lijn te hebben. Maar weet je wat BMW nog meer maakt? Potente turbo-viercilinders, waar ze onder andere ook de Z4 mee uitrusten. De stap naar deze Toyota GR Supra 2.0 met viercilinder was dan ook snel gezet. Goed voor een flink lagere instapprijs, vreemd vanuit het eerder nog zo belangrijke oogpunt van historische continuïteit.

Gelukkig kun je het een stuk slechter treffen dan met Toyota GR Supra 2.0. Hij is 258 pk sterk en gekoppeld aan een achttraps ZF-automaat, een beproefde combinatie die al jaren schittert in talloze gewaardeerde modellen. De Supra 2.0 gaat er precies één seconde trager mee van 0 naar 100 km/u dan de versie met zescilinder (5,3 tegen 4,3 seconden), maar hij weegt ook een welkome 100 kilo minder. Toyota meldt dat de motor ver naar achter ligt om de juiste gewichtsverdeling binnen de korte wielbasis te creëren. Daardoor zou deze Supra een bijzonder lustig en levendig beestje moeten zijn.

Het uiterlijk van de Toyota GR Supra 2.0

Dat is allemaal leuk en aardig, maar wij hebben een probleem met deze auto. En nee, dat heeft niets te maken met de link met BMW, maar alles met z’n styling. Het had zo mooi kunnen zijn: een gespierde, gedrongen sportcoupé met de juiste proporties, vloeiende lijnen, een double-bubble-dak en een nauw, ducktail-achtig achterste. Maar als een goede zanger die een ranzige dosis autotune krijgt opgelegd omdat dat nu eenmaal hip is, wordt de Supra verpest door onnodige toevoegingen. Die openingen onder z’n koplampen: nep. Die sleuven in z’n motorkap: nep. De diffuser: nep. En het ergst van al, de enorme plastic opzetstukken op de deuren met luchtinlaten bij de achterwielen: nep, nep, nep. Je hoeft er niet eens goed voor te kijken – open een deur en je wordt met de onzin om je oren geslagen.

We moeten er meteen bij zeggen dat dit, behalve ons, echt niemand die is opgegroeid met Fast & Furious iets lijkt te kunnen schelen. Op straat wordt de Supra nagestaard, gefotografeerd, bestookt met duimen in de lucht. Dat je aan de buitenkant niet echt ziet dat het de basisversie is (kenners spotten de wielen en uitlaatpijpen), zal vast helpen. Je hoort het natuurlijk wel, maar voor een viercilinder klinkt de 2.0 heel aardig. Zeker als je hem – door middel van de grootste Sport-knop die we ooit in een auto hebben gezien – in z’n meest enthousiaste modus zet. Trouwens: laten we gokken dat ongeveer 98 procent van de Supra’s niet standaard zal blijven. En is er een Japanser geluid denkbaar dan een opgefokte turbo-viercilinder?

Eenvoudige bediening

Binnen in de Toyota GR Supra 2.0 zitten we uitstekend – de stoelen staan goed laag en zijn uitgebreid verstelbaar. Het dak krult aan de zijkanten naar beneden en zit bij ons ongeveer op wenkbrauwhoogte, waardoor het voelt alsof de auto ons omsluit als een helm. We zijn fan van de simpele opzet van het dashboard: het tellerscherm bestaat bijna geheel uit een toerenteller, met de snelheid groot links ervan en als enig instelbaar deel een klein stripje onderaan voor verbruik, actieradius en dat soort zaken. Het centrale scherm bedienen we vlot en gemakkelijk met de bekende iDrive-controller. Binnen enkele minuten voelt de Supra aan alsof je ’m al jaren kent.

Onze Toyota GR Supra 2.0 Launch – niet de auto op de foto’s – heeft behalve metallic lak (1.195 euro) geen enkele optie aan boord. Hij ontbeert dus ook het Sport Pack, dat in Nederland standaard wordt geleverd op de Fuji Speedway Edition (66.495 euro). Dit voorziet in vierpots Brembo-remmen, een sperdifferentieel en een adaptief onderstel. We denken dat je sowieso dat laatste zult willen hebben.

Verontrustend momentje

Hoewel de Toyota GR Supra 2.0 zich op uiteenlopende wegen prima gedraagt, beleven we een paar keer een verontrustend momentje met hem in lange, snelle bochten. We merken dat hij daar wat begint te zwemmen en te zoeken, waardoor hij niet altijd het vertrouwen biedt dat je mag verwachten. Het is niet wereldschokkend, maar als je een historisch en sportief beladen naam op je auto plakt, telt dit soort zaken zwaarder mee. Aan de banden, uitstekende Michelin Pilot Super Sports, kan het niet liggen. We houden het erop dat het optionele onderstel de carrosserie beter in toom zal houden en meer zal aansluiten op de gewillige, scherpe besturing van de Supra. Bijkomend voordeel: met het sperdifferentieel dat je erbij krijgt, kun je heel F&F-waardige kunstjes uithalen.

Al met al geeft de Toyota GR Supra 2.0 ons niet het gevoel van hebberigheid dat we bij de GT86 hadden. Die auto was uniek en eigen, voegde echt iets toe aan het sportautospectrum. De Supra heeft een knap (maar opgespoten) gezichtje en een naam die velen recht in hun hart treft. Maar hij zal niet de geschiedenis in gaan als een gamechanger. Wie dat niets kan schelen, kan nu voor 20.000 euro minder instappen (ruim 15 mille in België) en nog steeds een beste bult performance genieten. Dat is altijd te prijzen.

11
20
Specificaties

Specificaties Toyota GR Supra 2.0 Launch (2020)

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
258 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
168 g/km CO2, D-label
Afmetingen
4.379 x 1.854 x 1.294 mm (l x b x h)
2.470 mm (wielbasis)
1.470 kg
52 l (benzine)
290 l (bagage)
Prijzen
€ 61.995 (NL)
€ 49.990 (B) – Sport

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws