De introducties van nieuwe auto’s zijn tegenwoordig net als je verjaardag vieren na je twintigste. Het is allemaal niet zo spannend meer, je weet precies wat je krijgt en stiekempjes begin je al te verlangen naar vroeger. Zeker bij de Duitse merken is het een simpele invuloefening. Elk nieuwe performance-sedan of -SUV krijgt een doorontwikkeling van de V8 uit de generatie ervoor en elke hatchback krijgt dezelfde opgefokte viercilinder. Het gaat echt niet meer gebeuren dat er ineens weer een stationwagen komt met een gillende atmosferische V10 of een dwaze hatchback met een zescilinder.

Toch is er nog één merk dat ons durft te verrassen – en het is waarschijnlijk het laatste merk waarvan je het zou verwachten. Hetzelfde merk dat ons de Prius bracht (eerlijk is eerlijk: we moeten ook de Lexus LFA en LC 500 niet vergeten), komt nu met de ondenkbaarste auto van allemaal. Ze pakten daarvoor het degelijke vervoer waarmee je oma graag langs het parkeerbordje van de optometrist schampt, en vroegen rallylegende Tommi Mäkinen wat hij zou veranderen. Je weet zeker dat de accountants en andere budgetbewakers hier slapeloze nachten van hebben gehad, want 90 procent van zijn wensen werden ingewilligd. De Toyota GR Yaris (groeten terug!) deelt eigenlijk alleen nog maar de bodemplaat en de verlichting met de reguliere Yaris. Voorin ligt de krachtigste driecilinder van dit moment. Oké, als je de 600 pk sterke 2,0-liter van de ongrijpbare Koenigsegg Gemera niet meerekent.

Maar waarom?

Dat antwoord is drieledig. De Toyota GR Yaris is onder meer ontstaan uit de wens van grote baas Toyoda (geen spelfout, noch een karakter uit Star Wars) om een sportauto te bouwen die puur door Toyota is ontwikkeld. Ze zeggen het niet als zodanig, maar blijkbaar knaagt de samenwerking met BMW toch ergens. Toyota blijft erbij dat de Supra echt door Toyota is ontwikkeld, en dat ze geen contact hadden met de Duitsers tot het gedeelde platform klaar was. Maar blijkbaar voelt het niet eigen genoeg.

Toyota wil winnen

Daarnaast wil het merk heel graag winnen in het WRC. Je moet om mee te doen aan dat kampioenschap een straatauto inzetten, die je mag ombouwen tot rallyspecificaties. Toyota draait het om: ze bouwden een rallyauto en maakten er daarna een straatauto van om toch aan de regeltjes te voldoen. Zo hopen ze een voorsprong te krijgen op de concurrentie. De eerdergenoemde Prius maakt het drieluik af. Want omdat Toyota zo laag in de uitstoot zit door alle hybrides, kunnen ze het zich best veroorloven om een CO2-blaffertje te bouwen.

Toyota GR Yaris Performance en Premium

De Toyota GR Yaris is leverbaar in twee uitvoeringen: de versie die je wilt en die andere. Of de Performance en Premium, zoals Toyota ze zelf noemt. De laatste biedt een betere audio-installatie, sfeerverlichting en nog wat comfortzaken. Lekker boeiend. De Performance heeft een circuitonderstel, twee Torsen-differentiëlen en 18-inch velgen met Michelin-banden. En we moeten de rode remklauwen natuurlijk niet vergeten. De Premium voldoet prima als je op de openbare weg binnen het legale opereert, maar een auto als deze wil je toch wel een keer op het circuit proberen. Op de Nürburgring, bijvoorbeeld. Of een autoslalom, zoals wij mochten doen op het Midland-circuit in Lelystad (inderdaad, niet op de foto’s).

Niet dat de coronatijd veel concurrentie biedt, maar het was wel een hoogtepuntje. We hebben sinds onze verplichte bedtijd werd afgeschaft nooit meer zo vaak de vraag ‘ah toe, nog even?’ gesteld. Op het kleine technische circuit komt de Yaris volledig tot zijn recht. Met de permanente vierwielaandrijving schiet je van je plek, je duikt langs de eerste pylonen en drukt hem al remmend de bocht in. De serieuze rempartij (de schijven zijn groter dan die van de Supra) laat de neus duiken en al remmend rol je de Yaris met een toefje onderstuur door de bocht heen.

Korte bak, veel schakelen

De bocht uit doen de Torsen-differentiëlen hun werk en grijpen de banden zich in het asfalt. De turbo komt vanaf 3.000 toeren pas echt tot leven en de bakverhoudingen zijn kort, dus je moet veel schakelen. Gelukkig voelt de bak scherp en geeft hij de juiste weerstand. In de Sport-modus gaat 70 procent van het vermogen naar de achterwielen en kun je de hatchback gecontroleerd laten oversturen. In de normale modus gaat 60 procent naar vóór en in de Track-stand gaat het vermogen eerlijk naar alle wielen. Die laatste zou het snelst moeten zijn, maar de Sport-modus is zeker het leukst. Oh, en als je aan de handrem trekt, koppelt de auto zelf de aandrijving naar achteren los. Zelfs Maarten van Rossem zou zijn lachen niet kunnen inhouden bij deze auto.

Geaard en stabiel

De Toyota GR Yaris Performance communiceert precies wat de natuurwetten met hem van plan zijn en daarom kun je hem precies zo zetten als je wilt. De GR Yaris voelt geaard en stabiel, totdat je zelf besluit dat hij dat niet meer moet zijn. De speakers helpen mee door het motorgeluid iets te versterken, maar we durven te stellen dat je aan het aanzuig- en afblaasgeluid van de turbo meer dan genoeg hebt. Iets meer echt uitlaatgeluid zou welkom zijn geweest.

De minpunten van de Toyota GR Yaris Performance

Verder zijn er wat kleine praktische bezwaren. Je zit vrij hoog, de voorruit is laag en de binnenspiegel is relatief fors, waardoor lange mensen door een brievenbus naar buiten turen. Daar is overigens een makkelijke oplossing voor: de bocht zijwaarts nemen en door het zijruitje kijken. Het interieur onderscheidt zich goed van de normale Yaris en voelt robuust, al is er redelijk wat hard plastic aanwezig. Door de aflopende daklijn is de achterbank niet direct geschikt voor al te permanente bewoning. Deze kleine rallyauto is bij normaal gebruik gemanierd genoeg om dagelijks te gebruiken. De ophanging van de Toyota GR Yaris Performance is stevig, maar er valt prima mee te leven. Op de snelweg zul je met inhalen even terug moeten schakelen, want de turbo is in z’n zes niet helemaal wakker. Dat is geen straf.

Wat kost ie?

En dan nog de prijs. De GR Yaris kost in Nederland minimaal 50.495 euro, maar voor 2.500 euro meer heb je dus de Performance: altijd doen. In België hebben ze het met ruim 38.000 euro trouwens beter bekeken. Of dat een goede prijs is voor een Yaris, is lastig te zeggen. Voor hoe uniek de auto is en het plezier dat je krijgt, is het zeker een solide aanbod. Hoeveel er dit jaar naar Nederland komen, is nog niet zeker. Niet te lang nadenken dus, gewoon bestellen. Je zult er geen spijt van krijgen.

Regel het Ya-woord

Thuis moeite met uitleggen waarom er 52.995 euro uit het studiepotje van dochterlief moet verdwijnen, en waarom er niet een standaard Yaris kan komen? De GR Yaris is wezenlijk een andere auto dan de normale Yaris. Eigenlijk zijn alleen de buitenspiegels, het vinnetje op het dak en de lampen hetzelfde. Toyota zette 259 extra puntlassen op de carrosserie en er verdween 14,6 meter meer lijm in de auto. Alles voor de stevigheid. Zoals we al zeiden, zijn de remmen van de kleine hatchback groter dan die van de Supra. Het kost allemaal wat (nee: aanzienlijk) langer om in elkaar te draaien. Elke minuut rolt er een normale Yaris van de productieband; dat is bij de GR Yaris elke tien minuten. Alsnog een idioot tempo trouwens, maar het blijft tenslotte Toyota. Die gasten bouwden een volledige stad om hun fabriek heen. Bovendien steun je indirect de DUO ook een beetje, met al die BPM.

Specificaties Toyota GR Yaris (2021)


Motor
1.618 cc
driecilinder turbo
261 pk @ 6.500 tpm
360 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,5 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
184 g/km CO2
Afmetingen
3.995 x 1.805 x 1.455 mm (l x b x h)
2.560  mm (wielbasis)
1.280 kg
tankinhoud n.b.
174 l (bagage)
Prijzen
€ 52.995  (NL)
€ 38.540 (B) – Circuit Pack

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)