Toyota GT86 TRD

Foto('s): TopGear NederlandToyota GT86 TRD
Foto('s): TopGear NederlandToyota GT86 TRD
Foto('s): TopGear NederlandToyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD
Foto('s): TopGearToyota GT86 TRD uitlaat
Foto('s): TopGear NederlandToyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD
Toyota GT86 TRD uitlaat
Toyota GT86 TRD

We zijn het er met z’n allen over eens dat de Toyota GT86 een heerlijk autootje is, maar wat blijkt: hij kan nog heerlijker. Met een zootje accessoires van Toyota Racing Development bijvoorbeeld. De Toyota GT86 TRD krijgt niet meer poweeeer, wel nog meer plezier.

Worden er nog auto’s gemaakt die louter gericht zijn op het vermaken van hun bestuurders? De lijst wordt korter naarmate de wegen voller worden, de lucht viezer, de brandstof duurder, CO2-belastingen hoger. Mensen kiezen logischerwijs voor het milieu/hun portemonnee (doorhalen wat je niet als excuus wilt gebruiken) en kopen massaal zuinige, schone autootjes die helemaal niet leuk zijn om te rijden. Want ‘leuk’, tja: wat koop je daarvoor?

Een van de fabrikanten die de meeste garen spinnen bij deze wereldwijde trend, is natuurlijk Toyota. Sterker nog, er is geen merk dat er meer op gebrand lijkt om mensen uit benzine- en dieselauto’s te jagen en in een knuffelige hybride te proppen. We waren dan ook behoorlijk verrast toen bleek dat ze, van alle winst die hun Priussen opleverden, zomaar ineens Subaru in de arm namen en een kleine sportcoupé gingen ontwikkelen.

Plots was daar de Toyota GT86 TRD

Hiervoor was het jaren geleden dat Toyota nog iets lolligs in het gamma had rondrijden. De Supra haalde deze eeuw niet eens, en na het sneuvelen van de Celica en MR2 († 2005) verwachtten we op dit vlak weinig meer van Toyota. Toen was daar plots de GT86, die we prompt bekroonden tot onze Auto van het Jaar 2012. Om het ons nu nog even in te peperen dat we ooit aan ze getwijfeld hebben, riepen de Japanners voor de GT86 een fabrieks-tuningprogramma in het leven onder de naam TRD: Toyota Racing Development.

Wat het is? Een reeks aan accessoires, uiteenlopend van een blitse tankdop tot een heel onderstel, die je los van elkaar aan je GT86 kunt toevoegen. Zo kun je je standaard auto stukje bij beetje opvijzelen tot een meer hardcore exemplaar. Of je doet het anders: met uitzondering van een high-performance luchtfilter en radiatordop zit op deze testauto alles wat TRD voor de GT86 in de aanbieding heeft. Dat is nogal een waslijst, en een dure ook. Ter vergelijking: een standaard GT86 kost in Nederland rond de 40.000 euro (zo’n 30.000 euro in België). Kijk maar even niet naar de prijs die je hieronder onder ‘specificaties’ kunt vinden. Nogmaals: je hoeft niet alles te bestellen.

We noemen wat goodies op: uitgebouwde bumpers voor en achter, sideskirts, een spoiler en een diffuser, 18 inch gesmede velgen met bredere Yokohama-sportbanden, verlaagde veren, instelbare dempers, een veerpootbrug en stabilisatorstangen, verstevigingen aan de carrosserie en het onderstel, een sportuitlaat met vier glimmende pijpjes, een TRD-startknop en versnellingspook, en niet te vergeten: grotere, gegroefde remschijven met flinke klauwen en stalen leidingen. Die laatste optie is vreselijk duur – zit je goed? 10.543 euro – maar dan kun je wel rondbazuinen dat je een set remmen hebt gekocht die meer kostte dan de Twingo van je vrouw. Om vervolgens eeuwige roem te vergaren onder je mede-autonerds.

Hoe rijdt zo’n tot de nok met racespulletjes afgeladen Toyota? Nou, aangezien de basis al zo denderend goed is, kan dit onmogelijk tegenvallen. Zoals we gewend zijn van de GT86 begint het plezier al bij de zitpositie. Het stuur staat haast rechtop, je kuipstoeltje zet je vast in de juiste houding. Behalve om door de knokige, korte versnellingsbak te schakelen, blijven je beide handen aan het stuur; iets anders accepteert de auto niet van je. Dan geef je gas.

Vriendelijk ding

De 2,0-liter boxer is een vriendelijk ding, maar schop ‘m naar de hogere regionen van zijn toerengebied en hij gaat los als een ontspoord tienermeisje met haar tong uit haar mond op een podium met knuffelberen en een gestreepte zanger tijdens een video-awardshow. Alleen klinkt ie er een stuk beter bij. Zo nodigt de GT86 eigenlijk constant uit om nog eens terug te schakelen en hem verder op te fokken, iets wat we graag doen. Vooral op een lege weg met heel veel rotondes, bijvoorbeeld, waar de hypergevoelige, minimaal bekrachtigde besturing ons bij elke stuiptrekking van de pink een beetje blijer maakt.

Het is bijna zonde van die (overigens rotsvaste) remmen, maar het onderstel is nu zo scherp en de banden bijten dusdanig dat je eigenlijk voor geen enkele bocht meer snelheid hoeft te minderen. Deze GT86 houdt z’n spoor onder bijna alle omstandigheden feilloos vast. Wil je dwars gaan – een van de grootste geneugten van de standaard auto – dan kan dat, maar je zult wel wat meer overtuigingskracht in de strijd moeten gooien om de serieuze grip te doorbreken. Hardhandiger smijten, dus. Forsere trappen uitdelen. Het doet ons goed dat de man van Toyota die ons de auto meegaf dit aanmoedigde: ‘grijp ‘m maar stevig bij z’n nekvel’. Dit in schril contrast met een streng kijkende vent van BMW onlangs, die tijdens een persintroductie predikte dat ‘drifting ze car’ tijdens de circuitsessies niet was toegestaan. Is dit de omgekeerde wereld?

Er zijn mensen die beweren dat de GT86 in deze configuratie té goed is, die stellen dat je de upgrades niet kunt benutten met het beperkte vermogen dat de standaard motor eruit gooit. Dat is onzin. De GT86 heeft ‘maar’ 200 pk om een heel goede reden: toegankelijkheid. Deze auto is geen moment intimiderend en is, juist ook met deze opties, welhaast de perfecte manier om goed te leren rijden. Beginnende bestuurders zullen van vijf minuten in een GT86 meer opsteken dan van vijf dagen in een Ferrari; en meer ervaren rijders hebben er niet minder pret om. Wil je plezier hebben? Zorg maar dat je plezier máákt.

Ja, de GT86 zou best iets meer pk’s kunnen hebben, maar hij heeft ze niet nodig. Rauwe snelheid is niet zijn doel in het leven. Dit is zo’n zeldzame auto die gemaakt is voor niets dan een simpele, pure rijervaring, en dat biedt ie. Net zoals een Prius je niets biedt dan het goedkope en schone vervoer dat ie je belooft.

Nu we er zo over nadenken: misschien bouwt Toyota wel de eerlijkste, meest gefocuste auto’s van dit moment. And on that bombshell

17
20
Specificaties

Toyota GT86 TRD

17/20

Motor
1.998 cc
viercilinder boxer
200 pk / 205 Nm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 7,6 s
top 226 km/u

Verbruik/milieu
7,8 l/100 km
181 g/km CO2, E-label

Afmetingen
4.240 x 1.775 x 1.285 mm (L x B x H)
2.570 mm (wielbasis)
1.205 kg

50 l (benzine)
243 l (bagage)

Prijzen
NL € 70.292 (25%)
BE n.b.

Het vonnis
De TRD GT86 is een handelbaar genot dat graag op de limiet balanceert, om er zo nu en dan eens flink overheen te gaan. Wees selectief met opties; deze prijs is wel erg gortig

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken