Volkswagen e-Golf

Het is zo ver: de smaakmaker in het c-segment, de auto die het voor elkaar krijgt om iedereen op de een of andere manier op de wenken te bedienen, verbreedt z’n horizon verder en gaat op de elektrische toer. Hier is de nieuwe Volkswagen e-Golf

zijkant-Volkswagen-E-golf
Koplamp-Volkswagen-E-golf
Navigatiesysteem-Volkswagen-E-golf-2014
Navigatiesysteem-Volkswagen-E-golf-2014
Stekkergat-Volkswagen-E-golf
olkswagen-E-golf-2014-voorkant
volkswagen-E-golf-2014-tourenteller
olkswagen-E-golf-2014-zijkant
zijkant-Volkswagen-E-golf
Koplamp-Volkswagen-E-golf
Navigatiesysteem-Volkswagen-E-golf-2014
Navigatiesysteem-Volkswagen-E-golf-2014
Stekkergat-Volkswagen-E-golf
olkswagen-E-golf-2014-voorkant
volkswagen-E-golf-2014-tourenteller
olkswagen-E-golf-2014-zijkant

Ooit was het zo dat er eigenlijk niemand te bedenken was voor wie Volkswagen geen Golf produceerde. Benzines voor de gewone man of vrouw, diesels voor de kilometervreters, een GTI voor de bochtenridders, een R voor de snelheidsduivels. Goedkoop of duur, kaal of luxe, muisgrijs met wieldoppen of vuurrood met 19 inch velgen; het kon allemaal, en nog steeds. De Golf is de volkswagen bij uitstek: hij is er voor iedereen.

Groene bedoelingen..

Nu hebben de bobo’s van VW gesignaleerd dat er een groeiende groep klanten is die met dit geijkte gamma niet langer genoegen neemt. Klanten met groene bedoelingen, die met stroomkabels in de weer willen en zich in gevaarlijke stilte door de stad wensen te begeven. Die klanten waren er al een tijdje, maar kwamen nooit in de Volkswagen-showrooms, aangezien daar niets van hun gading te vinden was. Misschien dat het merk daarom zo laat in de gaten kreeg dat ze er waren en nu pas aanhaakt bij de elektro-/plug-in-brigade, maar zoals gebruikelijk in Wolfsburg: als ze iets doen, doen ze het meteen goed.

Dit jaar worden de elektrische Volkswagen e-Golf en de Golf GTE plug-in-hybride geïntroduceerd. In Nederland zal de laatste de hardloper worden, want die scoort 7 procent bijtelling en heeft prestaties die niet onderdoen voor die van een potente (dus voor leasers onbetaalbare) benzineversie. We reden kort met een prototype en waren onder de indruk: de GTE is echt vlot en steekt ingenieus in elkaar. Zo kun je aangeven of je een voorkeur hebt voor power of zuinigheid, of je de acculading lekker wilt opgebruiken of juist wilt behouden voor later. Het is een behoorlijk vlekkeloos werkend geheel.

Volledig elektrisch

Voor de echte fijnzoemer is er de Volkswagen e-Golf, de auto die als eerste van de twee op de markt komt en die we hier uitgebreider testen. Hij heeft allerlei blauwe accenten en standaard energiezuinige led-verlichting rondom, en hij heeft 10 procent minder lucht- en rolweerstand. Hij is volledig elektrisch en is dus beperkter in zijn mogelijkheden, maar hé: als je een wereldreddende held wilt zijn, moet je een beetje inschikken. Wel mogen we aannemen dat als je zo’n auto kiest, je ‘m vooral in de bebouwde kom zult gebruiken. Dit in verband met de bekende range anxiety, oftewel het potentiële Woord van 2014: actieradius-angst.

Het gevoel dat een elektrische variant van een bestaande auto achteraf ‘even’ werd ontwikkeld met allerlei compromissen, is altijd een enorme afknapper. Gelukkig is dit hier niet aan de orde; bij het opzetten van het MQB-platform werd van meet af aan rekening gehouden met elektrische aandrijving. Voor VW zelf betekent dit dat er in de fabriek, afhankelijk van de (lastig te voorspellen) ontwikkeling van de markt, op de productielijn snel geschakeld kan worden. Als Volkswagen e-Golf-klant merk je het vooral aan de accu’s, die in de vloer verwerkt konden worden zonder ruimteverlies, en aan het algehele kloppende plaatje. Er is niets vreemds, onwennigs of onlogisch aan de Volkswagence-Golf. Het is gewoon een Golf.

De volkswagen e-Golf is net even anders dan een ‘gewone’

In plaats van een toerenteller heb je een vermogensmeter voor je neus die in procenten aangeeft hoe bont je het aan het maken bent. De brandstofmeter dient als simpele en vertrouwde aanduiding van de acculading; meer details krijg je van het schermpje tussen de tellers. De snelheidsmeter eindigt bij 160 km/u. De standaard geleverde navigatie denkt met jou en je beperkte reikwijdte mee. Met de automaatpook kun je instellen hoezeer er wordt afgeremd op de motor en dus hoe veel er wordt bijgeladen als je de auto laat uitrollen. Hiermee hebben we de opvallendste verschillen met een conventionele Golf wel gehad.

Echt opvallend wordt de Volkswagence-Golf pas als het verkeerslicht op groen gaat en je het rechterpedaal vloert. Elektrische auto’s zijn vaak vlot, deze is serieus snel. In 4,2 seconden van 0 naar 60 km/u schieten met op de achtergrond niets dan heel licht bandengeruis, worden wij niet snel zat. Door het lage zwaartepunt gaat de auto ook heel aardig door de bocht. Boven de 70 km/u begint de koek een beetje op te raken, maar de Volkswagene-Golf gaat toch door tot een begrensde top van 140 km/u. Grote afstanden zal je met dat soort snelheden niet kunnen afleggen. De auto doet volgens opgave 190 kilometer op een lading, maar in de praktijk, in het verkeer met je airco en radio aan, zal het neerkomen op zo’n 130 tot 160 kilometer. Dat is conform de huidige norm in elektro-hatchbackland.

Welke rijstanden kent die?

De Volkswagen e-Golf kent drie rijstanden, waarvan twee je kunnen helpen om meer afstand uit je accu’s te persen. In de standaardmodus wordt de volle 85 kW (115 pk) geleverd, bij Eco 70 kW (top 115 km/u) en bij Eco+ nog maar 55 kW (top 90 km/u). Aan die laatste ergerden we ons al snel – het pedaal wordt stroperig, de airco doet niets meer – maar de middelste Eco-stand is zeker in de stad gewoon prima. Sowieso is de Volkswagen e-Golf, ongeacht de modus, altijd wakker te schudden door middel van een kickdown, mocht je plots haast krijgen.

Dan het oplaadverhaal

Indien uitgerust met een plug voor het zogenoemde Combined Charging System kan de Volkswagen e-Golf zowel overweg met de wisselstroom van een stopcontact of wallbox (laadtijd respectievelijk 13 en 8 uur) als met de gelijkstroom van een CCS-snellader (80 procent lading in 30 minuten). Met de CarNet-app kun je op je telefoon of computer zaken als de airco/verwarming bedienen en de laadstatus bekijken. Net als bij die andere VW op batterijen, de e-Up.

Dat brengt ons meteen op het grootste probleem van de Volkswagen e-Golf. Als je een elektrische Volkswagen zoekt om mee rond te rollen in een stedelijke omgeving, waarom zou je dan niet gaan voor de goedkoopste en makkelijkst te parkeren optie? En als je dan toch een dergelijk bedrag aan een Golf wilt uitgeven, waarom zou je dan niet nog even op de veel praktischere GTE wachten? Hij krijgt het nog lastig, die Volkswagen e-Golf, maar hij staat in ieder geval als een eco-verantwoord huis.

17
20
Specificaties

Specificaties Volkswagen e-Golf

Motor
24,2 kWh
elektromotor
115 pk / 270 Nm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 in 10,4 s
top 140 km/u

Verbruik/milieu
12,7 kWh/100 km
190 km (actieradius)

Afmetingen
4.254 x 1.799 x 1.453 mm (l x b x h)
2.632 mm (wielbasis)
1.510 kg

13 uur (laadtijd 2,3 kW)
343 / 1.233 l (bagage)

Prijzen
NL ca. € 36.000 (4%)
BE n.n.b.

Het vonnis
Ze mogen bij Volkswagen het elektrische wiel dan niet uitgevonden hebben, ze perfectioneren het wel. De e-Golf is doordacht en goed, maar we gokken dat je liever wacht op de GTE, die nagenoeg even duur wordt

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws