VW Golf GTI vs Kia ProCeed GT

Twee hete hatchbacks, met een opvallend verschil: de prijs. Moet Volkswagen zich zorgen gaan maken? Hoogste tijd om te ontdekken of duurder ook beter is.

Op het Koreaanse schiereiland gaat het er wel vaker ruw aan toe, maar de Zuid-Koreanen hebben nu echt alle stille diplomatie overboord gezet en een regelrechte oorlogsverklaring afgegeven. Niet dat er stiekeme plannen zijn om de licht excentrieke Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-Un van zijn troon te stoten. Nee, de Zuid-Koreanen hebben veel stoutere plannen. Het op handen zijnde offensief is op Duitsland gericht. Kia heeft alle moed bijeengeraapt en probeert de hegemonie van Volkswagen aan te pakken door met een alternatief voor de oppermachtige Golf GTI te komen. Dat kan interessant zijn. Eindelijk is er een autofabrikant die er genoeg van heeft om tweede viool te spelen.

Je moet heel wat in je mars hebben om het op te kunnen nemen tegen een icoon als de Golf GTI. De Koreanen maken het zich dan ook niet gemakkelijk. Om een zuivere vergelijking te kunnen maken, heeft TopGear besloten de twee duellerende partijen uit te nodigen op neutraal terrein. Daar krijgen ze een eerlijke kans en kunnen we zien in hoeverre Kia in staat is VW het vuur aan de schenen te leggen.

Wat opvalt, is dat Kia niet slinks of via een omweg de aanval op Volkswagen opent, maar dat het met open vizier de pijlen rechtstreeks op de GTI heeft gericht. Kia laat er namelijk geen misverstand over bestaan dat het met de ProCeed GT op exact dezelfde markt mikt die Volkswagen met de GTI al decennialang bedient. Imitatie is een van de grootste pluimen die je als autofabrikant kunt krijgen, dus VW weet zich door de Koreanen rijkelijk gecomplimenteerd.

Daar zullen ze in Wolfsburg niet erg blij mee zijn, want Kia heeft een heleboel moeite gedaan om te trachten het doordachte ontwerp van de GTI te evenaren. Dat begint al bij de motorisering. Beide auto’s beschikken over een viercilinder turbomotor. Kia’s 1,6-liter levert 204 pk en het 2,0-liter blok van Volkswagen biedt een vermogen van 220 pk. Beide hebben voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak, hoewel ons GTI-testmodel over de optionele zestraps dsg-versnellingsbak beschikt.

Beide auto’s kunnen het oneffen wegdek rond onze testlocatie met gemak aan. Dit in tegenstelling tot de verdere concurrentie in deze klasse, zoals de ongenaakbaar hard geveerde Mégane RS of de Opel Astra OPC. Wanneer we heel kritisch zijn, dan is de Golf net een tikkeltje steviger geveerd dan de Kia, maar de demping pakt wel iets subtieler uit dan die van de Koreaan. De verschillen blijken uiteindelijk miniem te zijn.


Zouden we auto’s met honden gaan vergelijken, dan rijden er zonder twijfel meer Labradors dan Rottweilers rond op deze wereld. Geen wonder: gemoedelijk, benaderbaar, geen kans op een onverwachte uithaal, niet agressief. Wil je graag een Rottweiler die met trillende voorwielen bij elke spurt wegtrekt, neem dan de Astra OPC. Je ontwikkelt in de Opel daarnaast in een mum van tijd een ongezonde fobie voor gaten of oneffenheden in de weg, maar dat mag de pret niet drukken. Heb je liever een Dobermann met een flinke dosis overstuur die je bijna met je gaspedaal kunt besturen? Kies dan de Fiesta ST. Deze testauto’s gaan niet tot zulke extremen. Zowel de Kia als de VW zijn in aanleg hele brave hete hatchbacks die vooral prima geschikt zijn voor alledaags gebruik, maar toch stevig kunnen uitpakken wanneer je daar zin in hebt.

Het interieur van beide auto’s is strak en ingetogen, maar dat van de Golf straalt een benijdenswaardige professionaliteit uit. Hierin kun je zien dat de Golf vele generaties lang is doorontwikkeld en dat ze bij Volkswagen als geen ander weten hoe je een goed interieur in elkaar zet. De stoelen van de GTI zijn geweldig, maar ze mogen wel iets dieper geplaatst staan. De Recaro’s van de Kia staan beduidend lager en geven geweldig veel steun.

Het instrumentenpaneel van de Golf is fraai en doet denken aan een exclusief duikhorloge. Voor een beter touchscreen-infotainmentsysteem dan dat in de Golf moet je waarschijnlijk in een topklasse BMW gaan kijken. Ook de cockpit van de ProCeed is rustig en sober van opzet, met uitzondering van de indrukwekkende meters op het centrale tft-scherm, waarop desgewenst het koppel en de turbodruk vallen af te lezen. Het hele interieur is keurig verzorgd, maar het ontbeert de jaloersmakende perfectie van de Golf, hoewel ook hier de verschillen – objectief gezien – weer uiterst miniem zijn.

Zodra je wat dieper gaat graven, worden de verschillen iets duidelijker. De Golf stuurt nét iets fijner dan de Kia en hij remt aanzienlijk beter. De remmen zijn het zwakke punt van de Kia. De pedaaluitslag is iets te lang en de pedaalweerstand is te gering. Dat geeft de VW een voorsprong. Alles klopt namelijk: zowel de scherpe besturing als de vertrouwenwekkend fel aangrijpende remmen.

Vergeet die branieachtige 280 pk van de Astra OPC, of de blufferige 265 pk van de Mégane RS. Zowel Kia als VW bewijzen dat iets meer dan 200 pk meer dan genoeg is voor onze wegen. Beide motoren trekken zonder merkbare turbovertraging soepel door, maar opnieuw lijkt het de Golf te zijn die net iets sneller is. Aan de paar extra pk’s kan het niet liggen, het verschil in vermogen is te klein om van belang te zijn. Wat je wel merkt, is het veel grotere koppel van de GTI, dat bovendien over een iets breder toerental beschikbaar is. Ook beweegt de Golf zich vrijer en sneller door de toerenrange. De GTI reageert soepel en lenig, terwijl de motor van de Kia af en toe traag en plakkerig aanvoelt.


Treurig genoeg doet de optionele dsg-bak van de Golf veel van die voorsprong weer teniet. Op zich is Volkswagens dsg-versnellingsbak natuurlijk een prachtig stukje techniek. De bak stelt je in staat om als een opgewonden bromvlieg in fracties van een oogwenk door de versnellingen heen te razen, maar kan zich ook heel rustig en gezapig als een doorsnee automatische versnellingsbak gedragen. Zelfs wanneer je het uiterste van de bak vergt, door zelf schakelend zo lang mogelijk in een versnelling te blijven hangen, weet de dsg je te distantiëren van de eigenlijke rijervaring en het prettige gevoel dat je in rechtstreeks contact staat met de mechanische werking van motor en versnellingsbak. In dat opzicht is de normale, handgeschakelde zesbak van de Kia veel enerverender en wint de ProCeed het zonder twijfel van de Golf.

Als we het dan toch over nutteloze elektronica hebben, dan gooit de elektronische handrem van de VW ook hoge ogen. Wat een verschrikkelijke uitvinding is dat. Wat is het nut van deze zogenaamde innovatie in de auto-industrie? We kunnen ons niet voorstellen dat er een serieuze behoefte bestond om de ouderwetse handrem kwijt te raken. Wat doen we met de vrijgekomen ruimte? Een doos chocoladerepen neerzetten? Nog meer wikkeltjes van snoepjes, parkeerbonnetjes en ander afval verzamelen? Een elektronische handrem is heel onhandig als je een leuke donut wilt trekken op een leeg parkeerterrein.

'In dit segment van de pittige opdondertjes is een rauw kantje misschien best goed. Als dat zo is, dan levert de Kia een eerlijker rijervaring dan de Golf'

Hoe goed de ProCeed ons is bevallen, blijkt wel uit het feit dat we eigenlijk geen echte voorkeur hebben. Op een mooie zomerdag, met een fraai leeg en meanderend weggetje in het verschiet, is het ons om het even: de GT of de GTI. De Kia heeft bakken met grip, voelt evenwichtig en volwassen aan en snijdt bochten minstens zo scherp aan als de Golf. Je kan beide auto’s vragen om met roekeloze snelheden de meest onwaarschijnlijke capriolen uit te halen en er is vrijwel geen merkbaar verschil tussen de Kia en de VW.

Pas op het moment dat je de Kia met een belachelijke snelheid nét een beetje te nonchalant een haarspeldbocht in smijt, voel je een heel klein beetje onderstuur. Met het geleidelijke verlies van grip op de voorwielen gaat de GT dan wat overhellen, maar het blijft allemaal heel beheerst en goed onder controle te houden. Op zulke momenten laat de Golf zien hoe goed het XDS-systeem werkt. Een elektronisch differentieel dat het binnenwiel een beetje knijpt en bijna ongemerkt de neus van de GTI de juiste kant op trekt.

We krijgen langzaamaan wat meer ervaring met deze elektronische ‘imitatie’-differentiëlen. Bij sommige auto’s zijn ze nog niet erg geraffineerd, maar die van de Golf werkt soepel en delicaat. Je merkt er nauwelijks iets van. Het optionele Performance Pack (1.500 euro) geeft de Golf niet alleen 10 pk extra, maar ook een ‘echt’ mechanisch differentieel. Of je die 10 pk gaat merken is hoogst twijfelachtig, maar het mechanisch differentieel is in ieder geval nutteloos, tenzij je van plan bent om heel veel tijd op het circuit door te brengen. Voor dagelijks gebruik is dit elektronisch differentieel meer dan afdoende.


Op de optionele dsg-bak en die malle elektrische handrem na, wint de Golf het met millimeters. Dat minieme verschil is wel kostbaar. Ons testexemplaar van de Golf GTI is ruim 6.000 euro duurder dan de Kia. Zelfs met handgeschakelde zesbak is de GTI nog aanzienlijk duurder dan de GT. Bij TopGear houden we er niet van om clichés te bevestigen, maar het is wel duidelijk dat een heel groot deel van het prijsverschil verklaarbaar is door het VW-logo voorop. Wanneer mensen vragen welke hete hatch je hebt gekocht, krijg je nu eenmaal meer bijval wanneer je kort en krachtig ‘Golf GTI’ zegt, dan wanneer je ‘Kia ProCeed GT’ moet zeggen. Het gaat dus voor een groot deel om imago, maar of dat imagoverschil die vele duizenden euro’s waard is?

De frisheid van Kia’s ProCeed kan juist een voordeel zijn. Na een paar dagen in beide auto’s te hebben gereden, kregen we in de gaten dat door die paar minieme imperfecties, deze Kia je eigenlijk veel meer betrokken houdt bij de rijervaring en dat vonden we leuk. De Golf schermt je volledig af en eigenlijk doet de auto al het werk voor je. Dat distantieert je van alles wat er op technisch gebied gebeurt en zorgt voor een veel afstandelijker rijervaring dan bij de Kia. Dat is geen wonder. Volkswagen bouwt al decennialang GTI’s en is daar inmiddels zo goed in geworden dat er helemaal niets meer aan het toeval wordt overgelaten. Aan de auto mankeert dus eigenlijk niets. Geen rauwe randjes, geen onvolkomenheden.

Dit is natuurlijk een gewaagde manier van denken, want eigenlijk zeggen we daarmee dat een auto waar nog een rafelrandje aan zit, uiteindelijk misschien beter is. Redeneren we in diezelfde gedachtegang door, dan is een roestige Daihatsu straks opeens een betere auto dan een Rolls-Royce Phantom en dat is – zelfs bezien door de TopGear-bril – een lastig te verdedigen standpunt.

Volkswagen zou het zeker niet met ons eens zijn. De Duitsers hebben nooit anders beweerd dan dat hun Golf GTI vooral een fantastische allrounder wil zijn. En dat is ie ook. Hoewel VW de GTI nooit heeft willen afzetten tegen ongepolijste types als de Astra OPC of de Mégane RS, hebben we het hier natuurlijk wel over hete hatchbacks en niet over luxueuze sedans. In dit segment van de pittige opdondertjes is zo’n rauw kantje dus misschien best goed. Als dat zo is, dan levert de Kia een eerlijker rijervaring dan de Golf, maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk van je eigen wensen. Zoek je een perfecte snelle allrounder, kies dan de Golf. Wil je iets meer avontuur en een wat intensievere rijervaring, dan is de Kia de aangewezen optie. Bovendien bespaar je in dat geval vele duizenden euro’s. Bij aanschaf dan, want de inruilwaarde van een GTI zal aanmerkelijk hoger liggen dan die van de GT.

Deze twee auto’s komen griezelig dicht bij elkaar. Volkswagen heeft bijna 40 jaar en zeven generaties lang kunnen schaven en slijpen aan de GTI. Kia zet met deze eerste poging een auto neer die in bijna geen enkel opzicht onderdoet voor de Golf. Dat is razend knap en gezien het enorme talent dat de Koreanen hebben om dingen gaandeweg te verbeteren, zijn wij erg benieuwd hoe de tweede generatie ProCeed GT eruitziet. Volkswagen heeft deze slag, enigszins nipt, gewonnen, maar de strijd is amper begonnen.


Wat denkt James May ervan?

Een hete hatch van een niet zo heet merk. Wie kunnen we beter om een mening vragen dan Captain Slow zelf: James May.

Op een of andere manier rijmt het niet wanneer we de woorden ‘hete hatch’ en ‘Kia’ willen combineren. Dat levert weerstand op. Waarom eigenlijk? In grote delen van de wereld is de naam Kia een begrip. Een merk dat staat voor moderne, betrouwbare en betaalbare auto’s. In het rijke Westen denken we daar nog altijd anders over en associëren we Kia vaak met een budgetmerk. Een auto waarover vaak gesproken wordt als tweede auto, of in termen als: ‘Ach, ik kom ermee van a naar b’.

Waarom zou Kia zich dan op de wat exclusievere markt van de hete hatchbacks willen storten? Simpelweg omdat ze wel moeten, willen ze echt serieus genomen worden. Kia moet dat onderschatte imago een impuls geven. Als Kia in staat is om uiterst betaalbare en betrouwbare auto’s te produceren, waarom zouden ze dan geen uiterst betaalbare en betrouwbare hete hatch kunnen maken?

Ik kan nu al verklappen dat deze Kia niet zo goed is als een Golf GTI, maar hij is wel goedkoper. Valt er ook nog meer over te zeggen? Laten we de Kia eens aan een nader onderzoek onderwerpen. In het ontwerp zien we overeenkomsten met snelle Renaults en Honda’s. Prima. Gelijkenissen waar je beter van wordt, zijn altijd goed.

De ProCeed GT staat op mooi lichtmetaal, heeft goede stoelen en een beetje kinderlijk dashboard, maar puberale trekjes horen nu eenmaal bij een hete hatch. Verder is er een overvloed aan knopjes op het stuur, zodat je afwisselend kunt spelen dat je een straaljagerpiloot, een F1-coureur, of iets anders spannends bent dat je nooit zult worden. Eén draai aan een knop en de centrale snelheidsmeter verandert in een gaaf ogend instrument waarop de turbodruk en het koppel kan worden afgelezen. Volstrekt irrelevante gegevens, maar op een merkwaardige manier toch fascinerend. De geluiden waarmee je gewaarschuwd wordt dat je de sleutels in het contact laat zitten, dat de lichten nog branden, of dat de deur openstaat (nutteloze waarschuwing, want die deur heb je net zelf opengedaan), klinken anders dan we gewend zijn. Discreet en bescheiden. Fluisterend bijna, als een bamboe-windorgel in een Japanse theetuin.

Het gebruikte plastic in het interieur kan zich nèt niet meten met de kunststoffen van VW, maar het scheelt niet veel. Vergeet niet: het is maar plastic waar je naar kijkt, en de Kia is goedkoper dan de Golf. Voor het verschil in prijs kun je een fraai stuk kunst kopen en daar thuis naar gaan zitten kijken.

‘Maar wat zullen de buren wel niet zeggen?’ hoor ik je denken. Een Kia?! Zullen ze misschien denken dat je net je baan bent kwijtgeraakt? Of dat je gewoon arm bent, of misschien wel een akelige vrek? Wanneer dit soort overwegingen werkelijk een rol spelen, heeft het leven eigenlijk geen enkele waarde of betekenis meer voor je, en wordt het tijd dat je daar verandering in brengt.

Ik heb twee klachten. Kleine dingen, maar belangrijk voor een echte rijdersauto. De motor blijft te lang in de toeren hangen bij het opschakelen (een uitlaatprobleem, vermoed ik) en tijdens echt rap wegrijden, kan de Kia zich nog wel eens verslikken. Denk aan het geld dat je bespaart, dan neem je die klachten misschien voor lief. De Kia rijdt goed, stuurt plezierig, is stevig maar subtiel geveerd en is erg stil, maar weet wel de juiste toon te treffen als je ‘m de sporen geeft. De Kia is niet zo snel als de Golf en heeft geen flippers achter het stuur, maar een doodgewone versnellingspook. De ProCeed is een fijne auto om in te rijden en hij voelt solide en goedgebouwd aan.

Ooit hebben we op tv geconcludeerd dat de McLaren 12C de beste auto is en dat de Audi R8 de beste ‘redelijk geprijsde’ supercar is, maar dat de Ferrari 458 de auto was die we alle drie wilden hebben. Ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld: de Ferrari is op alle vlakken winnaar. Alle drie zijn het supercars en alle drie zijn ze supersnel. De McLaren misschien wat sneller, de Audi wat minder duur, maar het karakter van een auto laat zich nu eenmaal niet in een spreadsheet vangen. Alleen op basis van de brochure, de prestaties of de aanschafprijs kun je geen oordeel vormen. Het gaat vooral om gevoel en niet alleen om de harde cijfers. Daarom bestaat er ook zoiets als TopGear. Om al die overwegingen op een rijtje te zetten.

Uiteindelijk is de auto die jíj wilt hebben het allerbeste. Punt. En wij wilden allemaal de Ferrari. Dat is ook het probleem dat ik heb met de Kia. Je wilt een hete hatch omdat je van rijden houdt. Niet omdat je een vervoermiddel zoekt. De Kia is goed. Heel goed, maar niet zo goed als de Golf GTI. Maar je hebt een dilemma, want zoals ik al zei: de Kia is goedkoper.

Specificaties

Volkswagen Golf GTI 3-deurs

Prijs: € 34.090 (NL) / € 31.330 (BE)
Motor: 1.984 cc, viercilinder turbo benzine, 220 pk @ 4.500-6.300 tpm, 350 Nm @ 1.500-4.400 tpm
Verbruik: 1 op 16,7 (gemiddeld)
CO2-uitstoot: 139 g/km
Aandrijving: voorwielen, 6v handbak
Prestaties: 0-100 in 6,5 s, top 246 km/u
Gewicht: 1.251 kg

Kia ProCeed GT

Prijs: € 29.995 (NL) / € 25.491 (BE)
Motor: 1.591 cc, viercilinder turbo benzine, 204 pk @ 6.000 tpm, 265 Nm @ 1.750-4.500 tpm
Verbruik: 1 op 13,5 (gemiddeld)
CO2-uitstoot: 171 g/km
Aandrijving: voorwielen, 6v handbak
Prestaties: 0-100 in 7,4 s, top 230 km/u
Gewicht: 1.259 kg

Reacties

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken