Volkswagen Polo BlueGT

Het begint steeds meer door te dringen: het is niet langer óf zuinig óf leuk. Neem nou de nieuwe Volkswagen Polo BlueGT.
 
Lang, te lang is groen de saaiste kleur ter wereld geweest. Zuinig betekende per definitie stomvervelend om te rijden in een auto die eruitzag alsof ie voor niets anders gemaakt was. Wat ook zo was. Maar halleluja, na een veel te groot aantal verhalen waarin de afkorting CO2 vaker voorkwam dan de afkorting km/u, heeft een aantal fabrikanten het licht gezien.
 
BMW doet zijn uiterste best (zie de ActiveHybrid 3) en nu doet ook Volkswagen een duit in het zakje met de Polo BlueGT. Het was de bedoeling een Polo GTI en een Polo BlueMotion een nachtje bij elkaar te zetten in een romantische slaapkamer met kaarsjes en zo, om eens te kijken wat er uit voortkwam. Niets, zou je zeggen, die twee liggen elkaar immers helemaal niet. Nou: think again.
 
De liefdesbaby van die twee is namelijk een van de aardigste VW’s geworden van de laatste jaren. Dat begint al bij het uiterlijk: veel GTI-kenmerken (17 inch wielen, achterspoiler, achterbumper met diffusor, dubbele uitlaat, led-dagrijverlichting) en een paar van de BlueMotion (de sideskirts bijvoorbeeld) geven niet de indruk dat je met een Zeeuws-zuunig ding op pad gaat. Het interieur evenmin: sportstuur, sportstoelen met vrolijke blauwe accenten – leuk.
 
Een blik op de specificaties stemt nog hoopvoller: 140 pk, 7,9 seconden naar 100 km/u, top 210 km/u – klinkt serieus. En dan toch maar een verbruik van 4,5 l/100 km? Hoe doen ze dat? Wel, door de hele riedel Blue­Motion-maatregelen als een start-stopsysteem, een gladde onderkant, een zeventraps dsg-bak en alle aerodynamica.
 
Daarnaast is aardig wat gewicht bespaard: zo is de 1.4-motor nu van aluminium, wat 22 kilo scheelt. De belangrijkste noviteit is cilinderuitschakeling. Als je niet het volledige vermogen nodig hebt (je rijdt op de snelweg of kabbelt wat mee met de rest van het verkeer), schakelen cilinder 2 en 3 uit – de zuigers draaien nog wel mee, maar de verbranding wordt stopgezet. Geef gas en binnen 13 milliseconden wordt de verbranding hervat. Het bizarre is dat je er hoegenaamd niets van merkt – je hoort niets en voelt niets. Alleen een schermpje tussen de meters laat (nog best vaak ook) zien dat je op twee cilinders rijdt. Verbluffend, vandaar dat je deze motor ook in bijvoorbeeld de Audi A1 en A3, en in de nieuwe Golf gaat tegenkomen (en in Skoda’s en Seats natuurlijk).
 
Voor de rest gaat deze kleine Polo als vergif. Zit goed, stuurt goed, ligt goed, klinkt goed, is snel en gretig – gewoon een ontzettend leuk gooi- en smijtautootje. Zo zie je maar: het kan dus wel.
16
20
Specificaties
Volkswagen Polo BlueGT
 
16/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 7,9 s
Top: 210 km/u
Verbruik: 5,5 l/100 km
Motor: 1.395 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 140 pk
Koppel: 220 Nm
Gewicht: 1.216 kg
CO2: 105 g/km
 
Prijs
NL € 20.750
BE n.n.b.
 
Vonnis
Of-of hoeft niet meer, en-en kan ook: lol hebben en toch ongemerkt brandstof besparen is een peulenschil met de BlueGT. Een hoogstandje

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken