Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style

Iedereen springt de laatste tijd op de kleine-crossover-trein. Zo ook VW, met deze T-Roc en straks met de nog compactere T-Cross. Wat wij van deze trend vinden? Heb je even?

Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style interieur
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc 1.0 TSI Style logo
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style interieur
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style logo

Kijk, er is niets mis met het idéé van een kleine crossover. Een hogere instap, een hogere zit, een uiterlijk dat een beetje lol en levenslust uitstraalt – allemaal ideaal voor je wat ouder wordende tante en haar kortpittige vriendinnen van de punnikclub. Of, zoals de fabrikanten zelf hopen, misschien voor jonge gezinnen die ruimte nodig hebben en niet meteen een suffe stationwagen willen kopen.

De nadelen

Maar er zit ook een keerzijde aan dit soort modellen. Crossovers zijn hoger, hebben dus meer luchtweerstand, en zijn ook zwaarder dan hatchbacks van vergelijkbare grootte. Dat is allemaal niet bevorderlijk voor het verbruik en de uitstoot, terwijl we juist dat met z’n allen de laatste tijd zo belangrijk vinden (toch?). Hoogbouw is doorgaans ook al niet goed voor de rijdynamiek, en zoals bij alle trends wordt de keuze voor zo’n auto zonder goede reden al snel vervelend doorzichtig: dit is nu de mode en jij wilt ook meedoen.

Het meest steekt ons de benadering van merken die het wiel in dit geval niet zelf ­hebben uitgevonden. Neem deze Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style. Hij is fashionably late op het feestje, en dus weet je eigenlijk al precies hoe hij tot stand is gekomen. Niet met het uitgangspunt ‘laten we eens een geweldig nieuw concept ontwerpen’; meer vanuit ‘oh Sch**sse, iedereen heeft succes met dit soort autootjes en wij nog niet – Fritz, verzin iets, zorg dat het er stoer uitziet en geef het een leuk kleurtje’. Dat is niet hoe memorabele auto’s worden geboren. En het resulteert zelden in iets wat ons aanspreekt.

Bovendien wordt al snel pijnlijk duidelijk dat maximaal winstbejag inderdaad het doel van de T-Roc lijkt te zijn. Volkswagen is groot geworden met vele kwaliteiten, maar interieurafwerking en materiaalgebruik staan zeker de laatste twee decennia wel bijzonder hoog in die ranglijst. Bij de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style is het net alsof iemand zei: laat maar zitten, dat kost alleen maar geld en de mensen kopen ’m toch wel. Waarin hij/zij waarschijnlijk nog gelijk heeft ook.

Gemengde gevoelens

Niet dat de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style slecht in elkaar zit, zeker niet. Het interieur is mooi solide, heus kraak- en knarsvrij en optioneel te voorzien van talloze (niet echt opzienbarende) gemakken. Maar allemachtig, wat is het allemaal opgetrokken uit onvergeeflijk hard plastic. De deurpanelen, het dashboard – letterlijk overal om je heen vind je het spul dat je, nu andere merken zich aan de door VW ingezette standaard hebben opgetrokken, tegenwoordig alleen nog bij zelfverklaarde budgethokjes tegenkomt. Wij zijn nooit zo van het dashboard-aaien, maar dit is echt opvallend – je zou je nagels eraan kunnen vijlen.

En het lastige is: de T-Roc is bepaald geen budgethokje. De Nederlandse prijslijst begint bij 26.620 euro (21.790 euro in België), wat meer is dan een vergelijkbaar uitgeruste Golf moet kosten. Onze test­auto, met bescheiden motor en een paar, maar zeker niet alle leuke opties, gaat moeiteloos de 35 mille voorbij. Nog heel even doorsparen en je hebt een Golf GTI. Mét mooi dashboard.

Nou, dat zijn al een hoop negatieve conclusies voordat we ook maar een meter met de Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style hebben gereden. Het goede nieuws is dat dat rijden een hoop goedmaakt. Allereerst krikken we de bestuurdersstoel omlaag, aangezien de vorige persoon die in ons exemplaar reed ofwel 1,40 meter lang was, ofwel kennelijk vindt dat je in een SUV-achtige met je hoofd tegen de zonneklep moet zitten. Wat blijkt: met de stoel op de laagste stand en het stuur ver naar je toe getrokken is de zitpositie alleraardigst. Hoge deurpanelen, goed gepositioneerde armsteunen, pook bij je knie, nog steeds een enigszins hoge uitkijk. Dit voelt goed.

Drie uitvoeringen

We bevinden ons in de middelste van de drie uitvoeringen, Style genaamd, voorzien van de instapmotor: een 1.0 TSI driecilinder met 115 pk en een handgeschakelde zesbak. Uit andere VW’s weten we al dat dit een bijzonder prettige aandrijflijn is, en ook hier stelt ie niet teleur. Het motortje blijft mooi op de achtergrond als je rustig toert, maar zet een rasperig keeltje op als je ’m nadrukkelijk aanspreekt. En dat zul je regelmatig doen, want hij werkt aanstekelijk.

Hij stuwt de T-Roc vlot van z’n plek – gevoelsmatig sneller dan je zou vermoeden op basis van de specs. Hij vertoont gretig turbogedrag en zorgt dat je enthousiast door het zesbakje blijft roeren om hem bij te staan. De besturing is licht maar direct, zodat je de T-Roc met simpele polsbewegingen in het rond kunt ketsen, zonder dat hij bij rechtuitrijden zenuwachtig wordt. Het onderstel, aan de stevige kant en niet van zin om veel hellen toe te staan, helpt daarbij de illusie te creëren dat je met iets kleiners en lagers onderweg bent.

De Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style is ook te krijgen met de 150 pk sterke 1.5 TSI; wat ons betreft heeft ie die niet eens per se nodig. Er is een diesel met 115 pk, maar als je dan toch hip wilt doen, bestel je die niet. Je kunt zelfs een versie krijgen met een 2.0 TSI, 190 pk en 4Motion-­vierwielaandrijving. Die kost echter bijna 40 mille.

Lastige keuze

We doen de T-Roc tekort als we niet ook even aanstippen wat ’m voor sommige mensen bijzonder handig zou kunnen maken: zijn trekgewicht van 1.700 kilo (alleen met de sterkste motor natuurlijk – deze 1.0 kan 1.300 kilo hebben) en zijn grote en diepe achterbak. De ruimte achterin is in orde qua bewegingsvrijheid voor je benen. De hoofden van langere mensen zouden het moeilijker kunnen krijgen, al heeft dat ook te maken met het panorama­schuifdak op onze auto.

Na een weekje T-Roc-rijden staan we voor een lastige keuze. We willen boos op ’m zijn om waar ie voor staat en vanwege de gemakzucht die op sommige vlakken van ’m afstraalt. Maar aan de andere kant rijdt ie fijn – zelfs in de basisuitvoering – en snappen we z’n aantrekkingskracht. Wat te doen? Ach, natuurlijk: een mooi uitgeruste Golf kopen.

11
20
Specificaties

Specificaties Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style

Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,1 s
top 187 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
117 g/km CO2  C label

Afmetingen
4.234 x 1.819 x 1.573 mm (l x b x h)
2.590 mm (wielbasis)
1.170 kg
50 l (benzine)
445 / 1.290 l (bagage)

Prijzen
€ 28.601 (NL)
€ 24.370 (B)

Vonnis:
Niet elke auto hoeft revolutionair te zijn. Maar als je de zoveelste prijzige crossover neerzet, zorg dan wel dat je je ­premium-imago waarmaakt. De T-Roc oogt leuk en rijdt uitstekend, maar nee, ons wint ie niet voor zich

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken