Volkswagen T-Roc R

Hoog en machtig

Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenVolkswagen T-Roc R
Foto('s): VolkswagenInterieur VW T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Volkswagen T-Roc R
Interieur VW T-Roc R

Je zou het verbazingwekkend kunnen noemen dat het VW zoveel tijd heeft gekost om met deze Volkswagen T-Roc R te komen. De VW Groep had al de Cupra Ateca en de Audi SQ2 als snelle crossovers, en een vluchtige blik op de belangrijkste cijfers zou je het idee kunnen geven dat er voor de schepping van de T-Roc R niet méér nodig is geweest dan een transplantatie van de belangrijkste onderdelen van de Golf R. De motor van de Volkswagen T-Roc R is dezelfde 2,0-liter turbo met 300 pk en 400 Nm, de bak is dezelfde zeventraps DSG, en de vierwielaandrijving is – je raadt het al – hetzelfde 4Motion-systeem.

Het valt te verwachten dat de Volkswagen T-Roc R ook goed zal gaan verkopen. Mensen houden nog altijd van snelle auto’s, het maakt niet uit in welke vorm. En de standaardversie doet het al heel goed in de bestellingen, want het is een crossover en die verkopen sowieso als warme broodjes. De R ziet er bovendien goed uit. De bumpers aan weerszijden zijn nieuw, zelfs op de R-Line-modellen, achter heeft hij een nieuwe diffuser en aan de voorkant kreeg hij nieuwe dagrijverlichting. Hij ligt bovendien 20 millimeter lager op de weg dan standaard, en veel uitvoeringen krijgen 19-inch velgen.

Maar waarom heeft het zo lang geduurd voor de Volkswagen T-Roc R op de markt kwam? Nou, VW heeft ons laten wachten omdat vrijwel alle voornoemde Golf R-onderdelen zijn aangepast aan de grotere hoogte van z’n broer. Veel van de ontwikkeling van de T-Roc R vond plaats op de Nürburgring. Al zegt R-baas Jost Capito dat de b-wegen rond het circuit minstens evenveel te verduren hebben gekregen bij het testen en de afstelling van het onderstel als de Nordschleife zelf.

De motor in de Volkswagen T-Roc R

De motor is maar weinig veranderd, maar hij is nog steeds luidruchtig. Het maximale koppel is beschikbaar vanaf 2.000 tpm, dus het is niet moeilijk om het momentum vast te houden. De transmissie is onder handen genomen en schakelt soepeler dan die van een aantal van z’n rivalen. De topsnelheid is nog steeds 250 km/u, maar die is niet elektronisch begrensd zoals in de Golf – het extra gewicht van de Volkswagen T-Roc R en de iets kortere gearing betekenen dat er simpelweg niet meer snelheid op voorraad is. Maar 250 km/u is voldoende toch?

De besturing is direct en de vierwielaandrijving houdt de Volkswagen T-Roc R opmerkelijk stabiel. Al rijdend krijg je het idee dat hij iets verstandiger is afgesteld dan de Golf R; meer koppel wordt vaker naar de voorwielen gestuurd. Wellicht geeft dat aan voor wat voor soort publiek de T-Roc R is bedoeld.

De ophanging van de VW T-Roc R

De grootste prestatie van VW op de R is de optionele adaptieve demping (à 1.234 euro), in Wolfburgse kringen ook wel bekend als Dynamic Chassis Control. In de Comfort-modus kan hij prima mee in het stadsverkeer – niet helemaal zonder soms te hakkelen, maar zelfs met die grote wielen levert hij je geen pijnlijke rug op. Zet je ’m in de Normal-modus (volgens Capito eigenlijk de Sport-modus) of de Race-stand, dan wordt de ophanging steviger en helt hij nog minder – knap, gezien z’n hoge zwaartepunt. Het is echt een indrukwekkend stuk techniek.

Nadelen? Jawel: het interieurplastic van de Volkswagen T-Roc R is hard en hol – en dan hebben we het niet alleen over de lagere delen van de cabine. Een iets mooier dashboard en luxer materiaal op de deuren zouden een wereld van verschil hebben gemaakt. En de voor 111 euro extra te bestellen knalblauwe inleg van het dashboard is iets om ver bij uit de buurt te blijven. Een ander discussiepuntje is de 3.471 euro kostende Akrapovič-uitlaat. Die levert wat knallen en ploffen in de sportievere modi, maar die geluiden zijn heel ver weg, en bovendien klinkt hij stationair wat zeurderig. Je krijgt standaard al de look met vier uitlaatpijpen, en dat is mooi – dat bespaart je mooi een hoop geld.

Al met al is de Volkswagen T-Roc R extreem zeker van zijn zaak, hij is snel en hij kleeft aan de weg. Het geluid en het klinische interieur zorgen ervoor dat je niet halsoverkop verliefd op ’m zult worden, en de Golf R is de coolere auto (en de Golf R Variant is nog veel, veel cooler). Maar als je echt graag een snelle crossover wilt hebben, dan is deze eerste poging daartoe van VW zeker het overwegen waard.

14
20
Specificaties

Specificaties Volkswagen T-Roc R (2020)

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ n.b. tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
171 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.234 x 1.819 x 1.572 mm (l x b x h)
2.590 mm (wielbasis)
1.475 kg
50 l (benzine)
392 / 801 l (bagage)
prijzen
€ 54.515 (NL)
€ 45.345 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken