Na de ‘gewone’ en de sportievere R-Design, verschijnt de V40 nu in z’n stoerste vorm: de Volvo V40 Cross Country T5 AWD.

Huh? ‘Cross Country’?

Wat is er gebeurd of mis met ‘XC’? Oké, de V40 is ook in deze plastic-anabolenvorm natuurlijk geen echte SUV of crossover, zoals de XC90 of XC60. Maar dat kun je van de V70 die dezelfde behandeling heeft ondergaan en toch doodleuk XC70 heet, ook niet beweren. Dus waarom geen XC40?

Stil maar. De verklaring is simpel: er kómt nog een XC40 – een echte. Nou ja, echte – ook deze midi-SUV (meng je idee van een kleine XC60 met dat van een hoog op z’n poten staande V40 en je zit aardig in de richting) zal ongetwijfeld voornamelijk met voorwielaandrijving aangeboden en verkocht worden, dus worden voorzien van een hoog blufkarakter. Maar dat geldt voor het gros van de concurrentjes van de Volvo V40 Cross Country T5 AWD. Die overigens, alle crises ten spijt, nog wel aardig verkocht worden, dus dat boeit niet.

Over concurrentjes gesproken: we hadden het knap lastig er een te bedenken voor de auto die we vandaag reden. Verzin het maar: een van zichzelf al redelijk aparte hatchback met terreinwaardigheidstrekjes, in de versie die wij reden ook nog eens met vierwielaandrijving en een vijfcilinder turbomotor van 254 pk. Precies: toch weer een gaatje in die zo overvolle markt gevonden. Wat die pk’s doen? Van 0 naar 100 km/u rijden in 6,4 seconden bijvoorbeeld. Al blijven het vooral de tussenacceleraties en dat heerlijke geluid die indruk maken.

Voelt zich niet helemaal thuis in ‘SUV-omstandigheden’

Nu reden wij de Cross Country natuurlijk net weer toen de hagelbuien met bijbels (dan wel demonisch) genoegen uit de hemel kwamen. We hadden zowaar werkelijk iets aan de vierwielaandrijving. Die houdt de auto inderdaad strak onder dit soort omstandigheden, al grijpt de elektronica snel en resoluut in als je het te bont maakt. Achteraf bleek dat je nog een beetje met het esp had kunnen rommelen, maar vooruit. De constatering volstaat dat het systeem (AWD, zoals het bij Volvo heet) werkt om je in barre weersomstandigheden te helpen. Heel veel meer ook niet.

Rondje plussen en minnen, dan maar. De Volvo V40 Cross Country T5 AWD ziet er erg lekker uit, met z’n skirts, skidplates en roofrails, en z’n vier extra centimeters hoogte. Rijdt uitstekend. Interieur: clean en mooi, zeker dat digitale tft-instrumentenpaneel. De motor blijft een zaligheid.

De ruimte achterin is echter beperkt. De automaat schakelt bepaald niet schokvrij en hij is, in onze versie (AWD, T5, automaat, paar opties: 61 mille!) gewoon duur. De meerprijs ten opzichte van een gewone V40 bedraagt echter ‘maar’ twee mille, dus de combinatie van stoer en een lease-lieve D2-motor gaat z’n weg naar de Nederlandse liefhebber heus vinden.

Specificaties Volvo V40 Cross Country T5 Geartronic AWD Summum


Prestaties
0-100 km/u: 6,4 s
Top: 210 km/u
Vermogen: 254 pk
Koppel: 400 Nm

Verbruik
8,3 l/100 km
CO2: 194 g/km

Motor
2.497 cc
vijfcilinder turbo benzine

Aandrijving
vierwiel

Gewicht
1.431 kg

Prijs
NL: € 50.095
BE: n.n.b.

VONNIS
Nul terreinwaardiger, maar wel extra street-cred die zeker gewaardeerd zal worden. Vrouwlief wil ‘m – iemand tips om dat tegen te gaan?

Reacties