Volvo stond ooit aan de wieg van het fenomeen ‘subtiel opgehoogde premium stationwagen met extra plastic’. Ze zetten de traditie trots voort met de Volvo V60 Cross Country T5 Summum. Nadat Amerika mocht voorproeven, is nu Europa aan de beurt.

Waar begon deze trend eigenlijk?

Voor zover wij weten, had niemand erom gevraagd. Toch kwam Volvo in de jaren ’90 met de stoere en capabele V70 XC. Ze wisten daarmee een trend te zetten die brede navolging kreeg. Onder andere in de vorm van de Audi A6 Allroad en creatieve geesten die hun oude barrels met grijze vuilniszakken beplakten (of waren wij de enigen die dat deden?). Inmiddels is de V70 XC geëvolueerd tot XC70 en ziet Volvo ruimte voor een tussencategorie. Oftewel, auto’s die in beperkte mate de looks hebben, maar niet per se de techniek om deze te onderbouwen. In de VS en Canada, waar mensen nog prijs stellen op snelle vijfcilinders en vierwielaandrijving, valt dat laatste nog wel mee. Deze V60 Cross Country is zowaar in staat om een drassig bospad te beklimmen. Nu de auto op de Europese markt komt, zijn er echter wat aanpassingen gedaan. In lijn met Volvo’s nieuwe red-de-wereld-filosofie kun je kiezen voor een keur aan 2,0-liter viercilinders. In België behoort vierwielaandrijving nog tot de mogelijkheden en staat zelfs de vijfcilinder nog in de prijslijst.

Maar in Nederland? Niets van dat alles

De V60 Cross Country die wij rijden, is dus een voorwielaandrijver met praatjes. De meerprijs ten opzichte van een vergelijkbare V60 is 3.500 euro. Daarvoor hangt Volvo ‘m vol met strakke details, zoals een honingraatgrille, zwarte sierlijsten, zilverkleurige ‘beschermkappen’ en een achterbumper met ‘Cross Country’-inscriptie. Het interieur ziet er net even wat robuuster uit, met stevige stiksels en optioneel mat hout. Ook staat de auto 65 millimeter hoger op z’n wielen dan een standaard V60.
Dat merken we als we instappen en de dorpel een onbedoelde trap verkopen. De zit achter het stuur voelt hoger aan dan de aanpassingen aan het onderstel doen vermoeden en zorgt dat we, achterover leunend op prachtig tweekleurig leer, voort zoeven met een voorzichtig zweempje onoverwinnelijkheid. We zouden er haast avontuurlijk van worden.

Er zijn twee dieselversies met 20 procent bijtelling

Wij hebben de T5 Summum onder ons achterste, ook wel bekend als ‘de uitvoering die je wilt’. De sterkste benzinemotor is standaard gekoppeld aan een alerte achttraps Geartronic-automaat en laat, behalve aan z’n soms wat onbeholpen geluid, niet merken dat ie stiekem een klein viercilindertje is: hij sleurt je in 6,6 seconden naar 100 km/u. Ben je op je kruissnelheid aanbeland, dan verdwijnt ie naar de achtergrond en ervaar je de V60 Cross Country vooral als een ruim en sereen toonbeeld van bescheiden luxe. Cruisecontrole ingeschakeld, airco op 20, het juiste liedje door de twaalf Harman Kardon-speakers en je hebt het gevoel dat je heel Europa door kunt rijden. Maar goed, dat kun je met een gewone V60 ook.

Specificaties Volvo V60 Cross Country T5 Summum


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
153 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.638 x 1.899 x 1.545 mm (l x b x h)
2,774 mm (wielbasis)
1.566 kg
67 l (benzine)
430 / 1.241 l (bagage)

Prijzen
NL € 47.195 (25%)
BE € 43.990

VONNIS
We zullen de aantrekkingskracht van nep-off-roaders wel nooit echt begrijpen, maar in die categorie mag de V60 Cross Country te boek staan als een heel fijne keuze. Zeker met deze T5 wordt elke rit moeite- en zorgeloos – zolang je op asfalt blijft

Reacties

Meer van TopGear