Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Volvo-sedans zijn altijd populair geweest, tot de Zweden ze (dikke bult) zelf overbodig maakten met hun SUV's. Toch is de nieuwe S60 er een om rekening mee te houden

Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered
Volvo s60 t8 polestar engineered

Voor het geval je de column van Chris Harris in TopGear Magazine 162 gemist hebt: lees hem nog even. Geen zin om ‘m op te zoeken? Sta ons dan toe je even langs de oh zo terechte teneur van zijn betoog te leiden: SUV’s zijn stom. Waarom zou je een grotere, zwaardere, onzuinigere auto met een per definitie slechtere wegligging en aerodynamica rijden? Omdat je een paar centimeter hoger zit? Nou, je hebt vast weleens in een kart gezeten. Weet je nog hoe veel lol je had, terwijl je echt niet harder dan 25 km/u ging? Hoe hoger je gaat zitten, hoe meer van die pret je kwijtraakt, dus daar hoef je het zeker niet voor te doen. Of omdat het hip is? Hipsters zijn hip, maar wil jij een baard? Vegetarisch eten is hip, maar hamburgers zijn lekker. Autotune is hip, maar wij horen toch liever iemand wiens stem niet digitaal gecorrigeerd hóéft te worden omdat ie gewoon f***ing goed kan zingen. Misschien begrijp je waar we naartoe ­willen.

Niemand wil sedans, toch?

Als er één soort auto klappen heeft gekregen vanwege de opkomst van dat onding, is het de sedan. De meest logische vorm voor een auto. Motor voorin, mensen in het midden, bagage in een speciale ruimte achterin – klaar. Niets meer aan doen. Oh, zeker, we snappen stationwagens. We snappen coupés, cabrio’s, ter­reinauto’s en vracht- en bestelauto’s. We snappen, met een tikje meer moeite, zelfs pick-ups, Smarts en pure sportauto’s, omdat ze met een duidelijk, dedicated doel gebouwd zijn. Maar bovenal snappen we sedans.

Snapt de wereld ze ook?

Ze lijken echter een zachte dood te sterven. Als je er nog veel ziet, is dat omdat er veel wérden verkocht. Paar treurcijfertjes ter illustratie. In 2012 verkocht BMW in Nederland nog 5.706 exemplaren van de 3-serie. Vorig jaar: 1.469. Audi A4: 1.897 in 2012, 888 in 2017. Gooi alle concurrenten van de Volvo S60 bij elkaar en het hele spul denderde van 13.313 exemplaren zes jaar geleden naar 6.884 stuks vorig jaar. En de voorlopige cijfers van 2018 laten eenzelfde beeld zien: gestaag verder naar beneden. Is dat dan allemaal de schuld van de SUV? Ja, want hun cijfers laten precies dezelfde beweging zien, alleen dan de andere kant op.

Volvo s60 t8 polestar engineered

Geen diesels

Toch is dat voor Volvo (in tegenstelling tot Ford, dat heeft aangekondigd voortaan in de VS alleen nog maar SUV’s te gaan maken en al het andere te schrappen, op de Mustang na) geen reden om niet met een opvolger van de S60 te komen. Reden: de wereld is gelukkig groter dan ons land, en hoewel de sedan-val wel degelijk een mondiale trend is, worden er zeker in de VS en China nog meer dan genoeg verkocht om een S60 rendabel te maken. Bijkomende voordelen: de S60 is de eerste auto die van de band van een gloednieuwe fabriek in Charleston, South Carolina, wat hem vooral daar een concurrerende prijs moet kunnen geven. En het is de laatste auto die Volvo produceert op het zogeheten SPA-platform, waar ook auto’s als de XC90, V90 en S90, en de V60 en XC60 op staan. Alle motoren en andere techniek zijn ook bekend. De ontwikkelingskosten zijn daar dus wel zo’n beetje uit, waardoor de S60 relatief goedkoop te produceren is. Volvo Nederland is trouwens erg conservatief: het levert de S60 voorlopig alleen als ‘onze’ Polestar Engineered of als T5 R-Line. Geen Momentum, Inscription of andere versies dus. Er komen nog wel een T4 en T6. Belgen krijgen wel meer versies, maar diesels komen er sowieso niet.

Heeft Volvo de S60 met de Franse, eh, Zweedse slag gemaakt?

Dat alles wil overigens niet zeggen dat Volvo zich er dus maar met een jantje-­van-leiden heeft afgemaakt. Kijk alleen al naar het design. Waar de vorige op ons altijd een wat gemankeerde indruk maakte, vooral door die korte, afgeknotte achterkant, straalt de nieuwe S60 één en al dynamiek uit. Hij heeft een hoop uiterlijke trekjes van grote broer S90 geleend, maar zeker aan de achterkant en de daklijn kun je zien dat ook de Coupé Concept (die tot leven zal komen als eersteling van het nieuwe vol-elektrische submerk Polestar) de ontwerpers niet geheel onberoerd heeft gelaten.

De meeste lijnen, vooral die in de neus en kont, zijn er op gericht de S60 vooral laag en breed te laten lijken. Dat lukt heel aardig, al heeft het als keerzijde dat de auto vrij klein lijkt. Gezichtsbedrog, want hij is aan alle kanten een forse klap groter dan zijn voorganger. Hij is zo’n 13 centimeter langer en de wielbasis (lees: de ruimte op de achterbank) is 10 hele centimeters gegroeid. In de kofferbak kun je 62 liter meer kwijt dan voorheen. De nieuwe S60 mag dan langer zijn, hij is ook 5 centimeter lager. Dat heeft voor de proporties stevige gevolgen: hij oogt vooral een heel stuk sportiever, alsof de S60 zijn hobby heeft veranderd van schaken naar atletiek, of van gamen naar hardlopen.

Is dat een goed of een slecht iets?

Dat is niet per ongeluk, want men had zich voorgenomen dat de S60 de sportiefst rijdende Volvo moest worden. Normaal maken we ons dan lichte zorgen, hoe vreemd dat uit onze TopGear-mond ook moge klinken. Dat zit zo: een aantal van de grootste onderstel-vergissingen die wat ons betreft zijn gemaakt, komen voor rekening van fabrikanten die bekend stonden om hun comfort, en opeens besloten dat het sportiever moest. Wat veelal resulteerde in een knalharde vering en demping in een auto die daar helemaal niet om vroeg – evenmin als de cliëntèle trouwens. De eerste Citroën DS 5 was er een prachtvoorbeeld van, maar ook eerdere snelle Volvo’s blonken vooral uit in een weggebonjourd comfort, terwijl de auto nog steeds nauwelijks met enig fatsoen een bocht door te krijgen was. Wie weleens een 850 T5-R heeft gereden, weet wat we bedoelen.

Volvo s60 t8 polestar engineered

Dik 400 pk? Niemand die het weet…

De zorgen blijken gelukkig onterecht te zijn. Al na een paar honderd meter in de nieuwe S60 blijkt dat men alledaags rij­gemak zeker niet vergeten is. Sterker: als je gewoon met twee vingers in je neus een beetje voortkeutelt, zou je nooit zeggen dat je met dik 400 pk op stap bent. Onze Volvo S60 T8 Polestar Engineered is namelijk voorzien van dezelfde plug-in hybride aandrijflijn als andere Volvo T8’s: een 2,0-liter benzinemotor met turbo en supercharger die 318 pk en 430 Nm levert, gekoppeld aan een 117 pk en 240 Nm sterke elektromotor die zich alleen met de achterwielen bemoeit. De totale power komt op 405 pk en 670 Nm – inderdaad een gezond ­vermogen.

Is de Volvo S60 T8 Polestar Engineered daarmee veel sneller?

Dat is net iets meer dan de reguliere S60 T8 in huis heeft (maar, gek genoeg, ongeveer hetzelfde als de XC90 T8). Dat komt voor rekening van het ‘Polestar Engi­neered’-gedeelte van deze S60. De huistuner/race-afdeling heeft zich nog eens extra over de S60 T8 gebogen om de sportieve bedoelingen van de auto extra kracht bij te zetten. Allereerst letterlijk, want door wat gerommel aan het motormanagement levert de Volvo S60 T8 Polestar Engineered 15 pk en 10 Nm extra. Daar hoef je het, bij dit soort totalen, inderdaad niet voor te doen – merk je niks van. Belangrijker is echter dat ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast en dat merk je beter. In de Dynamic-stand worden de versnellingen duidelijk langer vastgehouden om bijvoorbeeld je bochtenwerk van een lik sambal te voorzien. Er wordt niet bij het uitkomen van de bocht meteen een verzetje of twee opgeschakeld, maar je kunt de volgende knik met aanzienlijk meer agressiviteit aanvallen. Als je dat wilt, tenminste: in andere standen gedraagt de bak zich uiterst dociel.

Maar dat is niet het enige waarmee de Volvo S60 T8 Polestar Engineered zich onderscheidt. Zo is een stel dempers van de befaamde Zweedse fabrikant Öhlins gemonteerd. Ze leveren fantastisch werk: als gezegd niet te stuiterig, maar met een enorme bijtgraagheid als je er eens de sokken in wilt zetten. Gewoon zoals je dat graag wilt hebben: hoe harder je rijdt, hoe meer ze hun extra waarde gaan bewijzen. Een leuke gimmick, maar ook niet meer dan dat, is het feit dat je ze zelf, middels twee draaiknoppen onder de motorkap, nog kunt verstellen ook. Nou zien wij de gemiddelde Volvo-rijder niet op zondagochtend z’n labrador een schop geven om eens fijn de dempers op standje ‘beuken op een bergweg’ te zetten, maar goed, misschien onderschatten we hem.

Volvo s60 t8 polestar engineered

Werkt alles zo goed bij de Volvo S60 T8 Polestar Engineered?

Iets moeizamer gaat het met de remmen. Die komen van Brembo en leveren een formidabele portie stopping power. Ze moeten alleen samenwerken met het regeneratieve remmen dat de elektromotor voor zijn rekening neemt, en dat komt niet helemaal uit de verf. Je voelt bij het remmen duidelijk eerst wat voorzichtige vertraging, waarna met een heel klein beetje extra rechtervoetbeweging in één klap die Brembo’s er veel te abrupt in klappen. Het maakt de boel, ook bij rustig rijden, heel moeilijk doseerbaar en werkt meer als een aan/uitknop. Volvo (er)kent het probleem en is er nog mee bezig, dus wie weet is het helemaal voor elkaar wanneer deze S60 eenmaal in de showroom staat.

Hij is vlot, de PE, érg vlot. Met een sprint naar 100 km/u in 4,7 seconden is de enige die iets te klagen heeft degene die naast je voor het stoplicht stond. Toch is de Volvo S60 T8 Polestar Engineered zeker geen concurrent voor de M’s, RS’en en AMG’s van deze wereld. Daar is hij simpelweg te beschaafd voor. De besturing is licht en precies, maar communiceert te weinig voor het echte gevoel. Het geluid is oké, maar nooit inspirerend. De veiligheidssystemen doen ook al niet mee aan de extra dadendrang (of juist wel…): ze piepen om álles. Dat geeft niet: het is gewoon een andere insteek dan de pure performance-merken. Waarmee Volvo voor zichzelf een prettige niche heeft gecreëerd: een heuse, zeer potente gran turismo, waarin het leven niet altijd jachtig hoeft te zijn.

15
20
Specificaties

Specificaties Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Motor
1.969 cc
viercilinder twin­charged hybride
405 pk @ 5.800 tpm
670 Nm @ n.b. tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,5 l/100 km
58 g/km CO2
A Label

Afmetingen
4.761 x 1.850 x 1.431 mm (l x b x h)
2.872 mm (wielbasis)
1.920 kg
55 l (benzine)
442 l (bagage)

Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
Hoewel prijzen nog niet bekend zijn, verwacht Volvo dat de PE in Nederland rond de 65 mille uitkomt. Daarmee is het de goedkoopste auto met 400+ pk van Nederland. En nog eens een bijzonder fijn apparaat ook. Weg met die SUV: koop een sedan

Reacties
  1. Pleferink zegt op 24 december 2018 om 20:44:

    Is dit een kerst verhaal over een S60 die graag en V60 wilde worden?

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws