Om bij het begin te beginnen: laat je niet afschrikken door de prijs bij dit verhaal (€ 57.975 en voor België € 48.700). Die geldt louter voor het huidige vlaggenschip in de XC40-lijn, de zogeheten Intro Edition. De auto die jij straks gaat kopen, het model dat verstandig is, het middensegment van het spectrum, is de 150 pk sterke D3. Die kost, met de optionele automaat à twee mille, rond 45.000 euro (in België zo’n 40.000 euro). Maar, rij vooral met ons mee in deze Volvo XC40 D4 AWD Intro Edition.

Waarom je die D4 niet gaat kopen? Omdat het geen exceptioneel interessante diesel is. Hij is bars bij lage snel­heden, heeft een lethargische turbo en voelt nooit zo snel aan als ie zou moeten zijn met z’n 190 pk. Het lijkt ons beter om de XC40 een wat meer relaxt leventje te laten leiden.

Waarom je hem wel gaat kopen

Dit is een Volvo met een huppel in z’n tred. Z’n onderstel is prettig, met tegelijkertijd precies de juiste hoeveelheid vering om ‘m knus te maken, en de juist hoeveelheid stijfheid om ‘m in bochten alert te laten aanvoelen. De besturing is snel; de voorkant is precies te plaatsen en eveneens alert. Hij gedraagt zich als een goed getrainde atleet. Er is wel wat bandengeruis, maar de ophanging is onhoorbaar en de isolatie van de cabine is groots. We kunnen ons geen beter rijdende Volvo heugen. Of een die beter was afgestemd op het kopend publiek.

Want de XC40 is een zeer goede crossover. We weten dat jij het niet cool vindt als we dit soort auto’s bejubelen, maar zo ontwikkelt de markt zich nu eenmaal, en deze Zweed kiest een gulden middenweg tussen meer hatch-achtige rivalen zoals de Mercedes GLA, en gekrompen SUV’s zoals de BMW X1. De XC40 is goed gemaakt en ziet er goed uit, maar er is nog beter nieuws – en dat mag in het geval van Volvo toch echt wel een verrassing heten – want hij rijdt ook goed.

Welke motoren levert Volvo nog meer?

Het feit dat ie de weg onder je met zoveel verve verslindt, wijst je erop dat de motor best wat pittiger had gekund, en dat de achttraps automaat wel wat scherper en beter gekalibreerd had mogen zijn. De D3 of een van de versies met benzinemotoren (er valt te kiezen uit de T3 met 150 pk, of de sterkere T4 met 190 pk) zouden wellicht soelaas kunnen bieden. Bovendien is de XC40 niet bijzonder zuinig. Volvo beweert dat de onze Volvo XC40 D4 AWD Intro Edition 5,1 l/100 km verbruikt. Wij zeggen 7,1 l/100 km. Minstens.

De cabine is bijzonder geslaagd – een portretscherm, materialen van heel hoge kwaliteit, een ambiance waar je blij van wordt. De positie achter het stuur is ­prima, maar je moet de stoel wel omhoog zetten als je de motorkap wilt kunnen zien, om zonder stress door de stad te kunnen rijden. Achterin is voldoende ruimte, hoewel de achterbank je dijen niet ondersteunt en de rugleuning nogal rechtop staat, en de listige vormgeving van de auto zorgt ervoor dat er behoorlijk wat bagageruimte is, met allerlei handige opbergmogelijkheden.

Specificaties Volvo XC40 D4 AWD Intro Edition


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
133 g/km CO2 F Label

Afmetingen
4.425 x 1.873 x 1.658 mm
(l x b x h)
2.702 mm (wielbasis)
1.633 kg
54 l (diesel)
460 / 1.336 l (bagage)

Prijzen
€ 57.975 (NL)
€ 48.700 (B) – Launch Ed.

VONNIS
We snappen het als je wat crossover-moe bent, maar soms zijn ze de moeite. De XC40 heeft het juiste formaat, de juiste kwaliteit, de juiste stijl, en is kort gezegd de juiste auto voor de markt. Het kan niet anders: dit wordt een succes

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)