Volvo XC60 T6 AWD Momentum

Het Nederlandse belastingsysteem kan eigenaardige gevolgen hebben voor de prijs van een auto, maar bij de XC60 maakt een andere motor hem bijna 22 mille (!) goedkoper.

Niet dat ze bij Volvo te klagen hadden over de verkopen van de XC60: hij is sinds jaar en dag marktleider in z’n segment. Vorig jaar zetten ze er zomaar 160.000 van weg. De Volvo XC60 T6 AWD Momentum werd ook vaak verkocht.

En dat is nou net de fijnste uitvoering

Nu lag er al een tijdje een lijk in de kast bij Volvo, in de vorm van de T6 AWD. Een fijn lijk, dat wel, want met zijn 304 pk leverende zes-in-lijn en vierwielaandrijving was ie met enige afstand het snoepje van het gamma. Wie kan daar wat op tegen hebben? Nou, degene die ‘m moest betalen, vooral. Dankzij de zescilinder, de bijbehorende CO2-uitstoot en de daar weer bijbehorende fiscale ‘foei, vies, straf’-boete moest je voor zo’n ding niet minder dan (ga zitten) 81.695 euro aftikken. 82 mille! Voor een XC60! Dan moet je ‘m wel heel graag willen hebben. (Of in België wonen natuurlijk, waar altijd al veel normalere prijzen voor dit soort auto’s gelden.)

Volvo heeft, omdat het zo’n enorm milieu-lievend merk is, al enige tijd geleden laten weten afscheid te nemen van alles wat meer dan vier cilinders heeft. In die opruimsessie was de XC60 T6 al aan de beurt geweest, maar dat betekende ook meteen dat je de vierwielaandrijving kwijt was. Aan die schandelijke misstand is nu een eind gekomen. En dus reed men eerst even langs Den Haag om te kijken wat dat met de prijs deed, en  tsjonge, dat scheelde nogal. De aanzienlijk lagere CO2-uitstoot (nu 179 in plaats van 249 g/km) resulteerde in een prijskaartje van 59.995 euro, bijna 22 mille minder dus. Daar kun je toch een hoop leuke dingen voor doen.

Moet je daar dan veel voor inleveren?

Je zult het zonder het fraaie geluid van de zescilinder moeten doen. Datzelfde geldt voor diens ‘smeuïge’ (vies woord, maar het dekt de lading) karakter en toerenverloop. Qua prestaties doet de nieuwe viercilinder nauwelijks voor ‘m onder. Hij levert 306 pk, twee hele stuks meer dan z’n voorganger. Qua trekkracht ga je er iets op achteruit (40 Nm). Maar wie gaat lopen mauwen dat hij aan 400 Nm bij 2.100 toeren per minuut te weinig heeft, mag wat ons betreft nu het gat van de deur opzoeken. Een sprintje naar 100 km/u is in 6,9 seconden achter de rug, de top bedraagt 210 km/u – allemaal riant voldoende. Op verbruiksgebied scheelt het een forse slok op een borrel. De zescilinder reed gemiddeld 1 op 9,3, de nieuwe motor 1 op 13. Ga dat maar eens uitrekenen op jaarbasis.

Voor de rest verandert er zo goed als niks aan de XC60; de Volvo XC60 T6 AWD Momentum is dus een heerlijk rijdende, ruime en veilige semi-SUV. Met deze nieuwe motor is hij eigenlijk sneller dan je op grond van z’n onderstel, besturing en algemene karakter ooit van ‘m zou vragen. En daarbij dus een pot grip heeft die je nostalgisch doet terugverlangen naar de tijden dat we nog winters hadden. Maar vermogen of grip heb je nooit te veel, en dat voor 22 mille minder dan voorheen; wat wil je nog meer?

13
20
Specificaties

Specificaties Volvo XC60 T6 AWD Momentum

Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.700 tpm
400 Nm @ 2.100 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
179 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.644 x 1.891 x 1.713 mm (l x b x h)
2.774 mm (wielbasis)
1.701 kg
70 l (benzine)
495 / 1.455 l (bagage)

Prijzen
NL € 59.995 (25%)
BE € 52.150

VONNIS
De topper van de XC60-reeks is weer bij de tijd: hij mag z'n kunsten ook weer via alle vier z'n wielen vertonen. Heerlijke auto, die nu een kwart goedkoper is: win-win

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken