Mocht Max Verstappen dit jaar tegen alle verwachtingen in de GP van Oostenrijk winnen, dan weten we zeker dat het aan z’n helm ligt. Vorig jaar kreeg hij voor de race op de Red Bull Ring een nieuwe botsmuts en dit jaar weer. Dat is niet de enige gele factor tijdens de race.

De gele blokken naast de kerbstenen die de track limits bewaken, hebben honger. Zodra coureurs te ver buiten de bocht komen, klappen ze op de onvergeeflijke sausage kerbs. Stroll voedt de blokken met zijn voorspoiler en ook Hülkenberg verliest zijn spoiler in de laatste minuten van de GP van Oostenrijk.

Iedereen die weleens op de Red Bull Ring reed (digitaal of anderzijds) weet hoe verleidelijk het is om de bochten van het circuit ruim te nemen. De coureurs moeten in de aankomende twee trainingen zichzelf aanleren binnen de lijntjes te blijven. Als ze tijdens een race over de kerbstones schieten en hun spoiler stuk rijden, kunnen ze fluiten naar een goede plek.

De coureurs hebben veel problemen met hun auto’s. Bottas meldt weinig grip te hebben en mist remvermogen, waardoor hij een paar keer uit de bochten vliegt. Max Verstappen meldt ook vermogen te missen, maar snapt niet waarom.

De auto’s en de coureurs hebben moeite met de warme temperaturen in Spielberg, Oostenrijk. Uiteindelijk zet Hamilton de snelste tijd neer met Vettel achter hem. Bottas en Leclerc volgen de twee eerste rijders met Verstappen en Gasly er vlak achter.

Uitslag 1e vrije training van de GP van Oostenrijk

01. Hamilton
02. Vettel
03. Bottas
04. Leclerc
05. Verstappen
06. Gasly
07. Sainz
08. Ricciardo
09. Magnussen
10. Norris

Data en tijden van de GP van Oostenrijk 2019

Lengte: 4,3 kilometer
Aantal bochten: 8
Aantal ronden: 71
Meeste overwinningen: Alain Prost (3)
Ronderecord: 1:06.957 – Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018

Vrijdag 28 juni 2019
2e vrije training: 15:00 – 16:30 uur

Zaterdag 29 juni 2019
3e vrije training: 12:00 – 13:00 uur
Kwalificatie: 15:00 – 16:00 uur

Zondag 30 juni 2019
Race: 15:10 uur

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)