Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd is gek op racen. Niet voor niets zag je hem met Nyck de Vries en Giedo van der Garde de afgelopen jaren de 24 Uur van Le Mans rijden. Maar sinds de FIOD op de koffie kwam, moest van Eerd een stapje terug doen hoge pief. De nieuwe topman, Ton van Veen, wil het anders aanpakken. En daarom raakt Max Verstappen de Jumbo kwijt als sponsor.

Van Veen legt uit aan het AD dat ze het geld beter kunnen besteden: ‘We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven. Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.’

Is Max Verstappen te groot geworden?

Wat ook meespeelt is dat ze als Nederlandse en Belgische supermarktketen een internationale naam sponsoren: ‘Max is natuurlijk een volksheld, maar hij acteert op het absolute wereldtoneel. Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België.’

Het strafrechtelijke onderzoek tegen van Eerd heeft niets te maken met het stoppen van het sponsoren van Max: ‘Met Max Verstappen en Jumbo-Visma stoppen we om een hele andere reden. Die sponsoring heeft ons enorm veel naamsbekendheid gebracht, maar we hebben inmiddels alles gewonnen wat er te winnen valt.’

Jumbo is nog ruim een jaar sponsor van Max Verstappen

Jumbo is al zo’n tien jaar sponsor van Max Verstappen. Het huidige contract loopt nog tot het einde van volgend jaar. Maar wellicht dat de Jumbo-logo’s al eerder verdwijnen, zo meldt het AD: ‘Als een andere grote sponsor al na dit seizoen wil instappen, staat Jumbo open voor een eerder afscheid als hoofdsponsor.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear