Naast Verstappen was er nog iemand die afgelopen zaterdag heel gelukkig was: Nyck de Vries. Vrijdag kon hij al zijn derde F1-auto van het seizoen rijden bij Aston Martin. Dat ging al prima in de eerste training. Daarna dacht hij dat het weekend erop zat. Vervolgens zat hij de volgende dag koffie te drinken en werd hij opeens gebeld door Williams. Dat is een telefoontje dat je als reserverijder op een dag hoopt te krijgen.

Heb je dan alle tijd om je voor te bereiden? Nee. Maar het is ook juist het beste als het in één keer gebeurt. Hij had al wel een stoeltje bij Williams, maar Albon is 1,86 meter en De Vries is 1,67. De monteurs moesten daardoor ook nog snel aan het werk om de auto voor Nyck passend te maken. Dat zorgde ervoor dat hij ook een deel van de derde training miste.

Geen fouten, wel op de limiet

Toen hij wel kon rijden, bouwde hij het echt goed langzaam op. In de kwalificatie ging het ook
super en schopte hij het zelfs tot Q2. In de race startte hij als achtste door alle gridstraffen. Als je dan een
redelijke start hebt en mee kunt gaan in het DRS-treintje, weet je dat je aan de punten kunt gaan denken. Nyck heeft geen fouten gemaakt, maar wel constant op de limiet gereden.

En door een cadeautje van Ricciardo die stilviel, werd het geen P10 maar P9 en pakte hij twee punten in zijn eerste F1-race. Dat is de nekslag voor Latifi. Die mag zich echt gaan afvragen wat hij volgend jaar gaat doen. Het zou gek zijn als niet één F1-team hierop inspeelt.

Op 22 september verschijnt TopGear Magazine 208. Daarin lees je de volledige column van Robert Doornbos.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)