Doornbos: 'Mercedes kan elk weekend motor wisselen'

Maar het neemt wel een risico met zich mee

Lewis Hamilton juicht (Mercedes)
Foto('s): Mercedes

Na lang wikken en wegen werd toch de keuze door Mercedes gemaakt om de motor van Hamilton te vervangen voor een nieuw exemplaar in Brazilië, om daarmee het seizoen uit te kunnen rijden. Het was de vijfde motor van het seizoen en daarom moest hij een gridstraf van vijf plekken incasseren. Door deze wissel heeft hij nog redelijk verse motoren voor het slot van het seizoen.

De motoren bij Mercedes zijn zes jaar lang geen onderwerp van discussie geweest, omdat zij sinds de introductie van het hybridetijdperk in 2014 de dominantste motor hebben. Zowel op de hybrideonderdelen als de interne verbrandingsmotor. Daar is dit jaar toch verandering in gekomen. Er zijn met name veel verbrandingsmotoren gewisseld. Mercedes kiest voor performance boven betrouwbaarheid. Dat betekent dat ze heel veel vermogen uit de motor halen in het eerste en tweede weekend dat deze gebruikt wordt. Daarna zakt het vermogen gewoon af.

Hoeveel het vermogen afneemt, is niet bekend

Wij weten natuurlijk niet exact hoeveel vermogen de motoren elk weekend kwijtraken. Ze beginnen natuurlijk bij één procent verlies en ik denk toch wel dat ze eindigen bij tien procent afname van het vermogen. Uit de motor komt ongeveer 800 pk. Per weekend verliezen ze dan wel ongeveer 20 pk door de slijtage van de interne verbrandingsmotor.

Het vermogen gaat dus snel omlaag, maar daarentegen is het eerste weekend wel waanzinnig goed. In principe zou Mercedes nu dus elk weekend een nieuwe motor achterin de auto van Hamilton kunnen zetten en daarmee een gridstraf van vijf plekken pakken. Dan zouden ze elk weekend zo’n sterke auto hebben.

Elk weekend motor wisselen, is dat wel goed?

Je moet je alleen wel afvragen hoe vaak dat goed zou blijven gaan. Je zit daardoor in het drukke verkeer van de middenmoot en dan moet je je auto wel heel zien te houden. In die middenmoot heb je ook altijd meer risico dan als je eerste of tweede start. Je hebt dan auto’s achter je én voor je. De coureurs die daar rijden hebben vaak ook minder te verliezen, waardoor er gewoon meer brokken gemaakt worden in de middenmoot dan vooraan.

Lees de volledige column van Robert Doornbos in TopGear 198 – vanaf 25 november in de winkel

Reacties
  1. Feank zegt op 17 november 2021 om 17:14:

    Zodra je aan motor 5,6,7 etc verplicht het vermogen met 10% terugschroeven. Wordt het gelijk een stuk minder interessant.

    • Luut zegt op 17 november 2021 om 18:20:

      Ben benieuwd wat Daimler Benz hier van vind, geen goede reclame voor de Mercedes motoren. Zeer onbetrouwbaar lijkt mij

  2. Enrique zegt op 17 november 2021 om 13:38:

    Jongens toch…snappen jullie dan niet dat in F1 alles om geld draait.ikzelf keek dit jaar naar NASCAR…allemaal hetzelfde materiaal en spannende races.

  3. Steve zegt op 16 november 2021 om 23:44:

    Hebben zij vorig jaar vaak genoeg gedaan 🤷‍♂️

  4. Donny zegt op 16 november 2021 om 23:24:

    Ice valt helaas niet onder de budget cap, dus ze kunnen het met 5 plekken straf steeds iedere race weer doen… belachelijk die 5 plekken, en diep triest hoe mb probeert het wk te winnen…. als max niet 1x uitgeschakeld was door mb, en 1x flink beschadigd door mb waardoor die niet best eindigde was geweest, had max het wk al binnen… en nog steeds staat max bovenaan, Hoe dan ook is max voor mij winnaar, en rijd max beter in de mindere rb dan hamilton ooit in zijn veel betere mb heeft gedaan! Mb heeft rb genaaid door over vanalles te janken, ze uit de race te rijden en zelfs bijna het licht uit de ogen te rijden van max, illegale drs opening en wie weet wat voor een trucjes met die raket motor, en dan nog moeten ze zo motoren wisselen om te kunnen winnen…. zegt genoeg over het valse en onsportieve team dat mb is!

  5. Pierre zegt op 16 november 2021 om 23:06:

    Maar beste Rob het is al cruciale als je een sport doet waar je afhankelijk bent van je matriaal.maar waarom verwisseld honda niet zo vaak.zou het mogelijk zijn hier op te reageren?

    • Karma zegt op 17 november 2021 om 08:16:

      Omdat de honda motor niet veel meer vermogen krijgt bij een nieuwe ICE, daarom heeft het geen nut om dat telkens te doen

    • Steve zegt op 16 november 2021 om 23:43:

      Hebben zij vorig jaar vaak genoeg gedaan 🤷‍♂️

  6. Albert zegt op 16 november 2021 om 19:01:

    In 1945 zetten ze als noodgreep
    de V1 , V2 in. Nu een W12.
    What’s in a name?

    • Pirre zegt op 16 november 2021 om 23:07:

      Die houden we er IN.

  7. H.A.van der Linden zegt op 16 november 2021 om 16:55:

    En de boel maar beduvelen en de Mafia trapt er weer gewoon in daarbij controleer maar eens of de motor niet op de Partymode staat wat anders kan je niet opeens de snelheid van Mercedes zien , Belachelijk gewoon de FIA

  8. Hba zegt op 16 november 2021 om 14:46:

    Er is een max van 3 motoren, alleen de gridstraf bij meerdere motoren is veel te laag, starten vanuit de pits zou een betere straf zijn

    • Menno zegt op 17 november 2021 om 16:54:

      Geen grid straffen uitdelen na 3 motoren. Punten inleveren. Bij de eerst 5. Tweede 7 enz

  9. Gpfan zegt op 16 november 2021 om 13:39:

    Als dit mogelijk is dan moet de FIA(m) zich diep schamen. Volgens mij is een motorwissel alleen toegestaan wanneer er iets kapot is. Mercedes is bezig met een enorme competitievervalsing. Ik zou zeggen tegen de overige teams, stap met elkaar op en laat die corrupte FIA(m) achter je en richt een nieuwe bond op…..

    • Adje zegt op 16 november 2021 om 23:51:

      Daar heb ik al vaak aan gedacht. Een nieuwe onafhankelijke autosportbond. Maar dan wel eentje waar niet allen Britten het voor het zeggen hebben.

    • Max the best zegt op 16 november 2021 om 16:33:

      Totaal mee eens , wat een tuig , dit doet mij denken aan de Lance Armstrong methode , altijd de zaak bedonderen , hiermee kan Mazepin nog nummer 1 worden .
      Mercedes/ FIA =vals spel .

      • Teike zegt op 17 november 2021 om 17:11:

        Ik vind Mercedes en de Fia een grote mafia bende, zeker nu blijkt, dat ze om de twee a drie weken een motor moeten verwisselen, terwijl er helemaal niets aan kapot is. verder zou ik mij schamen als ik Hamilton was, om voor zo’n zootje te rijden. Ik vind momenteel Max de beste auto coureur van de wereld, of hij nu wereld kampioen wordt of niet.

  10. Aadjuhh zegt op 16 november 2021 om 13:15:

    Het lijkt me stug dat dit hun budget plafond welke de FIA heeft ingevoerd juist om dit soort situaties te voorkomen. Ik kan me niet indenken dat ze hun plafond inmiddels nog niet berijkt hebben met de in totaal 12 motoren die al door de pool zijn gegaan bij MB.

    • Aadjuhh zegt op 16 november 2021 om 13:19:

      Zit net te lezen dat een MB F1 motor 10.5 Miljoen kost. En de budget cap is 145miljoen .. een beetje reken wonder krabbelt dan al snel aan zijn hoofd in deze situatie.

      • Geoffrey zegt op 16 november 2021 om 22:47:

        Dat is waarschijnelijk met ontwikkelings kosten dus als je steeds de zelfde motor na maakt kost hij waarschijnelijk een fractie daar van

  11. Will zegt op 16 november 2021 om 12:37:

    Wat een afgang voor voor Hamilton. Deze zgn geweldige coureur blijkt dus alleen nog te kunnen winnen als hij elke race een nieuwe motor krijgt. Tja, zo kan mijn zuster het ook.

    • Max the best zegt op 16 november 2021 om 16:40:

      U zegt wat ik denk .

  12. Jan zegt op 16 november 2021 om 11:03:

    Geef die beker gewoon aan MB en meld je aan bij Indy cars. Dan pak je de FIA pas goed terug en is het gebeurt met F1.

  13. Leo zegt op 16 november 2021 om 10:15:

    Dat zou RedBull eigenlijk ook moeten doen, dan is het pas eerlijk. Ze moeten een max van 5 motoren instellen anders zou het niet eerlijk zijn tegenover de mindere teams.

    • Johan zegt op 16 november 2021 om 15:46:

      MB Shame on you

    • Hba zegt op 16 november 2021 om 14:45:

      Er is een max van 3 motoren, alleen de gridstraf bij meerdere motoren is veel te laag, starten vanuit de pits zou een betere straf zijn

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken