Nee, Charles Leclerc had niet de nieuwste banger van Snoop Dogg aan via de boordradio tijdens de testdagen. Het op en neer bewegen van zijn F1-auto is een nadelig bijeffect van de nieuwe reglementen. Dit noemen ze in de wandelgangen van de F1 ook wel porpoising. Of in sexy Nederlands: bruinvissen. Laten we afspreken ‘bruinvissen’ nooit meer als werkwoord te gebruiken. Onder aan de pagina zie je een video van het probleem.

Dat F1-auto’s stuiteren op het rechte stuk, is al een probleem uit de jaren zeventig, maar door het nieuwe reglement is het euvel terug. Vorig jaar haalden de F1-auto’s de meeste downforce (of neerwaartse druk) uit de aerodynamica aan de buitenkant van de auto. De rijwind die langs deze vleugels en uitsteeksels stroomde, drukte de auto op de weg voor meer grip.

De nieuwe auto’s zien er vanbuiten een stuk simpeler en gladder uit. Dat komt omdat een hoop van deze aerodynamica naar de onderkant van de auto is verplaatst. Hierdoor wordt de auto minder naar beneden gedrukt van bovenaf, maar de auto wordt als het ware naar het asfalt gezogen. Dit noemen ze ground effect. Alleen zorgt deze nieuwe aanpak voor porpoising, een probleem dat geen enkel team in de windtunnel had gespot.

Waarom F1-auto’s op en neer bewegen op het rechte stuk?

Op het rechte stuk halen de F1-auto’s hun hoogste snelheid. De nieuwe aerodynamische onderdelen krijgen daar de meeste rijwind en werken het beste. Alleen wordt de auto dan zo hard naar het asfalt gezogen, dat de luchtstroom onder de auto wegvalt. De auto schiet dan weer omhoog, omdat het ground effect zonder lucht niet werkt. Op het moment dat de auto omhoog schiet, werkt de aerodynamica weer en schiet de auto weer omlaag. Als dit een paar keer achter elkaar gebeurt, begint de F1-auto op en neer te bewegen.

Volgens de website van F1 dragen de stijvere banden en de stijver dempers bij aan het probleem. Ook zeggen ze dat geen enkel team dit probleem had voorspeld in de windtunnels en simulaties. Hydraulische dempers zouden een goede oplossing zijn (want die kunnen stijver worden naarmate de auto zakt), maar die zijn weer verboden. De teams moeten dus aan de bak om het uit te vogelen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear