Als je met enige regelmaat twee uur lang in een F1-auto rijdt, moet je fit zijn. Dit betekent vele tripjes naar de sportschool om daar vervolgens op Instagram te zetten hoe hard je aan het trainen bent. Maar als je spieren aan het kweken bent en af en toe een scoopie erbij neemt, gaat de naald van de weegschaal de verkeerde kant op wijzen. Spieren zijn zwaarder dan vet. En extra gewicht is funest voor de snelheid waarmee je rond een circuit kunt gaan. Dus moeten coureurs naast alles ook nog eens flink op hun gewicht letten. Hierbij zijn langere coureurs (die dus meer wegen) in het nadeel.

Wat is de oplossing van deze paradox?

Voor de coureurs met hun hoofd in de wolken bedacht de F1 nu een oplossing. Waar het minimale gewicht eerst werd bepaald op basis van het gewicht van de auto en de coureur samen, wordt er nu een apart minimaal gewicht voor de coureur ingesteld. Vanaf 2019 moeten een coureur en zijn stoeltje minimaal 80 kilo wegen. Als een coureur minder weegt, wordt er ballast in zijn stoel geplaatst ter compensatie.

Kan Max nu ongegeneerd zakken chips opentrekken en een tweede milkshake bestellen bij het restaurant ‘de Gouden Bogen’? Aangezien een raceoverall, een helm en een stoeltje ook nog aardig wat wegen, is dat onwaarschijnlijk. Verwacht eerder een nog strenger fitness-regime. Je kunt volgend jaar op het Instagram-verhaal van @maxverstappen1 alsnog zijn sportschool-escapades volgen.

Meer brandstof voor F1 in 2019

De nieuwe bazen van F1 hebben ook een maatregel genomen om de extra kilootjes (en dus het extra verbruik) te compenseren. Volgend jaar mogen de auto’s vijf kilo extra brandstof meenemen tijdens een race. Hierdoor kan de motor rijkelijker met benzine besprenkeld worden, wat de auto’s weer een stukje sneller zal maken. Het zal er ook voor zorgen dat de coureurs minder voorzichtig hoeven te zijn met hun gaspedaal en een groter deel van de race op maximum snelheid kunnen rijden.

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear