F1 werkt aan synthetische brandstof

Gaat de F1 de benzineauto redden?

Tanken na de klik? Niet doen
Foto('s): TopGear Nederland

De organisatie achter de F1 heeft niet zo’n vertrouwen in de elektrische revolutie. Zij schatten dat in 2030 slechts 8 procent van alle 1,8 miljard auto’s elektrisch is. De overige 92 procent is dus (deels) afhankelijk van benzine of diesel. Daarom werkt de F1 aan een eigen duurzame, synthetische brandstof. Deze brandstof zal eerst richting de racerij gaan en later ook breder verkocht worden.

Synthetische brandstof: over een paar jaar in de F1

In 2025 moeten F1-auto’s al rijden op de nieuwe duurzame peut. De benzine moet ook in normale auto’s te gebruiken zijn zonder enige aanpassingen aan het voertuig. Het plofwater wordt gemaakt van afval, biomassa of opgevangen koolstof. Volgens de F1 zorgt de duurzame peut voor 65 procent minder broeikasgassen dan reguliere peut. De energiedichtheid is gelijk aan die van huidige benzine.

De in een laboratorium gemaakte benzine is onderdeel van F1’s streven om in 2030 helemaal CO2-neutraal te racen. In 2022 zet het kampioenschap de eerste stap door over te stappen op E10-brandstof, die voor 10 procent uit ethanol bestaat. Deze benzine komt in Nederland ook uit de pomp als je 95 tankt. Naast de F1 werkt ook Porsche aan een synthetische brandstof.

De uitleg van F1

Reacties
  1. Martijn zegt op 5 oktober 2021 om 18:41:

    Er moet meer aandacht komen voor groene waterstof…nu pas komt er aktie
    Betreft bouwen van waterstof fabrieken
    In Europa ik ben nog lang niet om betreft elektrisch rijden ( en is ook niet groen genoeg hoor blijkt uit onderzoek) auto’s veel te zwaar te weinig kilometers, veel te lang opladen….nee ik weet het zeker: groene waterstof gaat het uiteindelijk toch echt worden. Straks kun je kiezen in de showroom, links staan de electrische auto’s en rechts staan de waterstof auto’s
    De keuze is reuze!!!

    • Prof. De beu zegt op 6 oktober 2021 om 16:40:

      Nou, voordat groene waterstof ons kan voorzien van elektriciteit moet er nog heel wat gebeuren. De vraag is maar of dat haalbaar is in onze economie. Het klinkt heel leuk maar de realiteit is toch anders. Blauwe waterstof zal eerst komen wat ook nog wel 7 jaar gaat duren om hier een volledige fabrieken van te hebben. Dan zal een auto op waterstof voor de consument nog veel te duur zijn! Olie en elektrisch rijden is goedkoop op waterstof rijden zal dubbel zo duur worden (tanken) Verwacht maar eerst dat je pannenkoeken kan bakken op waterstof als het mee zit, nadat de industrie is voorzien van waterstof. Maar we moeten zeker blijven geloven. De oplossing zit hem in, minder willen, minder gebruiken, minder verbruiken.

  2. Rekenmeester zegt op 5 oktober 2021 om 13:36:

    Uiteindelijk gaat het allemaal om de centjes en die volgen uit overheidsbeleid. Als rijden op elektriciteit of waterstof daarmee goedkoper blijft/is/wordt dan rijden op fossiele brandstof, dan gaat de consument over. Als dat niet zo is, dan gaan we ook niet over. In Europa zal dit sneller gaan dan elders. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat synthetische brandstof én schoner én duurder is dan de huidige brandstof. Een luxe-alternatief om klassieke auto’s te blijven rijden?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken