Stel je voor dat je werkt in de fabriek van Pirelli. Je werkt een jaar lang, of misschien nog wel langer, aan de F1-2020 banden. Aan het einde van dit seizoen kun je eindelijk jouw creatie onder de F1-auto’s aanschouwen. Trots laat je aan je familie zien wat je hebt geproduceerd. Om later door diezelfde familieleden te worden uitgelachen via de groepsapp, omdat de F1-teams niet blij zijn met jouw bandjes. Wellicht dat dit een aantal Italianen is overkomen.

De afgelopen weken werd er na de GP van Abu Dhabi nog flink getest op het Yas Marina Circuit. De teams deden daar meer dan honderd rondjes per dag om data te vergaren. Naast verschillende instellingen op de auto en aerodynamica op de vleugels, onderzochten de teams ook of de F1-banden voor 2020 beter zijn dan die van afgelopen seizoen. In een persbericht laat de FIA weten dat alle teams tegen de banden hebben gestemd die voor 2020 bedoeld waren. Wees niet bang, dit zijn niet de banden met die 18-inch velgen. Dat zijn namelijk de banden voor 2021.

F1-2020 banden worden banden voor 2021

Het werk van die Italiaanse medewerkers die we in het begin schetsten, is niet voor niets geweest. De banden van 2021 worden namelijk verder door ontwikkeld met gebruik van de geteste F1 2020-banden. ‘Deze banden laten een lagere bandenspanning toe dan welke band dan ook op dit moment. Dit heeft als gevolg dat ze in staat zijn om de verwachte lagere prestaties van de volgende generatie auto’s te kunnen compenseren’, schrijft de FIA. In februari 2020 gaat de FIA samen met Ferrari verder met de ontwikkeling van de banden voor 2021. Dat worden de dikke 18-inch velgen getest op het circuit van Jerez in Spanje.

Foto: Pirelli

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)