Uit een vergadering van de strategiegroep van de FIA, is gekomen dat de tankstops niet worden geherintroduceerd in de Formule 1. Het bijtanken heeft door de jaren heen al flink wat angstaanjagende momenten veroorzaakt. Zo werd Jos Verstappen in 1994 op het circuit van Hockenheim overvallen door een flinke lading benzine die kort daarna zijn Benneton in lichterlaaie zette.

Hetzelfde overkwam Eddie Irvine’s  Jordan in 1995 bij de Grand Prix van België. In 2009 kreeg Heikk Kovalainen het voor elkaar om de tankslang een stuk mee te nemen door de pitstraat. Achter hem reed op dat moment Kimi Räikkönen die werd bedolven door de benzine van Kovalainen. Het kan dus flink mis gaan, maar weegt dat op tegen meer spanning, spektakel en langere pitstops?

FIA schrapt zo’n beetje alle plannen

FIA-president Jean Todt had voorgesteld om het bijtanken terug in te voeren om ervoor te zorgen dat het gewicht van de auto’s lager word. Verschillende teams waarschuwden de FIA al dat ze het tanken niet terug in moeten voeren. Het zou teveel geld kosten en zou de races voorspelbaar maken.

Een bron vertelt aan Racefans.net dat er wel vooruitgang is geboekt in het samenstellen van de regelgeving voor 2021. Zo werd ook geconcludeerd dat de coureurs in 2021 niet drie bandensoorten in een race hoeven te gebruiken. Daarnaast debatteren de hoge heren nog over het afschaffen van bandenwarmers. Ook hier zetten de teams vraagtekens bij.

Begin volgende maand zal er een nieuwe vergadering plaatsvinden. Dit is voorafgaand aan een elektronische stemming van de World Motor Sport Council om de regels van 2021 voor de deadline van 31 oktober goed te keuren. Er werden echter nog wel wat vragen gesteld door de teams, bijvoorbeeld over het vetorecht van Ferrari binnen het bestuursproces. De Italiaanse renstal was bezorgd over de voorgestelde standaardisatie van sommige onderdelen in 2021.

Todt vertelde ooit aan Motorsport.com hoe Ferrari aan dat vetorecht komt. Het is afkomstig uit de jaren tachtig. Toen was Ferrari het enige team dat zelf alles ontwikkelde voor de auto. Met het vetorecht, zou Ferrari weerbaar genoeg moeten zijn om overeind te blijven in de Formule 1. Door de jaren heen is er veel gediscussieerd of Ferrari het vetorecht wel of niet verdient. Het recht loopt tot 2020. Of ze het na volgend jaar behouden, is nog de vraag.

Het grootste gedeelte van de vergadering was gericht op 2021, maar er worden ook al afspraken gemaakt voor komend seizoen. De banden voor 2020 worden voor het eerst getest op het Yas Marina Circuit na de Grand Prix van Abu Dhabi. Deze worden alleen gebruikt wanneer de teams instemmen om de banden aan te passen.

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)