De meeste legendarische Grand Prix-races van Monaco zagen we terwijl de hemel boven het beroemde vorstendom openbrak: gaat dat dit weekend weer gebeuren? Bij de vrije trainingen bleef het droog, en de kwalificatie vanmiddag verloopt vast ook zonder spetters, maar de weersvoorspellingen voor zondag zijn anders: 70 procent kans op neerslag. Dus nat. Dat betekent: extra kansen voor Max Verstappen.

Verwacht trouwens niet dat Mercedes – als ze elkaar niet weer van de baan butsen – even een overwinning gaat halen: de auto van Daniel Ricciardo lijkt een serieuze tegenstander geworden, zeker na de upgrade van de Renault-motor. Iets waar Max Verstappen nog niet van profiteert. Ricciardo dus duidelijk wel. ‘Als het weer niet verandert tijdens de race en de kwalificatie dan hoeven we weinig aan de auto te wijzigen en hebben we maar één doel: pole position pakken en winnen’, aldus de Australische coureur.

Alonso scoort magistraal

Even eerlijk. We hebben de ballen verstand van voetbal. Tenzij het met auto’s wordt gespeeld. Maar iemand met kennis van het spelletje attendeerde ons erop dat de vrije trap van Fernando Alonso (rechtsbenig) nogal een fraai doelpunt bleek op te leveren. Kijk hieronder maar even hoe die kleine de bal prachtig langs de muur in de korte hoek de kruising in draait. Als z’n Honda-McLaren nou zo blijft pruttelen, weten wij wel een mooie carrièrestap voor de Spanjaard.

Daniil Kvyat zegt dat hij Ricciardo dit jaar gewoon zou hebben verslagen

Het verhaal is genoegzaam bekend bij iedereen in Nederland. Kvyat werd uit z’n auto gesleurd, twee weken geleden, Max Verstappen werd erin gezet en om nog een beetje zout in Kvyats wond te strooien mocht hij toezien hoe Max in zijn auto de GP van Barcelona won. Voor de 22-jarige Rusw zit er niets anders op dan in Team Red Bull 2 (Toro Rosso) te knokken om z’n beschadigde reputatie te herstellen.

Tegen Autosport vertelt Kvyat, als terugblik op vorig seizoen: ‘Ik kon meekomen en versloeg Daniel (Ricciardo, red.), ik scoorde meer punten en dat zou dit jaar niet anders zijn geweest’. Ook zei hij: ‘Ik presteerde meer dan goed, ik bezorgde ze (zijn team, red.) de eerste podiumplek van dit jaar, het ging steeds beter en beter. Dus ik denk dat ik het absoluut goed gedaan heb, gewoon absoluut goed’.

Eh, duidelijk is dat RB-teambaas Helmut Marko daar iets anders over dacht.

Ultrasoft-banden debuteren

Bandenleverancier voor de Formule 1, Pirelli, heeft een nieuwe compound samengesteld, met nog zachter rubber, en die banden debuteren dit weekend in Monaco. Ze zijn te herkennen aan de paarse streep op de wang. In theorie zouden dit de snelst slijtende banden zijn van de serie waaruit coureurs kunnen kiezen, maar Lewis Hamilton gaf al aan dat hij het gewoon supersofts vindt, maar dan met een paars kleurtje.

Banden slijten (degradation noemen ze dat) waardoor de prestaties afnemen. Er treedt onder andere verminderde grip op. De GP van Monaco levert van alle circuits waarop F1 wordt gereden de minste degradation op, ofwel: je kunt er lang met een band doen. Mogelijk zien we zondag dus ook slechts één pitstop bij de teams – de one stop-strategie. Mits de weersomstandigheden het toelaten. Want doordat het circuit in Monaco de langzaamste gemiddelde snelheden kent, is het opwarmen en op constantere temperatuur houden van je banden, waardoor ze optimaal presteren, lastiger. En dat betekent minder grip. Dus je zou ook kunnen stellen dat teams met de meeste downforce meer kansen hebben komende zondag.

McLaren lijkt afscheid te nemen van Jenson Button komend seizoen

De kampioen van 2009 is altijd al veelbesproken geweest als het gaat om zijn carrière, maar dit seizoen begonnen de geruchten op de grid wel heel erg vroeg. McLaren-baasje Ron Dennis liet optekenen dat de Belgische jongeling Stoffel Vandoorne – die inviel voor Alonso bij de GP van Bahrain – ‘integraal onderdeel uitmaakt van de toekomst van McLaren-Honda’. Er wordt gefluisterd dat het Belgische talent nauwgezet gevolgd wordt door concurrerende teams, maar Ron Dennis heeft al aangegeven dat het weinig zin heeft om Vandoorne te benaderen: ‘ga er gerust van uit dat Stoffel niet te koop is’.

Terug naar het circuit: Button ontsnapte aan wat ellende nadat z’n auto in gevecht ging met een putdeksel die gelanceerd was door de Mercedes van Nico Rosberg, tijdens de eerste vrije training. ‘Een ongelukje dat we echt helemaal nooit meer willen zien voorkomen,’ zei Button achteraf, ‘het was een geluk dat alleen de auto beschadigd raakte.’ We schreven het al deze week: hoofdbescherming moet er gewoon snel komen.

De stand tot nu toe

Rosberg gaat aan de leiding, Verstappen ligt zes.

  # Coureur Punten
1 Nico Rosberg 100
2 Kimi Räikkönen 61
3 Lewis Hamilton 57
4 Sebastian Vettel 48
5 Daniel Ricciardo 48
6 Max Verstappen 38
7 Felipe Massa 36
8 Valtteri Bottas 29
9 Daniil Kvyat 22
10 Romain Grosjean 22

Goed, dit is alles wat je moet weten voor zondag. Kijk nog even naar de uitslagen van de vrije trainingen hier. En straks krijg je de kwalificatie waarover we je zullen berichten.

Foto’s: Getty Images / Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)