Dummy’s zijn in de autowereld steeds vaker virtuele ‘poppen’. Toyota heeft haar eigen simulatiesysteem, de Total Human Model Safety (THUMS). Dit wordt al jaren bij de ontwikkeling van nieuwe modellen ingezet en geeft ontwerpers zeer precieze data over mogelijke verwondingen die passagiers kunnen opdoen tijdens zeer uiteenlopende ongevallen.
 
Samen met het FIA Institute is er gewerkt aan een nieuwe versie van THUMS om aanrijdingen van achteren en de gevolgen daarvan te simuleren bij Formule 1-auto’s. Het is namelijk nogal kostbaar om dit soort voertuigen in life-crashes te testen. Bovendien zijn de werkelijke gevolgen moeilijk te meten met traditionele dummy’s.
 
Eigenlijk zijn alle coureurs van éénzits racewagens bij de uitkomsten van de studie gebaat. Het FIA Institute heeft vooral gezorgd voor de data omtrent kop-staart-botsingen met racewagens die vervolgens zijn omgezet in virtuele aanrijdingen voor THUMS. De bedoeling is met de uitkomsten vooral de stoelen te optimaliseren om de druk op de wervelkolom bij een aanrijding te verminderen.

Reacties

Meer van TopGear