Uitslag van de GP van Amerika

Het is klaar met de GP van Amerika. Heel Holland Baalt, want Max Verstappen had pech.

Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1
Uitslag van de GP van Amerika - Formule 1

De race zit erop, dus hier is de uitslag van de GP van Amerika in de koningsklasse van de autosport: Formule 1. De toch spannende kwalificatie van gisteren zorgde ervoor dat Lewis Hamilton zijn 58e pole-position in zijn carrière pakte. Hij staat daarmee derde op de ranglijst allertijden en moet alleen nog Ayrton Senna (65 keer) en Michael Schumacher (68 keer) voor zich dulden. Nico Rosberg startte als 2e in Austin, Texas, Daniel Ricciardo als 3e en Max Verstappen als 4e.

Rosberg moet nog vier keer 2e worden…

Voor Nico Rosberg geldt dat hij bij de komende vier races genoeg heeft aan een 2e plek om kampioen te worden. Inclusief de race van vandaag. Want hij staat 33 punten voor op Lewis Hamilton. Een overwinning levert 25 punten op, een 2e plek altijd nog 18. Dus hij zal vooraf best wat meer druk dan normaal hebben gevoeld, zo richting het einde van het F1-seizoen. Ook om de hijgerige en naar meer hunkerende Red Bull-boys van zich af te houden.

Gedoe over Max’ stijl van verdedigen

Vooraf was er nog gedoe over de manier waarop Verstappen verdedigt: collega’s vonden dat hij voor (het aanremmen van) bochten te vaak van z’n lijn afging. En dat is gevaarlijk, als een achtervolgende tegenstander daardoor moet uitwijken. De pers riep dat het forse kritiek van Max’ collega’s was, maar ‘die collega’s’ gaven zelf aan dat dat onzin is. Er bleek ‘gewoon wat te zijn gepraat en hier en daar een adviesje aan elkaar te zijn uitgedeeld’, aldus Grosjean toen hem ernaar gevraagd werd. De FIA nam het in beraad en beloofde kritisch(er) te kijken naar de naleving van de regels. Hun communiqué vermeldt dat coureurs tijdens de remzone niet van richting mogen veranderen indien een ander daardoor moet uitwijken. Dat kan je strafpunten opleveren. Nou mooi. Het is 26 graden in Austin, er liggen 56 rondes voor de neus van de rijders, we gaan racen!

Ricciardo start perfect

De start verloopt netjes. Lewis Hamilton houdt de leiding, Daniel Ricciardo kruipt meteen Nico Rosberg voorbij en Max Verstappen verliest een plek aan Kimi Räikönnen. Terwijl Sebastian Vettel direct aan z’n staart zit. De sympathieke (en Nederlands sprekende) Nico Hülkenberg ligt er nog in de eerste ronde af na een tikje met Bottas. De pits haalde hij nog wel, maar daar viel niets meer voor hem te doen. Na een paar rondes zijn de banden van Verstappen warm genoeg om Vettel zonder kunst- en vliegwerk van zich af te houden.

In rondje 8 gaan zowel Ricciardo als Räikkönen naarbinnen voor een setje verse banden waardoor Hamilton, Rosberg en Verstappen de top 3 vormen. In rondje 10 gaat ook Max naarbinnen voor vers rubber en schiet op plek 10 weer de baan op. Waarna hij Jenson Button even magistraal en volstrekt onverwacht inhaalt. Rosberg komt in ronde 11 naarbinnen met z’n Mercedes, Hamilton in ronde 12 zodat Sebastian Vettel in z’n Ferrari even voorop ligt. In rondje 13 ligt Verstappen 5e nadat hij Kimi verschalkt en er ook nog even het snelste rondje uitstampt. In de achtervolging op Rosberg, die op medium-banden rijdt, terwijl de rest in de kopgroep op softs rondscheurt. Waardoor Rosberg langer kan doorrijden, later in de race, maar fractioneel minder snel is. Vettel wisselt banden en Verstappen ligt dan weer 4e.

Bandenstrategie is het belangrijkste

In ronde 19 begint Verstappen met z’n neus voorzichtig aan de achtervleugel van Rosberg te snuffelen, die op zijn beurt dicht op Ricciardo zit. Over de boordradio krijgt Max de instructie om niet te hard ‘te trappen’ omwille van zijn banden, waarop Verstappen direct meldt: ‘I’m not here to finish fourth’. Ofwel: ik wil het maximale, en niet alleen maar de finish halen. En prompt verremt Max zich waardoor het gaatje met Rosberg weer ietsje groter wordt. Toch begint hij wat rustiger te rijden.

In ronde 26 duikt Ricciardo naarbinnen voor medium-banden. In ronde 27 komt Max binnen voor mediums maar staat z’n team te slapen, die verwachten hem nog niet. En dat kost hem nogal wat seconden. Misverstandje. En een terugval naar de 7e plek. Terwijl Hamilton aan kop haast mechanisch z’n rondjes afwerkt. Nog geen 3 rondes later is het over voor Max Verstappen. Z’n motor heeft het begeven en hij kruipt naar de pits, die hij niet eens haalt. Na Heel Holland Bakt is het nu Heel Holland Baalt. Voor Nederland wordt de uitslag van de GP van Amerika een stukje minder leuk. Er komt een safety-car de baan op en vele teams duiken naarbinnen voor nieuwe banden – voor hen een leuk voordeeltje.

Max Verstappen eruit en weg is de spanning

In ronde 40 gaat Kimi Räikönnen er ook uit. Z’n pitstop verloopt niet goed, hij rijdt met een ‘los’ wiel weg en kan gelijk stoppen. Aan kop nog steeds Hamilton, nu gevolgd door Rosberg en Ricciardo. Die twee Mercedes-boys rijden de race lekker rustig uit, goed voor een een-tweetje aan de finish. Daniel Ricciardo pakt weer een podiumplek en vergroot zijn voorsprong op Kimi Räikönnen in het algemeen klassement. Sebastian Vettel kruipt Max Verstappen daarin voorbij naar de 5e plek.

Zit je nu helemaal in de Formule 1-vibe, ondanks het feit dat Max de finish niet haalde? Dan hoef je niet lang te wachten want volgende weekend is de GP van Mexico.

Uitslag van de GP van Amerika

1. Lewis Hamilton Mercedes
  2. Nico Rosberg Mercedes
  3. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
  4. Sebastian Vettel Ferrari
  5. Fernando Alonso McLaren
  6. Carlos Sainz jr Toro Rosso
  7. Felipe Massa Williams
  8. Sergio Perez Force India
  9. Jenson Button McLaren
  10. Romain Grosjean Haas F1
  11. Kevin Magnussen Renault
  12. Daniil Kvyat Toro Rosso
  13. Jolyon Palmer Renault
  14. Marcus Ericsson Sauber
  15. Felipe Nasr Sauber
  16. Valtteri Bottas Williams
  17. Pascal Wehrlein Manor F1
  18. Esteban Ocon Manor F1

Foto’s: Mercedes-Benz, Red Bull, Ferrari

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken