Red Bull is op papier het snelst

Nu maar hopen dat ze ook snel zijn op asfalt. De Renault-krachtbron bewees al diverse keren niet de sterkste van het veld te zijn. Gelukkig maskeren de straten van Monaco het gebrek aan kracht. Met alle smalle en vooral langzame bochten moet de RB14 in theorie sneller zijn dan Ferrari en Mercedes, omdat het chassis beter presteert in deze setting. Als Max voorzichtiger rijdt dan met zijn caravan in Zandvoort, kunnen we dit weekend zijn tweede podium van dit seizoen zien. Misschien.

Boem is ho

De straten van het Vorstendom kunnen verraderlijk en onvergeeflijk zijn, vooral als meerdere auto’s er met ongeveer 200 km/u tegelijk doorheen racen. Een onfortuinlijke kennismaking met de barrières kan dan voor opschudding en een smeuïge race zorgen. De laatste zes jaar is de safety car elke keer naar buiten gekomen, dus de kans dat we de Mercedes-AMG GT-R met zwaailichten gaan zien, is vrij groot. Zolang de coureurs maar ongedeerd uitstappen. Over bloed gesproken…

Een bloedstollende kwalificatie

Bij bijna elk circuit kun je je van achter naar voren werken als je de kwalificatie verprutst. Maar in Monaco is zaterdag de belangrijkste dag van het raceweekend; een dozijn auto’s inhalen is haast onmogelijk. Een goede startpositie is essentieel voor een goed resultaat in de race. Deze kwalificatie wil je dus zeker niet missen. Ook omdat een foutje in een klein hoekje zit als je op het scherp van de snede rijdt.

Hoe natter, hoe beter

De kans op regen is nu nog klein voor zondag, maar op de redactie zijn we al een week bezig met het instuderen van een regendansje. Als dat dansje werkt, moet je zeker op zondag om drie uur de tv aan hebben staan. Regen in Monaco zorgt geheid voor spektakel en dan zouden we nog wel eens onverwachte resultaten kunnen zien. Wij oefenen nog even op de choreografie. Alvast excuses voor wie op de A9 bij ons kantoor naar binnen spiekte.

TopGears voorspelling voor de GP van Monaco

1. Sebastian Vettel
2. Max Verstappen
3. Kimi Räikkönen

De GP van Monaco in feiten en cijfers

Lengte: 3,3 kilometer
Aantal bochten: 19
Aantal ronden: 78
Meeste overwinningen: Ayrton Senna (6)
Ronderecord: 1:14,820 – Sergio Perez, Force India, 2017
Bandenkeuze: Supersoft – Ultrasoft – Hypersoft

Data en tijden van de GP van Monaco

Donderdag 24 mei 2018
1e vrije training: 11:00 – 12:30 uur
2e vrije training: 15:00 – 16:30 uur

Zaterdag 26 mei 2018
3e vrije training: 12:00 – 13:00 uur
Kwalificatie: 15:00 – 16:00 uur

Zondag 27 mei 2018
Race: 15:10 – 17:10 uur

Foto: Red Bull Content Pool

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)