Het zal toch niet waar zijn? Geruchten doen de ronde dat BMW in eerste instantie de grote V8-diesels gaat aanpakken. Ze worden vervangen door krachtbronnen met minder cilinders. Maar ook BMW M GmbH lijkt nu het slachtoffer te worden.
 
Het topmodel van de 3,0-liter zescilinder oliestoker, die met dubbele turbo, is natuurlijk een heerlijke motor. Dat staat buiten kijf. En ja, we moeten zeer zeker het milieu in ogenschouw nemen, maar het kan toch niet zo zijn dat we straks geen achtcilinders (of meer) kunnen aanschaffen? Bekijken we het ‘positief’ dan rijden bezitters van bijvoorbeeld een 745d binnenkort in een mogelijk collectoritem rond. Wie had dat ooit gedacht?
 
Eén probleem: als de heren in München eenmaal aan het dieselfront gaan sleutelen, is de stap naar de benzineaggregaten zo gemaakt. Gelukkig hebben we dan de M-modellen nog, zul je denken? Maar ook bij ‘M’ is men genoodzaakt om in de toekomst over te stappen op kleinere turbomotoren.

Reacties

Meer van TopGear