Precies een jaar na de lancering van de Maserati GranTurismo laat het merk met de drietand in Genève de ultieme S-versie zien, waarbij de nadruk nog meer op prestaties en rijplezier is gelegd. Al hadden we al niet het idee dat de auto op deze terreinen veel te kort kwam.
 
Twee nieuwe technieken liggen hieraan ten grondslag. Even raden. Ja natuurlijk, meer motorvermogen! Maar in plaats van de bestaande 4,2 liter nog eens verder software-matig te kietelen, is de cilinderinhoud van de hoogtoeren-V8 verhoogd naar 4,7 liter. Ook de elektro-hydraulische versnellingsbak met de snelle MC-Shift schakeling opgenomen tussen de achterwielen is nieuw en zorgt voor nog sneller schakelen.
 
Nou kom maar op met de prestatiecijfers! Wat zijn de verschillen? Maar hier laat Maserati ons nog even in het ongewisse. Gelukkig hebben ze Brembo in de arm genomen voor een krachtiger remsysteem (vergelijkbaar met Quattroporte Sport GT S), want de gemiddelde koper wil toch graag weer veilig tot stilstand kunnen komen om nog een keer te genieten van de superieuze acceleratiekracht en alle andere zinnenprikkelende eigenschappen van deze pure Italiaanse coupé.
 
Wie de S-versie van de GranTurismo koopt, wil dat voor de buitenwereld ook graag weten. Maar de verschillen zijn uiterst gedistingeerd. Kijk maar naar het kleine spoilerrandje op het kofferdeksel, de specifieke wielen en de twee brede uitlaten in de achterbumper in plaats van twee dubbele ronde exemplaren. Maar voor de kenner meer dan genoeg om te roepen ‘kijk, daar gaat ‘n S’.

Reacties