De wonderen zijn de wereld nog niet uit, Zastava bevindt zich ineens in het middelpunt van de belangstelling. Zastava? Jazeker, het merk uit het voormalige Joegoslavië dat jaren lang dood werd gewaand.
 
Het lijkt wel of ze na de oorlog in het land de draad weer opgepakt hebben alsof er niets is gebeurd. En daarom rolden er vorig jaar weer 25.000 stuks van alle bekende modellen van de band. De oudste is nog afgeleid van de Fiat 128 en kwam in 1971 al op de markt, nu de Skala 55. Maar ook de kleine Yugo en vijfdeurs Sana of Florida zijn er nog gewoon. En laten ze ze vooral daar houden.
 
Verder bouwt Zastava de tweede generatie Punto en start vanaf september met het vorige model Opel Astra. General Motors zegt verder geen interesse in het bedrijf te hebben. Maar Ford, Tata, het Chinese FAW en Volkswagen lijken wel hevig geïnteresseerd. Niet om de historische modellen aan het eigen programma toe te voegen, maar om via Zastava ineens een belangrijke rol op de enorm groeiende Russische markt te kunnen spelen.

Reacties