Het uitgangspunt voor onze eerste wedstrijd voor amfibieauto’s – nu ongeveer een jaar geleden – was dat er nog nooit een echt succesvolle hybride auto-boot is geweest en dat dat nu hoog tijd was. Meest gedenkwaardig tot op dat moment was de originele Amphicar. Die had deurnaden onder water, dus als vergeetachtige gebruikers de deuren bij aankomst openden, dan zonk de auto onmiddellijk. Ook had je de Gibbs Aquada maar die was veel te duur en zonk toch.
 
Nog altijd is er geen succesvolle amfibieauto.
 
Voor deel twee van onze wedstrijd voor ambitieuze amateur amfibieën bleef ik mijn oorspronkelijke Triumph Herald of Free Enterprise-zeilboot trouw. De Herald leek mij de enige ware: hij lijkt op een zeilboot, heeft een beetje kielvormige vlakke flanken die voor een betere rechtuitstabiliteit zorgen en het is een cabrio die ontsnappen ingeval van nood mogelijk maakt.  
 
Een groter zeiloppervlak en inklapbare mast voor lage viaducten waren alles wat ik nodig had voor een probleemloze rit naar Dover en een succesvolle poging het Kanaal over te steken. Helaas zonk hij in de haven.
 
Nu weet ik dat de ideale auto om te verbouwen voor maritiem gebruik eigenlijk de MGB cabrio is. En dan liefst een exemplaar met rubberen bumpers, aangezien die blijven drijven. De MGB ziet er ook een beetje uit as een klein plezierjacht, dus we zijn al een eind op weg.
 
De onderkant zal volledig worden bedekt met een gladde plaat aluminium om er voor te zorgen dat hij blijft drijven. Het interieur en de bagageruimte worden waterdicht gemaakt, dat is eenvoudig omdat die de meeste inhoud hebben en gemakkelijk zijn af te sluiten. Het motorcompartiment krijgt net als een Land Rover een snorkel en wordt ook waterdicht. 
 
De aandrijving van de verstevigde achterop gemonteerde propeller gebeurt automatisch met behulp van een simpele klauwkoppeling die in werking treedt als de bak in zijn twee staat of in achteruit. Op de weg betekent dit dat de propeller eventjes draait bij acceleratie, beklimmingen en achterrijden, maar doorgaans staat hij stil en is dus volkomen veilig.  
 
Het roer dat onder de boot valt zal permanent via een kabelverbinding zijn verbonden met de stuurinrichting. Zeilen met de MGB wordt zo een fluitje van een cent. Je trapt op het gaspedaal en draait aan het stuur. Net als bij een auto en dat is de bedoeling.
 
Hij zal alleen gebruikmaken van tweede versnelling en achteruit. Alle andere versnelling worden vrij, net als de vrijstand. Ik zie absoluut niet waarom dit geen briljante oplossing is die in staat moet zijn een snelheid van twintig knopen te kunnen halen.
 
Amfibieauto’s doen het vooral goed in mijn hoofd…

Kijk hieronder naar de korte video van James’ belevenissen

Reacties