Nog een paar weken en dan is het zover: de start van het tweede seizoen van de Westfield Racing Cup. Ook dit jaar doen we weer mee, alleen zetten we een langzamere coureur in. Veel langzamer
 
Vorig jaar beleefde de Westfield Racing Cup haar debuut in Nederland met iets meer dan 20 deelnemende auto’s, dit jaar worden het er minstens 45. Top Gear Magazine Nederland, zoals we officieel heten, sponsort de cup – onder de voorwaarde dat we wel mogen meerijden. De voorwaarde dat we op voorhand willen winnen, werd ook dit jaar niet gehonoreerd.
 
Vorig jaar zette we onze snelste en lichtste medewerker in om namens Top Gear mee te rijden – we werden vijfde, dit jaar wordt het bijna de zwaarste en minst snelle medewerker. Wat we willen onderzoeken – want daar heb jij als lezer het meeste aan want jij kunt natuurlijk ook niet rijden al denk je net als onze medewerker van wel – is of een leek op het gebied van racen in staat is om met wat training en data-analyse zodanig te verbeteren dat-ie van pakweg plaats 45 in de eerste race tot pakweg plaats 10 in de laatste race kan komen.
 
Wat we er ook mee willen aantonen, is dat je niet een afgetrainde jonge hond hoeft te zijn om mee te komen: ons lijdend voorwerp is 40, 1,86 meter lang en weegt 85 kilo. Normaal gesproken 20 jaar te oud, 20 centimeter te lang en 20 kilo te zwaar om ook maar ergens een beker te veroveren – maar daar gaat het hier niet om. Het plezier in een van de meest betaalbare racecups van Nederland, dat is de voornaamste drijfveer, en dat plezier ontwikkelt zich snel als de rijvaardigheden en de positie op de ranglijst zich snel ontwikkelen. Dus onze medewerker heeft training nodig, voordat-ie halverwege het seizoen gedesillusioneerd afhaakt.
‘Ons lijdend voorwerp is 40, 1,86 meter lang en weegt 85 kilo. Normaal gesproken 20 jaar te oud, 20 centimeter te lang en 20 kilo te zwaar om ook maar ergens een beker te veroveren’
 
We hebben ‘onze’ cupauto dit jaar helemaal rood laten spuiten, dat zijn toch de Top Gear-kleuren, met zwarte wielen. Naast een brandblusser en nog wat noodzakelijke attributen als een stoel en gordels, wordt onze auto uitgerust met een data-logsysteem en camera’s zodat we onszelf in grafiekjes en al rijdend kunnen terugzien. Aan de hand van strenge trainers (ene M. Schumacher heeft ons verzoek nog in beraad) gaan we de grafieken analyseren, de camerabeelden ernaast leggen en onze haast bejaarde nep-Stig klaarstomen om hoog te eindigen en prijzen te pakken. Al krijg je niks als je 22ste wordt.
 
De kalender van de races is helaas nog niet bekend op dit moment, het enige wat alle rijders hebben, is het technisch reglement. Daarin staat dat je niet stiekem je motor mag opvoeren naar 300 pk, niemand van de baan af mag rijden en echt wel een helm op moet. Sterker, het beslaat meer dan tien pagina’s met serieuze regels over wagengewichten, verzegelde versnellingsbakken, stuurhuizen en sperdiffs. Eh? Het oogt streng, enkele deelnemers hebben zo veel gespecificeerde en moeilijke vragen dat het lijkt alsof ze denken aan de Formule 1 te gaan meedoen, maar het geheel is erop gericht om een gelijkwaardige competitie te creëren. Iedereen rijdt in exact dezelfde auto, die exact even snel zijn, even zwaar wegen en even veel wielen hebben. Rijders die extreem licht van gewicht zijn, krijgen een paar kilo oud ijzer aan boord om geen voordeel te hebben, rijders die te zwaar zijn moeten maar op dieet. Of accepteren dat ze achteraan rijden.
 
Als je zin hebt om onze auto van dichtbij te bekijken, kom gerust langs op een van de circuits, we hebben wagennummer 1. Eh, 30. Of nee, 25. Als de data bekend zijn, publiceren we dat op topgear.nl maar je kunt een en ander ook volgen op www.westfieldracing.com. Wordt zeker vervolgd…
 

Reacties