TopGear stapt net uit Jaguars nieuwe trots, de F-Pace. In het nummer dat op 19 mei verschijnt, lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Jaguar F-Pace
Uitvoering: S First Edition
Locatie: Montenegro
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 20

Wat zullen we hier hebben?
Laat je ogen maar eens glijden over de allereerste SUV die Jaguar ooit bouwde: de nieuwe F-Pace. In dit geval in een behoorlijk appetijtelijke First Edition-uitvoering en de verplichte blauwe introductiekleur.

Het lijkt wel een F-type die iets te veel heeft gegeten.
Nou, dat is ook onaardig van je. Jaguar heeft er inderdaad alles aan gedaan om de F-Pace het familiegezicht mee te geven, maar als je het ons vraagt, is dit een van de mooiste midsize-SUV’s van de laatste tijd. Of misschien wel: ooit.

Hij ziet er in ieder geval snel uit. Is ie dat ook?
Jazeker. De F-Pace staat op dezelfde aluminium basis als de XE en XF en dat maakt ‘m relatief licht. De aandrijflijnen zullen je bekend voorkomen: in onze testauto lag een 3,0-liter supercharged V6 met 380 pk. Inderdaad, het blok uit de F-type V6 S, uiteraard gekoppeld aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Maar er is bijvoorbeeld ook een 2,0-liter Ingenium diesel met 180 pk en achterwielaandrijving; ook vlot zat.

Kan ie een hoop SUV-achtige dingen?
Best wel. Achterin is het prima toeven voor volwassenen van gemiddeld formaat en de bagageruimte is riant. We stuurden ‘m een pokdalig rotspad op en dat bedwong ie als een volleerde berggeit. Hij heeft nieuw infotainment dat voldoet aan de eisen van 2016 in plaats van 2006, zoals Jaguars vorige systeem. En als je daadwerkelijk zo’n type met een actieve levensstijl bent, kun je je F-Pace parkeren met de sleutel erin en ‘m vervolgens afsluiten en weer openen met een waterdicht armbandje.

Tof. Maar hoe rijdt ie?
Dat is een apart verhaal. We maakten de eerste kilometers namelijk met de F-Pace op de foto’s en die vonden we niet heel geraffineerd rijden. Snel, dat zeker – van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden – maar alle praat van de Jaguar-ingenieurs over een ‘grotere laterale stijfheid dan de Porsche Macan’ had hoge verwachtingen geschept en die werden niet waargemaakt. Hij was nogal stuiterig en onrustig en nodigde niet uit om hem eens hardhandig door de bochten te mikken. Wat bleek toen we in een exemplaar met 20 inch in plaats van 22 inch velgen stapten: dat maakte een wereld van verschil. Weg was het bokken en het wringen, we waren plots heerlijk aan het sturen. De extreem hoge lat van de Macan haalt ie niet, daarvoor helt ie nog net wat te veel over en zijn de remmen niet scherp genoeg. Maar voor een SUV van dit formaat rijdt de F-Pace (mits je ‘m juist samenstelt) zonder meer uitstekend. En hij maakt een heerlijk geluid. En hij is prachtig. Of hadden we dat al gezegd?

Wanneer kan ik ‘m bestellen?
Vanaf nu. Op 2 juni verschijnen de eerste F-Paces op de Nederlandse wegen. De vanafprijs is 53.751 euro voor de handgeschakelde 20d met achterwielaandrijving; de door ons gereden First Edition in de S-versie met 380 pk kost 115.550 euro. Daarnaast kun je nog kiezen voor een 3.0 V6 turbodiesel met 300 pk en een 3.0 V6 benzine met 340 pk. In België begint de F-Pace bij 43.050 euro.
 

Lees onze volledige rijtest van de Jaguar F-Pace in TopGear 132, die op 19 mei verschijnt.

Reacties