Autobouwer Koenigsegg is vernoemd naar oprichter Christian von Koenigsegg, een man met de droom om de perfecte sportauto te bouwen. De Zweedse fabrikant heeft dus niets te maken met eieren. En toch zijn het ei en Koenigsegg nauw verbonden. Met de komst van de Gemera is het ei zelfs compleet. We spraken hoofdontwerper Sasha Selipanov over de connectie van de Koenigsegg Gemera en het ei. Tuurlijk, Koenigsegg en een ei – het is een grap die al jaren rondzweeft bij het Zweedse automerk, weet Sasha te vertellen. Hij grapt wat over de hoeveelheid haar bij een prominente persoon binnen het bedrijf en de vorm van zijn eigen hoofd, maar dat is allemaal gekkigheid. Maar wat is het dan wel? ‘Het begon als een geintje. We lachten erom, maar het werd het thema van de auto. Een eivorm is minimalistisch, zonder onnodige details. Net als de auto volgt de vorm de functie. Er zijn veel parallellen met het ei – het is een goede metafoor’, zegt hij.
Maar dat niet alleen. Sasha legt uit dat wanneer je een ergonomische interieur wilt maken, door bijvoorbeeld de a-stijlen ver op de hoeken te zetten, je automatisch een ei-vorm krijgt. De cabines van eerdere Koenigseggs hadden al de vorm van een half ei en de Gemera is van boven gezien een heel ei. Bovendien zijn alle stoelen in de auto gelijk en hebben de voorste en achterste passagiers dezelfde schermen, net zoveel ruimte en net zoveel bekerhouders. Symmetrisch, net als een ei.
En er is nog een belangrijk kenmerk van de vorm. Dat een ei, eh, eivormig is, heeft natuurlijk een reden: robuustheid. Neem een ei maar eens tussen de vingers aan de boven- en onderkant en knijp heel hard. We garanderen je, tenzij je handmatig walnotenpeller van beroep bent, dat het ei niet kapot zal gaan. De natuur maakte deze vorm omdat hij stevig is, wat natuurlijk ook bijzonder handig is bij een cabine die veilig moet zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)