Welkom, internet, bij de productieversie van de McLaren Senna GTR – de circuitversie van de circuitauto voor de openbare weg. En als je al dacht dat de reguliere Senna een knoepert van een spoiler had, bekijk deze unit dan eens. Wat een kunstwerkje.

Vorig jaar vertelde McLaren dat de Senna GTR minimaal 825 pk zou hebben. De uiteindelijke productieversie heeft… 825 pk. Een lichte anticlimax die je al heel snel vergeet als je het circuitmonster van achteren benadert – want holy macaroni.

‘In vergelijking met de standaard McLaren Senna-vleugel die op de GTR Concept uit 2018 zat, is de vleugel van de McLaren Senna GTR geherprofileerd en verplaatst’, zegt McLaren op droge wijze. Nou, je hebt herprofileren – en je hebt dit. Ter compensatie: dit is de kleinste spoiler ter wereld.

Wat doet de vleugel op de McLaren Senna GTR?

Door de vleugel aan de body en de diffuser te verbinden, verbetert de aerodynamica. De piek van neerwaartse druk die de actieve delen genereren, ligt boven de 1.000 kilo. Dat is 200 kilo meer dan de straatauto. En veel daarvan is al merkbaar op lage snelheden.

Volgens McLaren is 95 procent van de performance bereikbaar voor 95 procent van alle rijders. De McLaren Senna GTR zou dus een bijzonder makkelijke auto moeten zijn om in te rijden. Elektronische hulpmiddelen, zoals rijmodi, helpen daarbij. De auto moet alle weersomstandigheden aankunnen.

De ophanging komt van de McLaren 720S GT3-racer en de hoogte is niet instelbaar. Want wanneer ga je een drempel tegenkomen als je niet de openbare weg op mag? Omdat deze auto niet aan de regels van het GT3-kampioenschap moet voldoen, monteerde McLaren 19-inch velgen en grotere remmen. De spoiler remt trouwens mee.

Alle comfort-prullaria zoals aanraakschermen verdwijnen in de prullenbak en veiligheidsmaatregelen zoals dataloggers en brandblussers komen in ervoor in de plaats. Door deze wisselwerking weegt de McLaren Senna GTR 10 kilo minder dan de straatversie.

Wat kost de McLaren Senna GTR?

Eerst het goede nieuws: je hoeft geen BPM te betalen voor de auto, want een kenteken ga je er niet voor krijgen. De prijzen beginnen bij 1,3 miljoen euro. Elk van de 75 exemplaren wordt specifiek naar de wensen van de klant door de MSO-afdeling gebouwd. Dus de prijzen zullen voor iedere auto nog een stukje oplopen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)