We noemden de Rolls-Royce Cullinan eerder een auto die je boven het plebs zal verheffen; eentje voor de jonge ultra high-net-worth individuals, de rich kids of Instagram. Het is Rolls-Royce’ antwoord op de SUV-boom van de afgelopen tijd: ook Rolls wil haar exclusieve consumentenkring een SUV-optie bieden.

Wat voor auto is het?

De Rolls-Royce Cullinan is een herbewerking van de fabuleuze Rolls-Royce Phantom. De auto weegt zonder bagage 2.660 kilo. De 6,75-liter V12 produceert 570 pk en een offroad-waardige 850 Nm koppel.

Hoe rijdt ie?

De ingenieurs van Rolls-Royce stonden voor een grote uitdaging: de Cullinan moet offroad kunnen gaan, maar alsnog geraffineerd genoeg zijn voor dagelijks gebruik. Het haast surrealistische gevoel van verfijning dat je bij de Phantom krijgt, ontbreekt bij de Cullinan.

Dat was ook niet het doel, volgens chef onderstel Jens Leopoldsberger. Ze waren op zoek naar een ander karakter. Bovendien moeten alle systemen (bijvoorbeeld luchtvering) een veel groter scala aan omstandigheden aankunnen dan enkel asfalt.

Het is ook niet gek dat de Cullinan, met een veel hoger zwaartepunt dan de Phantom, minder wendbaar aanvoelt. Het is hoe dan ook een zwaar indrukwekkende machine. Een Rolls-Royce met meer lagen dan ooit.

Als experiment zijn we achterin gaan zitten en we moeten toegeven: hoewel de auto in de minder begaanbare gebieden niet echt over het oppervlak glijdt, weet ie toch het gevoel van sereniteit vast te houden. In andere woorden: je zult je ontbijt met enig gemak binnen kunnen houden.

De Adventure Mode schakel je in door op de Everywhere-knop te tikken. Dan tackelt de Cullinan alles wat je niet in de stad gaat tegenkomen – denk aan gras, modder en onverharde wegen. Een camera scant de wegen om aan de luchtvering door te geven welke klappen ie moet opvangen.

Waar de Bentley Bentayga verdrinkt, kan de Cullinan met een doorwaadhoogte van 540 millimeter nog even 40 millimeter dieper gorgelen. Ook is het de eerste Rolls-Royce met vierwielaandrijving. En de eerste SUV met vierwielbesturing.

Hoe zit ie?

De Cullinan borduurt voort op het interieur van de Phantom, maar dan met extra functionaliteit. Overal zit waterafstotend leer: op het dashboard, op de deuren en zelfs achter op de sleutel. Interessant genoeg is het stuur wat steviger dan in de Phantom, waarschijnlijk omdat de werkelijke eigenaar er bij deze auto wat vaker zelf achter zal kruipen.

En de prijs van de Rolls-Royce Cullinan?

Het is ons nog niet helemaal duidelijk wat de Cullinan in Nederland gaat kosten. We weten dat de prijs in Engeland begint bij 276.000 pond en dat betekent dat de Nederlandse prijs alleen maar (veel) hoger kan liggen. Dus mocht je er écht eentje willen, trek er dan sowieso maar een half miljoen voor uit.

Reacties

  • trixie heeft op 12 oktober 2018 geschreven:

    heel praktisch, maar als ik 2 kinderen achterin heb, waar laat ik dan mijn schoonmoeder? kan er dan een luxe dakkoffer op (of een fietsendrager)?

    Reageer
  • 1scheveninger heeft op 10 oktober 2018 geschreven:

    Een “everywhere”-knop, geweldig, wat een naam daarvoor. De Cullinan (da’s dan weer een wat mindere naam) ziet er veel beter uit dan de Bentayga (idem) zonder die uitgeklopte achterwielkasten. Echt een stoere bak, die Phantom op hoge poten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)