De reden waarom BMW meent een facelift te moeten doorvoeren op de 7-serie ontgaat ons volledig, en gelukkig ontgaat die BMW zelf ook.
Zie hier de nieuwe BMW 7-serie. Of nou ja, nieuwe: hij kreeg een facelift, maar die is zo miniem dat we de kortste perspresentatie ooit door BMW gegeven, voorgeschoteld kregen. Als we eerlijk zijn: dit is helemaal geen facelift. BMW heeft wat wijzigingen hier en daar doorgevoerd, prima, maar wezenlijk anders, of zelfs maar een heel klein beetje anders is de ‘nieuwe’ 7 niet geworden.
Ja, hij heeft nieuwe lampen, knippers in de spiegels, hier en daar wat chroom en een iets veranderde grille. En binnenin zijn de stoelen anders. Zaken die je na tien keer kijken nog niet zullen opvallen. Oké, de motoren zijn aangepast, vooral schoner geworden, en zoals het BMW betaamt, ook sneller. We zouden TopGear niet zijn als we daarvoor niet toch een beetje warm zouden lopen.
Wellicht om het gebrek aan nieuws te compenseren, heeft BMW ons uitgenodigd om de 7-serie in de omgeving van het Russische Sint Petersburg te komen testen, en die omgeving is overweldigender dan de auto zelf. Wij worden er vrolijk van. De binnenstad is prachtig, de beroemde Hermitage geweldig en het vrouwelijk schoon, eh, nou ja, ook wel opvallend. Maar het ging hier over een auto. Dus pakten we de vertrouwde 750i – een met V8-benzinemotor uitgeruste limousine die goed is voor 450 pk, 650 Nm koppel, een acceleratie van 0 naar 100 in 4,8 seconden en een elektronisch afgeregelde top van 250 km/u. Daar kun je mee voor de dag komen.
Ook al heeft ie het formaat van een vliegdekschip, hij gaat als een raket. Je hebt ook totaal niet het gevoel een vliegdekschip te rijden, eerder een flinke speedboot. Het stuurgevoel is minder direct dan bij andere, kleinere BMW’s maar het geeft je voldoende betrokkenheid om op hoog tempo over de snelweg te jagen of naar wens bochtige parcours te slechten. En als je het gaspedaal daarbij niet het tapijt indrukt, doet ie dat ook allemaal geruisloos. Uiteraard kunnen wij het niet laten het gaspedaal een aantal keren vol in te trappen: de twee turbo’s van de V8 zwepen de auto op, het geluid zwelt aan en je wordt simpelweg afgeschoten. Een raar gevoel in een auto van dit formaat.
Toch, de stilte valt op. Niet alleen is de geluidsisolatie op topniveau: laat het gas los en de motor ontkoppelt automatisch – en spaart daarmee brandstof – waarbij het motorgeluid tot een minimum wordt gereduceerd. Wat ons brengt bij de volgende conclusie: van deze facelift valt een gemiddeld mens in slaap, dus vergeet ‘m snel. Maar. Deze auto blijft zo goed, haast delicaat, dat ie je nooit zal storen en je altijd en overal in alle rust, volledig onthaast, aflevert. Dat is veel waard. De Mercedes S-klasse en Audi A8 kunnen het ook, maar hé, dit is een BMW – al mag het volgende keer wat spannender allemaal.
BMW 750i
11/20
Cijfers
0-100 km/u: 4,8 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 8,6 l/100 km
Motor: 4.395 cc, V8 twinturbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 450 pk
Koppel: 650 Nm
Gewicht: 1.825 kg
CO2: 199 g/km
Prijs
NL € 111.000
BE n.n.b.
Vonnis
Wezenlijk niets verandert: blijft goed, snel en ruim, maar het mag allemaal wel wat spannender, qua design. Audi zet er in ieder geval iets fraaiers tegenover
Reacties