We stappen net uit de nieuwe Audi R8 V10. In de komende editie van het magazine het complete testverslag, hier vast de highlights. En dieptepunten.

Testobject: Audi R8
Uitvoering: V10 Performance
Locatie: Ascari Race Resort, Ronda, Spanje
Weersomstandigheden: 12 graden, zwaar bewolkt, af en toe regen

Audi R8 V10 – cool ding!

Dat vinden wij nou ook. Hij mengt het typisch stijlvolle Audi-design met de prestaties van een supersportwagen. En die motor hè: een 5,2 liter grote V10 die er nu 620 pk uitmikt. Dit soort motoren is sowieso een uitstervend ras, want CO2 en vies-bah, maar wat zijn we blij dat Audi er vooralsnog gewoon aan vasthoudt.

Wat is er nieuw?

De glorieuze motor is nog wat verder opgepompt, qua vermogen en trekkracht. De ‘gewone’ R8 kreeg er 30 pk en 20 Nm bij, wat het totaal op 570 pk en 560 Nm. De Performance-versie (voorheen Plus) beukt er zelfs 620 pk en 580 Nm tegenaan, wat een plus van 10 pk en 20 Nm betekent. Daarmee gaat de normale in 3,4 seconden naar 100 km/u en door tot er 324 km/u op de klok staat. De Performance doet het in 3,1 seconden, tot 331 km/u. De Spyder is trouwens ook vernieuwd – diens prestaties zijn op 0,1 seconde na gelijk aan die van de coupés. Onderstel en besturing zijn eveneens aangepakt voor nog wat meer precisie. Dankzij aanpassingen aan de stabiliteitscontrole en nieuwe banden staat de R8 eerder stil. Bij vol remmen vanaf 100 km/u scheelt dat 1,5 meter, vanaf 200 km/u zelfs 5 meter. Kan nét het verschil zijn…

En een nieuwe neus, zie ik?

Klopt. Die is optisch verbreed door de grille wat platter en breder te maken. Datzelfde geldt voor de koplampen, die standaard van leds zijn voorzien. Boven de grille zie je trouwens drie smalle luchtinlaatjes, die moeten doen denken aan de legendarische Sport Quattro. De achterkant heeft diezelfde visuele aanpak gekregen: breder, met een enorme diffuser en ovale stortkokers van uitlaten. Verder zijn er nieuwe kleuren, stofjes – je kent het wel. Het gebruikelijke bij een facelift.

Maar u zei iets over een ‘au-momentje’? Hoe zit dat?

Mjah… Dat was even wat minder. Kijk, Ascari is een fenomenaal, schitterend gelegen en briljant ontworpen circuit. En behoorlijk lastig en listig. Je rijdt nog wel eens heuveltje-op, waarbij je de komende bocht niet of nauwelijks kunt zien aankomen. Daarom was Audi zo vriendelijk geweest pylonnetjes neer te zetten. Een staande en een liggende om de richting van de bocht aan te geven. Een enkele op de diverse apexen. En twee naast elkaar staande op het punt waar je moet remmen. Dan is het wel zo handig als je, op zo’n bocht afstormend, geïmponeerd door je snelheid, niet even op je meter gaat kijken hoe hard je dan wel niet aan het rijden bent (vrij riant boven de 200 km/u, als je het per se wilt weten) . Want dan mis je die twee rechtopstaande pylonnetjes. En mis je dus je rempunt. En dan… Nou ja, kijk maar naar de video hieronder.

Ai. Pijnlijk.

Nogal ja. Om niet te zeggen oerstom. Wat een kluns. Hork. Uilskuiken. Eencellige. Oelewapper. Sufkop. Druiloor. Pantoffeldiertje. Laagschedelige. Leeghoofd. Prutser.

Jaja, duidelijk. Hoe was het met de R8?

Goed. Wat steenslag, en wielen en remmen vol kiezels. Het gaat inmiddels weer prima met hem. Heel wat beter dan met de bestuurder. Die is nog altijd bezig de gruzelementen van zijn aan diggelen gereden ego bij elkaar te vegen. En dat gaat nog wel even duren.

Crashen met de Audi R8 V10

Reacties

  • Delano heeft op 13 februari 2019 geschreven:

    Nou, interessant zeg. Zelfs kinderen van vier vinden hier niets aan.

    Reageer
  • Wannes Van Hoof heeft op 29 december 2018 geschreven:

    Ik doe hetzelfde op de Xbox

    • Delano heeft op 13 februari 2019 geschreven:

      Wat bedoel je? Niet opletten? Heb ik op school ook te weinig gedaan. Anders had ik nu raketgeleerde geweest.. 😉

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)