Na een lange tijd in het geheim afgesproken te hebben, maken Aston Martin en Red Bull Racing hun verkering kenbaar aan de wereld. Onder de aandoenlijk ingewikkelde naam Aston Martin Red Bull Racing gaan ze samen verder. Maar wat houdt de samenwerking tussen Red Bull en Aston Martin nou precies in?

Het is nog wat vaag. Zeker is de komst van het Advanced Performance Centre bij de Red Bull-fabriek in Milton Keynes, waar 110 ingenieurs en designers gaan samenwerken met het Red Bull-personeel om de mogelijke opvolgers van de Aston Martin Valkyrie te creëren. Net als bij de Mercedes Project One zullen we in de hypercars van Aston ook steeds meer F1-techniek gaan zien.

Naar verwachting komt Aston Martin in 2020 met een concurrent voor de Ferrari 488 GTB. Deze nieuwe Aston krijgt waarschijnlijk een middenmotor, mogelijk zelfs een V6. Op dit moment lijkt het er in ieder geval op dat Aston Martin het meeste profijt uit de deal haalt. En Red Bull Racing waarschijnlijk het meeste ping-ping.

En bij Red Bull Racing?

Op korte termijn zullen we nog niet heel veel ingrijpende Aston-invloeden op de auto van Verstappen zien. Grote Aston Martin-stickers, vooral. In 2021 kunnen nieuwe motorleveranciers namelijk pas instappen in de Formule 1. Tot die tijd kan de nieuwe hoofdsponsor nog geen krachtbronnen leveren.

Maar: Aston Martin ligt ook in bed met AMG. De V8 uit de aankomende instap-DB11 komt uit de fabriek van de Mercedes-tak. Gespeculeerd wordt over een levering van Mercedes-motoren met een Aston Martin-naamplaatje aan Red Bull. Al lijkt dit wat vergezocht. Bovendien: wil Mercedes überhaupt zo’n grote concurrent voor zichzelf creëren? Waarschijnlijk gaat Aston Martin Red Bull Racing gewoon rijden met Honda-motoren.

Max Verstappen en Daniel Ricciardo zijn in ieder geval de komende jaren nog verzekerd van een Aston Martin van de zaak. Áls ze bij het team blijven, tenminste.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)