Er wordt al jarenlang gesproken over het mogelijke afschaffen van de BPM door de overheid. Maar wat dacht je nou, dat autoliefhebbers eindelijk een gelukje hebben in Nederland? Doe niet zo mal: een BPM-verhoging van 50 procent is mogelijk. Dat meldt de RAI Vereniging aan de hand van signalen van ‘betrouwbare bronnen’. Het zou een serieuze rem kunnen zetten om de verkoop van nieuwe auto’s.

Waarom een BPM-verhoging van 50 procent?

Eerder stelde het kabinet een verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor. Hier willen ze graag van terugkomen, maar dan ontstaat er een gat in de begroting. Ze stoppen hun vinger in de lekkende dijk, maar vergaten dat ze die vinger al gebruikten om een ander lek te dichten. De Rai Vereniging adviseert hiertegen, omdat nieuwe auto’s juist zuiniger zijn dan bestaande.

De BPM-verhoging zou leuke auto’s doen sterven in Nederland: de toch al bizarre prijs van een Ford Mustang V8 met handbak zou hierdoor van 111.005 euro stijgen naar 142.640 euro. De Nissan GT-R Nismo kost geen 263.400 euro meer, maar 301.470 euro. Een BMW M5 gaat met 25.000 euro omhoog. En zo kunnen we nog wel eventjes doorgaan.

De BPM zou gemiddeld stijgen met 4.000 tot wel 6.000 euro per auto. Dus ook als jij niet aan het oriënteren was naar een auto met bruut vermogen, worden je opties beperkter. De eerdere plannen waarbij elektrische auto’s geen oversubsidiëring krijgen, de tweedehands markt gestimuleerd wordt en de vaste lasten voor diesel- of benzineauto’s stagneren, paste niet binnen de budgettaire kaders.

Reacties

  • Kevin Groves heeft op 15 maart 2019 geschreven:

    Seems like the only resolution to anything in Netherlands is more TAX! This is not sustainable and makes living in Netherlands less appealing for Dutch and Highly skilled expats from other countries!

    Reageer
  • Hans heeft op 15 maart 2019 geschreven:

    Het wordt met de dag debieler in wat ooit Holland was…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)