Volgens de legendes kwamen de meeste Outlanders PHEV’s terug naar de leasemaatschappijen met de stekker nog in het plastic. De baas betaalde toch de benzine, dus waarom zou je ‘s ochtends een natte laadkabel van de grond af rapen? Inmiddels is het laden redelijk ingeburgerd, zou je zeggen, maar zelfs nu valt het aandeel ladende PHEV-rijders tegen. En de hoge benzinekosten veranderen daar niets aan.

Bij het berekenen van de uitstoot van plug-in hybride auto’s wordt er vanuit gegaan dat de PHEV’s tussen de 70 en 85 procent van de tijd helemaal elektrisch rijden. Of dit in de praktijk lukt, ligt er helemaal aan hoe ver je moet rijden. De universiteit van Mannheim was benieuwd naar de echte cijfers en keek op verbruiksdatabase Spritmonitor hoe PHEV-rijders tussen 2016 en 2021 omgingen met hun auto’s.

De onderzoeksresultaten laten zien dat PHEV-rijders maar 39 procent van de tijd volledig elektrisch rijden. Dat is dus de helft. ‘Het milieuvoordeel van plug-in hybrides wordt overschat. Het is daarom voor beleidsmakers cruciaal om bij de beoordeling van fabrikanten rekening te houden met het werkelijke aandeel van elektrische aandrijving en emissies’, zegt onderzoeker Eunseong Park.

Bij hogere benzineprijzen wordt er iets meer elektrisch gereden

Verder ontdekten de onderzoekers dat schommelingen in de benzineprijs slechts ene kleine invloed hebben op het rijgedrag van PHEV-gebruikers. Wanneer de prijzen met tien cent omhoog gaan, worden er slechts 1,6 procent meer elektrische kilometers afgelegd. Dat verschil is minimaal, maar volgens de onderzoekers draagt het wel degelijk bij aan een lagere uitstoot van het verkeer.

Volgens het onderzoek neemt de uitstoot in Duitsland af wanneer de benzineprijzen noemen. De helft van deze afname in uitstoot, komt weer van de PHEV-rijders. Hoeveel minder uitstoot er precies is, is niet bekend. We vermoeden zo dat het niet extreem veel is, als de PHEV-rijders maar 1,6 procent meer elektrisch gaan rijden als de brandstofprijzen hoog zijn.

Reacties

  • Chopperbob heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Dit beeld wordt helaas zwaar vertekend door en vanwege de zakelijke PHEV rijders.
    Voor de particulier (zoals ondergetekende) telt wel degelijk de economie en dus hangt mijn PHEV zo veel mogelijk aan de lader. Ik heb een relatief zware Mazda CX-60 en zit nu (dank zij elektrisch laden) op een benzine verbruik van 5,3l/100km.
    Maar dat kan vooral vanwege thuis laden; openbaar laden is helaas nog best kostbaar.

    • E heeft op 15 april 2024 geschreven:

      Als je zoon voertuig rijd ben je per definitie anti het milieu. Het enigste wat het aan geeft is dat u makkelijk te manipuleren bent en geen enkele moeite neemt om zelf iets te onderzoeken. Erg jammer dat ik de planeet moet delen met figuren zoals.

      Reageer
    Reageer
  • Bert B heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Ik heb pensioen en als het even kan rijd ik met mijn phev plug-inn auto alleen maar elektrisch! daarvoor heb ik hem ook gekocht!

    • Double Dutch heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Gewoon afschaffen die milieu vervuilende elektrische autos. Heel de economie gaat straks naar de knoppen. Alleen maar vanwege een nep klimaat crises

      • @Double Dutch heeft op 12 april 2024 geschreven:

        Ga aub terug naar FvD.nl met je leugens.

        • PHEV driver heeft op 18 juni 2024 geschreven:

          Het verbruik van mijn PHEV tot nu toe gemiddeld 1,7 liter /100km.
          Mijn vorige auto verbruikte 8 liter/100km.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Fawaka heeft op 11 april 2024 geschreven:

    De mens is van nature lui. Daar gaat het fout.
    Ik heb een phev van de zaak en ik laad elke mogelijkheid die ik kan. Ook als ik de auto daarvoor 200m verderop moet zetten. Neem zelfs de 230V lader mee naar sommige klanten, want ik weet dan dat ik daar via het 230V stopcontact kan laden.

    Reageer
  • Doe maar Diesel heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Bijzondere foto bij dit artikel. Duitse kentekens voor E-auto’s (zowel BEV als Hybride) eindigt altijd op een E achter de cijfercombinatie

    • Floris heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Et voilà, we hebben de melk horen klotsen maar weten niet waar de tepel hangt.

      Dat het kenteken altijd op een E eindigt is niet waar. Het is niet verplicht, maar je kan hier zelf voor kiezen. Met de “E” heb je in bepaalde gevallen voordelen zoals bijvoorbeeld gebruik van de busbaan.

      Reageer
    Reageer
  • Johan heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Mensen die het wel een zier kan schelen wat hun verbruik is maken daarom ook nog geen account aan op spiritmotor. Ik rij zelf ook een PHEV (de tweede al) en hou mijn verbruik voor mezelf nauwgezet bij zowel electriciteit als benzine. Met de vorige (DS 7 Crossback E-Tense 4×4) was het benzineverbruik 2,5 l/100 km, met de huidige (DS 4 E-Tense) nog moeilijk te zeggen want amper 1500 km. gereden maar voorlopig op 2 l/100 km.
    Dat de werkelijkheid dus nog erger is mag dan jouw aanname zijn maar is absoluut geen feit en te kort door de bocht!!

    • Johan heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Dubbel post, sorry 🥴

      • Ronald heeft op 11 april 2024 geschreven:

        Kan niet voor mijn eigen huis laden en dus aangewezen op een openbare laadpaal in de straat. Buiten het feit dat het daar elke dag drukker wordt kost het inmiddels €0,58 per Kwh en daarbovenop nog €0,25 per uur dat je er staat. Ik haak af en ga terug naar een zuinige benzine auto.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Niels heeft op 10 april 2024 geschreven:

    Zo’n onderzoek publiceren op de dag dat de voorjaarsnota uitlekt en de overheid de wegenbelasting op PHEV’s al wil verhogen per 2025 is wel bijzonder irritant. De data uit het onderzoek is tot wel 4 jaar oud! We kregen een energiecrisis met enorme kWh prijzen. Nu worden prijzen eindelijk weer interessant. Daarnaast is het onderzoek Duits en alle info komt uit Duitsland.
    Inderdaad rij ik per dag meer dan mijn privé Passat GTE elektrisch kan rijden, woon-werkverkeer is 70km en Passat rijdt ongeveer 40km elektrisch. Op vakantie rij ik vooral benzine want laden is vooral in Frankrijk niet interessant wanneer je auto zo langzaam laadt als de Passat.
    Ik vind dit artikel vooral stemmingmakerij.

    • Henk Schepers heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Klopt helemaal

      Reageer
    Reageer
  • Niels heeft op 10 april 2024 geschreven:

    Zo’n onderzoek publiceren op de dag dat de voorjaarsnota uitlekt en de overheid de wegenbelasting op PHEV’s al wil verhogen per 2025 is wel bijzonder irritant. De data uit het onderzoek is tot wel 4 jaar oud! We kregen een energiecrisis met enorme kWh prijzen. Nu worden prijzen eindelijk weer interessant. Daarnaast is het onderzoek Duits en alle info komt uit Duitsland.
    Inderdaad rij ik per dag meer dan mijn privé Passat GTE elektrisch kan rijden, woon-werkverkeer is 70km en Passat rijdt ongeveer 40km elektrisch. Op vakantie rij ik vooral benzine want laden is vooral in Frankrijk niet interessant wanneer je auto zo langzaam laadt als de Passat.
    Ik vind dit artikel vooral stemmingmakerij. Beetje knippen en plakken.

    Reageer
  • Maarten heeft op 10 april 2024 geschreven:

    Mensen die zich aanmelden bij spiritmonitor en jarenlang netjes hun tankstatistieken daarin bijhouden, zijn bezig met dat verbruik.

    Met andere woorden, mensen die het geen zier interesseert hoeveel brandstof ze verbruiken, gaan echt geen account aanmaken op spiritmonitor om hun tankbeurten en verbruik te monitoren.

    Het mag dus worden aangenomen dat we werkelijkheid dus nog erger is dan de data van spiritmonitor laat zien.

    • Johan heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Mensen die het wel een zier kan schelen wat hun verbruik is maken daarom ook nog geen account aan op spiritmotor. Ik rij zelf ook een PHEV (de tweede al) en hou mijn verbruik voor mezelf nauwgezet bij zowel electriciteit als benzine. Met de vorige (DS 7 Crossback E-Tense 4×4) was het benzineverbruik 2,5 l/100 km, met de huidige (DS 4 E-Tense) nog moeilijk te zeggen want amper 1500 km. gereden maar voorlopig op 2 l/100 km.
      Dat de werkelijkheid dus nog erger is mag dan jouw aanname zijn maar is absoluut geen feit en te kort door de bocht!!

      Reageer
    • Piet van Huuksloot heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Vooral de tweede hand koper van een plug in hybride stekkert wel dat zijn particulieren ik zelf rijd hoofdzakelijk electrisch rijd veel korte stukjes en heb een benzine verbruik van 2,5 liter op 100 km over lange termijn, dus vooral de gebruikt gekochte plug in,s worden wel degelijk veel electrisch gereden

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)