In Nederland zijn er momenteel op meer dan twintig snelwegen wegwerkzaamheden. Volgens Rijkswaterstaat is de hinder in de meeste gevallen minder dan 10 minuten, maar bij een aantal kan de vertraging oplopen tot 30 minuten. En dan zullen we het maar niet hebben over Duitsland, waar ze beter kunnen aangeven wanneer er géén wegwerkzaamheden zijn. In Zwitserland hebben ze nu een slimme oplossing om vertraging tegen te gaan: een brug over de wegwerkzaamheden heen.

In de video onderaan de pagina zie je de brug in actie. De Zwitserse Rijkswaterstaat noemt het de ASTRA-brug. De naam ASTRA is blijkbaar de afkorting voor Bundesamt für Strassen. Snappen wij ook niet, maar dat is verder ook niet belangrijk. De brug gaat dus over de geplande wegwerkzaamheden, waarna de werklieden onder de brug aan de slag kunnen. In de video hieronder zie je hoe de Zwitserse Rijkswaterstaat in april het asfalt vernieuwde van een snelweg.

Het is een serieuze onderneming om de brug neer te zetten. Maar liefst 47 vrachtwagens met brugdelen moeten ‘s nachts aantreden om de boel op te tuigen. In de nacht zal er dus tijdelijk wat oponthoud kunnen zijn, omdat het verkeer dan eventjes over de vluchtstrook moet. De brug staat momenteel op de A1 van Recherswil richting Luterbach. Tot en met augustus dit jaar heb je de kans om over de ASTRA-brug te rijden.

De snelheid op de brug is 60 km/u

De maximumsnelheid op de brug is overigens maar 60 kilometer per uur. Maar er zal ongetwijfeld tijdswinst zijn aangezien je niet in een stilstaande file staat vanwege de wegwerkzaamheden. Bovendien hoeft het verkeer niet over een tijdelijke rijstrook over de andere weghelft, dus het tegemoetkomende verkeer ondervindt al helemaal geen last van de wegwerkzaamheden. Ook staan de werklieden veilig onder de brug, zonder last te hebben van voorbijrazend verkeer.

We horen je denken: deze brug is veel te kort voor de meeste wegwerkzaamheden. Ook daar is aan gedacht, want de brug kan worden verplaatst. Zo schuift de brug telkens een stukje op om de volgende strook asfalt aan te pakken. In 2022 mocht de brug voor het eerst aantreden. Toen werd vastgesteld dat de helling van 6,1 procent te hoog was. Dus nu is de helling 1,25 procent. Volgens ASTRA kunnen sportauto’s, vrachtwagens en caravans er gewoon overheen.

Zo wordt de tijdelijke brug gebouwd

Reacties

  • Dirk heeft op 27 mei 2024 geschreven:

    Dit is jaren geleden bij vervangen voegovergangen op A20 in Nederland ook al toegepast.

    • A20 heeft op 30 mei 2024 geschreven:

      Dat wilde ik zeggen. Niet zo mobiel als deze variant, maar het idee is hetzelfde.
      Slim plan, uitrollen maar!

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 27 mei 2024 geschreven:

    Misschien dat dit in Zwitserland inderdaad vertraging voorkomt, maar als er hier een omgewaaide pion op de vluchtstrook ligt hebben we al vertraging.
    Het gebruik van onze wegen is zo intensief dat elke verstoring op drukke trajecten direct voor vertragingen zorgt; alleen al het feit dat er ‘iets’ veranderd is genoeg reden voor een minder optimale doorstroming, met files tot gevolg.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)