Het is toch wel een cadeautje als je iets te lang overwerkt of te lang blijft hangen bij de verjaardag van je kleine nichtje en het is ongemerkt 19:00 uur geweest: je mag met 130 km/u naar huis. De vraag is of het nog steeds zo speciaal voelt als je straks de hele dag 130 km/u mag rijden. En een nog betere vraag is: gaan we daar ooit nog achter komen? RTL Nieuws betwijfelt of de maximumsnelheid echt omhoog gaat in Nederland.

In het hoofdlijnenakkoord staat dat de partijen de maximumsnelheid willen verhogen naar 130 km/u, maar alleen ‘daar waar dat kan’. En die voorwaarde is niet alleen heel vaag, maar ook heel breed. Qua veiligheid kan het sowieso, want daarin hebben we jaren geleden een hoop miljoenen geïnvesteerd. Maar ‘daar waar dat kan’ slaat dus niet alleen op de veiligheid, maar ook nog op de stikstofproblematiek in ons landje.

De Natura 2000-gebieden zitten dus in de weg

In Nederland hebben we zogenoemde Natura 2000-gebieden. Dit zijn kwetsbare natuurgebieden waar bijvoorbeeld de vogeltjes beschermd moeten worden, maar waar ook extra streng gelet wordt op stikstof. De economieredactie van RTL Nieuws was zo slim om de kaart van de Natura 2000-gebieden over de kaart van ons wegennet te leggen en wat blijkt: als het gaat om stikstof, kunnen we het nergens veroorloven om 130 km/u te rijden.

Er is nog weleens wat verwarring over waarom we niet meer 130 km/u rijden overdag. Dat is op de eerste plek niet vanwege CO2, maar vanwege stikstof. De Universiteit Leiden en Universiteit Wageningen vertellen aan RTL Nieuws dat er momenteel ‘geen grammetje’ stikstof bij kan. Binnen een straal van 25 kilometer van deze Natura 2000-gebieden mag er geen 130 km/u gereden worden overdag, en zo blijft er niets meer over.

Welke hoop is er nog?

Er is nog een beetje hoop. In het hoofdlijnenakkoord zien we dat een van de doelen is om de Natura 2000-gebieden te herijken. Ook moeten de ‘derogatievrije zones (overgangsgebieden) rondom Natura-2000 gebieden worden beperkt tot alleen stikstofgevoelige natuurgebieden’. Er kunnen dus nog wat dingen geschoven worden om het mogelijk te maken. De échte vraag is dan alleen: als de natuur er werkelijk zo onder lijdt, moeten we dan voor ons plezier 130 willen rijden?

Reacties

  • boomschorser heeft op 28 mei 2024 geschreven:

    Is ook helemaal niet nodig.
    – Meer ongelukken
    – meer files
    – meer uitstoot (ja, ook voor jou fijner als het minder wordt. Ga eens de natuur in)
    – meer brandstofverbruik
    – scheelt amper tijd
    Wat een onzin politiek weer….

    • Franske heeft op 29 juli 2024 geschreven:

      Als alle auto’s weer 130 mogen gaan rijden ia dat een flinke opsteker voor DE STAAT. elke auto gaat duurder rijden met 130 iov 100.
      Dat scheelt toch zeker wel miljoenen. Ik hoor rutte nog zeggen “deze pijnlijke maatregel” ….hahahaha. het scheelt ze gewoon een partjij knaken waar je U tegen zegt

      Reageer
    Reageer
  • Eikeboom heeft op 28 mei 2024 geschreven:

    Gewoon weer lekker 130 km per uur kan gemakkelijk gebeurt nu ook
    Het allemaal gezeik stikstof en de natuur op papier de meeste mensen weten niet eens hoe snel de natuur hersteld

    • Fred heeft op 29 mei 2024 geschreven:

      Is dat niet altijd zo geweest , daar waar het kan? We hebben altijd wegen gehad waar max snelheden golden. 70 en 80 km wegen. Op de groters A wegen , kan makkelijk 130 gereden worden.

      • Wim heeft op 29 mei 2024 geschreven:

        Waarom niet. 150 km per uur? Als je niks meer geeft om veiligheid en natuur is toch alles mogelijk. Eventjes Jos Verstappen spelen in de nacht. 180 km.
        Wim

        Reageer
      Reageer
    • Rvdv heeft op 28 mei 2024 geschreven:

      Er is helaas niks ‘op papier’ aan. We verliezen in rap tempo heel veel soorten planten en daarmee ook dieren. Dat is voor niemand goed, echt niet. Denk aan de wereld die je achterlaat voor je kinderen. Heb je zoveel plezier van 130 rijden dat het dat allemaal waard is? Ik hoop van niet.

      Reageer
    Reageer
  • Flying Dutchman heeft op 28 mei 2024 geschreven:

    Het is prima zo
    Overdag haal je geen enkele tijdswinst uit 130
    Vanwege de overvolle wegen is 100 ook een stuk veiliger en leverd de natuur enig winst op

    • Harry heeft op 28 mei 2024 geschreven:

      Ik rij veel autosnelweg, het haalt niks uit of je 100 of 130 rijdt, alleen bij 100 stap je uitgeruster uit je auto, tijd winst is er nauwelijks.
      Mensen het is alleen verkiezings retoriek, om te scoren.
      En die Caroline van de Plas die weet van toeten nog blazen waar ze het over heeft, echt te triest voor woorden.

      • DvB heeft op 28 mei 2024 geschreven:

        Man, man, man… Er is toch werkelijk geen enkel 1e wereldland waar je 100 km/u moet rijden?
        Dat oeverloze gezeik.. Doe de Haven van Rotterdam een weekje dicht, schrap 2 banen op Schiphol, ontsla alle ambtenaren boven de quota en laat ze thuis sla verbouwen. Kan mij het schelen?! Blijf met je poten van die 130 af!
        Zo.. en nou doorrijden!

        • Hihi heeft op 29 mei 2024 geschreven:

          Ik hoop dat je sarcastisch reageerde want als dat niet zo is, dan ben je een van de meest domme reageerders die ik hier ooit gezien heb. Tientallen miljarden weggooien om 130 te rijden. Wat een belachelijke vergelijking.

          • Baas a1 heeft op 3 juni 2024 geschreven:

            Dat is toch ook gebeurd om van 130 naar 100 te gaan?

          Reageer
        • Rvdv heeft op 28 mei 2024 geschreven:

          Ik weet niet of je openstaat voor een oprechte discussie, maar ik probeer het toch. Er is namelijk ook geen enkel ander land wat er zo uitziet als Nederland. We zijn in Europa sowieso het dichtstbevolkte land, dat betekent dus veel meer huizen en kantoren per vierkante kilometer. Maar ook de meeste weilanden en akkers. Dan blijft er heel weinig ruimte over voor wegen en natuur en ligt de natuur dichtbij de weg.
          Dus Nederland kun je niet vergelijken. Het is hetzelfde als zeggen dat alle dijken wel weg kunnen omdat geen enkel ander land zoveel dijken heeft. Dat klopt ook, maar Oostenrijk ligt dan ook niet aan zee. Frankrijk wel, maar dat ligt weer veel hoger. Stikstof komt niet ver, zoals CO2 wel. Dus de oplossing ligt dan ook heel lokaal.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)